تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,989,881 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,703,531 |
اصطلاح شناسی ابداع در نگاه علامه طباطبایی | ||
پژوهشهای عقلی نوین | ||
دوره 6، شماره 12، اسفند 1400، صفحه 79-91 اصل مقاله (548.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/nir.2022.56776.1193 | ||
نویسنده | ||
محمد بهرامی* | ||
دفتر تبلیغات اسلامی- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | ||
تاریخ دریافت: 15 بهمن 1398، تاریخ پذیرش: 03 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
ابداع به عنوان یکی از صفات فعلیۀ خداوند همواره مورد توجه اندیشمندان مسلمان قرار داشته و شخصیتهای برجستهای چون کندی، فارابی، ماتریدی، صدوق، ابنسینا، طبرسی، سهروردی و غیره بحثهای مختلفی را دربارۀ آن مطرح کردهاند. برخی به تعریف حداقلی از ابداع بسنده کرده و شماری، تعریف حداکثری ابداع را ضروری میدانند. در این میان علامه طباطبایی به عنوان یکی از شخصیتهای برجستۀ تفسیری، فلسفی و کلامی عصر حاضر، به مناسبت کاربرد کلمۀ بدیع و برخی مشتقات بدع، به بحث در مورد ابداع نیز میپردازد. ایشان ابداع را از صفات فعلیۀ خداوند میداند. علامه بدیع را به معنای مبدِع درنظر گرفته و اینهمانی مبدِع، فاطر و خالق را برنمیتابد. در نگاه ایشان، ابداع، ایجاد بدون نمونه، بدون زمان، بدون تقلید، بدون علل و بدون مثل است. نوشتار پیشرو با روش توصیفی و مطالعۀ کتابخانهای صورت گرفته و هدف نهایی آن زدودن اختلافات لفظی در تعریف ابداع و تقریب نظریات در این حوزه است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابداع؛ صفات خدا؛ المیزان؛ طباطبایی؛ اصطلاح شناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
اصطلاح شناسی ابداع در نگاه علامه طباطبایی | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad bahrami | ||
دفتر تبلیغات اسلامی- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | ||
چکیده [English] | ||
ابداع به عنوان یکی از صفات فعلیه خداوند همیشه ایام مورد توجه اندیشمندان مسلمان قرار داشته و شخصیت های برجسته ای چون کندی، فارابی، ماتریدی،صدوق، ابن سینا، طبرسی، سهروردی و ... ابداع را به بحث و بررسی نشسته اند. برخی به تعریف حداقلی از ابداع بسنده کرده و شماری تعریف حداکثری ابداع را ضروری می شناسند. در این میان علامه طباطبایی به عنوان یکی از شخصیت های برجسته تفسیری، فلسفی و کلامی عصر حاضر به مناسبت کاربرد کلمه بدیع و برخی مشتقات بدع، به بحث در مورد ابداع می پردازد . ایشان ابداع را از صفات فعلیه خداوند می شناسد . بدیع را به معنای مبدِع می داند و این همانی مبدِع، فاطر و خالق را برنمی تابد. در نگاه علامه، ابداع ایجاد بدون نمونه ، بدون زمان، بدون تقلید ، بدون علل و بدون مثل است . نوشتار پیش رو با روش توصیفی و مطالعه کتاب خانه ای صورت گرفته است و هدف نهایی زدودن اختلافات لفظی در تعریف ابداع و تقریب نظریات است . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ابداع, صفات خدا, المیزان, طباطبایی, اصطلاح شناسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 174 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 127 |