| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,551 |
| تعداد مقالات | 36,121 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,164,628 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,328,485 |
مقایسه تطبیقی مفهوم مادر در سینمای دهه 60 و دهه 90 | ||
| فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش | ||
| دوره 14، شماره 46- تابستان1400، شهریور 1400، صفحه 35-66 اصل مقاله (742.61 K) | ||
| نوع مقاله: اجتماعی فرهنگی ارتباطی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/fpq.2021.72197 | ||
| نویسنده | ||
| مریم موسویان اصل* | ||
| دانشگاه | ||
| تاریخ دریافت: 07 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 07 اسفند 1400 | ||
| چکیده | ||
| مادر و زن زیباترین واژة آفرینش است و موثرترین عامل تربیت و نگاهبان سلامت روحی، روانی و جسمانی فرزند در خانواده است. مفهوم مادری ارزشها و عقایدی را در بر دارد که نه تنها در ازدواج و نظام خانواده بلکه در قانون و سیاستهای اجتماعی معنا دارد و در ادبیات، رسانهها، فیلم و بقیه اشکال فرهنگی بازنمایی میشود. اما با جهانی شدن، به عنوان پدیدهای فراگیر، حاصل تغییر و تحولاتی است که همه جوامع بشری را با چالشی بزرگ مواجه ساخته است. از اینرو هدف اصلی پژوهش بررسی مقایسهای مفهوم مادر در سینمای دهه 60 و 90 میباشد. این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی و از نوع مقایسهای است و روش تجزیه تحلیل دادهها کیفی با رویکرد نشانه شناسی به بررسی نشانههای موجود در فیلمهای «مادر»، «پرنده کوچک خوشبختی»، «گلبهار»، «مادر پاییزی»، «شیار 143»، «من مادر هستم»، «تیغ و ترمه» انجام شده است. قلمرو زمانی این تحقیق در سال 1400 میباشد. یافتهها نشان میدهد مادر در دهه 60 مادرانگی اصیل و اسطورهای را دارا است و آن را حفظ نموده است ولی در دهه 90 مفهوم مادری به شدت تحت تاثیر سبک زندگی قرار گرفته است و مادران در این دهه با تغییر کمی در شرایط زندگی مقاومت و صبر کمتری دارند و منجر به ترک فرزند و فروپاشی خانواده میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مادر؛ سینما؛ دهه 60 و 90؛ مفهوم مادری | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| مقایسه تطبیقی مفهوم مادر در سینمای دهه 60 و دهه 90 | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Maryam Mousavian Asl | ||
| University | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 496 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 399 |
||