تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,995,265 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,706,768 |
غالیان سیاسی و تأثیر آنان بر میراث حدیثی شیعه | ||
فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش | ||
دوره 14، شماره 45- بهار 1400، خرداد 1400، صفحه 81-112 اصل مقاله (547.98 K) | ||
نوع مقاله: تاریخی اسلامی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/fpq.2021.72192 | ||
نویسنده | ||
ابوالفضل میرزایی* | ||
دانشگاه | ||
تاریخ دریافت: 07 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 07 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
پیدایش غلو و گروههایی با نام غالی از زیان بارترین انحرافات درون شیعه بود که در تخریب کردن چهره تشیع، تأثیر بسزایی داشت. این گروه- در طول تاریخ- خود را به عنوان شیعه در صفوف شیعیان جای دادهاند و با مطرح کردن عقاید خرافی و جعل احادیث زمینه تبلیغاتی برای دشمنان و مخالفان دین اسلام را فراهم ساخته است و همچنین زمینه نفرت دیگر مسلمانان را از تشیع فراهم میآورد. در این مقاله با عنوان: «غالیان سیاسی و تأثیر آنان بر میراث حدیثی شیعه»، غالیان را به دو طیف غالیان منحرف و دروغ گو و طیف متهمان به غلو تقسیم نمودیم و تلاش شده است افرادی چون مفضل بن عمر جعفی، محمد بن سنان،سهل بن زیاد و... را که به غلو متهم شدهاند ،از غلو پاک نموده و آنان را جزء «غالیان سیاسی» به شمار آوردیم. در این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی، به چالشی که در منابع رجالی هست، پاسخ داده شده است و آن اینکه طایفهای از روات به غلو، ارتفاع و مذاهب فاسد، متهم گردیدهاند در حالی که از آن سو مورد اعتماد مشایخ بزرگ حدیثی قرار گرفتهاند. این دوگانگی، علما و اندیشمندان رجالی را بر آن داشته که نظریاتی را ارائه کرده و دو گانگی موجود را تبیین کنند. به همین سبب چهار نظریه در تبیین این دوگانگی مطرح گردیده است که راه برون رفت از این چالش را روشن ساخته است و در پایان به ویژگیهای میراث حدیثی آنان و گزارشی از روایات متهمان به غلو و همچنین عمده مباحث رایج میان این افراد، پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
غلات؛ غالیان انحرافی؛ متهمان به غلو؛ امام صادق7؛ میراث حدیثی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
غالیان سیاسی و تأثیر آنان بر میراث حدیثی شیعه | ||
نویسندگان [English] | ||
Abolfazl Mirzaei | ||
University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 335 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 150 |