تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,405 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,058 |
نقد مبانی و ادلّه قرآنی «نظریه دولت» محمد احمد خلفالله | ||
علوم سیاسی | ||
دوره 24، شماره 95 - پاییز 400، مهر 1400، صفحه 93-116 اصل مقاله (1004.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/psq.2022.72242 | ||
نویسندگان | ||
محمد عربصالحی1؛ فریده پیشوایی* 2 | ||
1دانشیار، گروه منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایران | ||
2سطح چهار، تفسیر تطبیقی، مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه، قم، ایران. (نویسنده مسئول) | ||
تاریخ دریافت: 26 شهریور 1400، تاریخ بازنگری: 14 مهر 1400، تاریخ پذیرش: 27 آبان 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر نقد مبانی و ادلّة نظریه خلفالله، متجدد مصری و از ادامهدهندگان حلقه فکری المنار است. وی با اتکاء بر مبانی اجتهادی مصلحان عرب و بر پایة کاربرد واژگان قرآنی و قواعد شرعی مستنبط از آن، ضمن سلب منصب حاکمیت از پیامبر9 معتقد است پس از ختمِ نبوت، با واگذاری امور دنیوی مانند اداره جامعه به عقل بشر، معیارِ صدور احکام، مصلحت عام است که توسط کارشناسان (اهل حلوعقد: اولوالامر) تشخیص داده میشود. این نظریه الهامبخش برخی متفکران عرب و ایرانی معاصر در ایدة «حذف دین از حکومت» بودهاست. یافتههای این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر آیات قرآن و بهرهگیری از منابع اهل سنّت انجام شد، نشان میدهد که این نظریه مبتنی بر قواعد ساختگی و تحلیلهای غیرعلمی است و مستدل به ادلّهای محکم از کتاب و سنّت نیست. برداشتهای تفسیری خلفالله نیز تفسیربهرأی است؛ نتیجه اینکه خلفالله و همفکرانش با وجود نواندیشی درزمینه تشکیل دولت در جامعه اسلامی، همچنان وامدار اندیشه کلاسیک اهل سنّت در حجیّت قول اهل حلوعقد بودهاند و تفاوت آنها تنها در خوانش جدید و نظاممند این اندیشه و مبتنی بر تفسیر غیرصحیح از قرآن و قواعدی است که پایه و اساس متقن قرآنی ندارد | ||
کلیدواژهها | ||
خلفالله؛ نظریه دولت؛ اولوالامر؛ مصلحت؛ اهل سنّت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Critique of Quranic principles and arguments "Theory of government" Muhammad Ahmad Khalafullah | ||
نویسندگان [English] | ||
Muhammad Arabsalehi1؛ farideh pishvaei2 | ||
1Associate Professor, Department of Logic, Understanding Religion, Research Institute of Islamic Culture and Thought, Qom, Iran | ||
2Comparative Interpretation, Masoumiyah Seminary Higher Education Institute, Qom, Iran. (Corresponding Author) | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to critique the principles and arguments of the theory of Khalafullah, the Egyptian modernist and one of the successors of Al-Manar intellectual circle. Relying on the ijtihad principles of the Arab reformers and based on the use of Quranic words and related religious rules, while depriving the Prophet (PBUH) of the position of sovereignty, he believes that after the end of prophethood, by handing over worldly affairs such as governing society to human reason, Rulings are a general interest that is recognized by experts (the people of the settlement: the first order). This theory has inspired some contemporary Arab and Iranian thinkers on the idea of "removing religion from government." The findings of this research, which was done in a descriptive-analytical method based on Quranic verses and using Sunni sources, show that this theory is based on artificial rules and unscientific analyzes and is based on strong evidence from the book and tradition. is not. Interpretive interpretations of Khalafullah are also interpretations of opinions; The conclusion is that Khalafullah and his associates, despite their modern thinking on the formation of the state in the Islamic society, were still indebted to the classical Sunni thought in the authority of the word of the people of the Qur'an and their difference is only in the new and systematic reading of this thought based on incorrect interpretation of the Qur'an and rules. Which does not have a solid Quranic basis | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Khalafullah, Government Theory, First, Expediency, Sunnis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 419 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 295 |