تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,989,928 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,703,550 |
تبیین همگرایی جهان اسلام بر بنیان «الفت» | ||
مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه | ||
دوره 4، شماره 8، اسفند 1399، صفحه 109-128 اصل مقاله (1.54 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/scs.2021.72445 | ||
نویسندگان | ||
حسن یوسف زاده1؛ نصرالله نظری* 2 | ||
1عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه | ||
2دکترای قرآن و علوم اجتماعی از جامعه المصطفی(ص) العالمیه | ||
تاریخ دریافت: 15 فروردین 1401، تاریخ پذیرش: 15 فروردین 1401 | ||
چکیده | ||
اسلام دینی اجتماعی است و سازمان وجودی انسان بهگونهای است که باید در جمع زندگی کند؛ لکن علاوه بر ضرورت زندگی اجتماعی، همگرایی جوامع نیز از ضرورتهای انکارناپذیر جهان اسلام است. مؤلف در این مقاله، با این فرض که ماهیت روابط مسلمانان، بسیار شبیه به عصر رسالت است و بهجای هویت قبیلهای، هویتهای متکثر ملی، حیات سیاسی اجتماعی آنان را ساختاربندی میکند، کوشیده است شیوه رسیدن دوباره به امت واحده اسلامی را از طریق سازوکار الفت اجتماعی صورتبندی کند. مقاله با روش توصیفی تحلیلی (ازجمله تحلیل معناشناختی) جایگاه الفت در همگرایی جهان اسلام سامان یافت و به این نتیجه نایل شد که اولاً جایگاه ویژه «الفت» در شبکه مفهومیای متشکل از واژههای محبت، مودت، اخوت و امت، حاکی از آن است که بین الفت و همگرایی، نسبت اینهمانی برقرار است و ثانیاً معطوف به مدالیل معناشناختی و کاربردهای فرایندی این واژه، همگرایی مورد نظر قرآن، از سویی بر تشابه و همانندی، و از سوی دیگر بر تقسیم کار اجتماعی مبتنی است؛ چراکه ریشه الفت به محبت برمیگردد و محبت محرک لازم برای رفع نیازهای متقابل و بهدنبال آن تمایز و تقسیم کار اجتماعی است. درنتیجه درصورتیکه الفت از طریق تأکید بر مشترکات، گسترش روابط، تقویت نگرش مثبت، رفع نیازهای متقابل و تقویت حس همدردی، مبنای کنش (اعم از اجتماعی و سیاسی) قرار گیرد، زمینههای همگرایی در جهان اسلام تقویت خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
همگرایی؛ الفت؛ محبت؛ مودت؛ اخوت و امت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the integration of the Islamic world based on "Ulfat" | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Yusefzade1؛ Nasrollah Nazari2 | ||
1Member of the faculty member of Ai-Mustafa internationaluniversity | ||
2Doctor of Quran and Social Sciences from Al-Mustafa (PBUH) International Society | ||
چکیده [English] | ||
Islam is a social religion. The organization of human existence is such that it must live in a community; But in addition to the necessity of social life, the integration of societies is also one of the undeniable necessities of the Islamic world. In this article, the author, assuming that the nature of Muslim relations is very similar to the era of the Prophet (instead of tribal identities, multiple national identities structure their socio-political life), has tried to explain the formation of the great Islamic nation through a mechanism of social cohesion. The article was organized by descriptive-analytical method (including semantic analysis) of Ulfat's place in the convergence of the Islamic world and concluded that first of all, Ulfat's special place in the conceptual network consisting of the words love, affection, brotherhood and ummah indicates that There is a similarity between Ulfat and Convergence. Secondly, focusing on the semantic implications and process uses of the word, the intended convergence of the Qur'an is based on similarity and similarity on the one hand, and on the division of social work on the other; Because the root of affection goes back to love, and love is the necessary stimulus to meet mutual needs and, consequently, to differentiate and divide social work. As a result, if Ulfat by emphasizing commonalities, expanding relations, strengthening positive attitudes, meeting mutual needs, and strengthening empathy, become the basis of action (both social and political) the grounds for integration in the Islamic world will be strengthened. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Convergence, love, affection, friendliness, brotherhood and nation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 196 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 142 |