تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,136 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,051 |
تأثیر خاندان مهزیار در انتقال و گسترش علوم و معارف شیعی بر اساس متون روایی شیعه از سده سوم تا هفتم هجری | ||
تاریخ اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 اردیبهشت 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/hiq.2022.56333.1985 | ||
نویسندگان | ||
برات الله حمیدی منش1؛ زینب امیدیان(نویسنده مسئول)* 2؛ علی یحیایی3 | ||
1کارشناس ارشد تاریخ تشیع؛ دانش آموخته دانشگاه حکیم سبزواری | ||
2استادیار گروه تاریخ تشیع، دانشکده الهیات، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران، (ایمیل: z.omidiyan@hsu.ac.ir) | ||
3استادیار گروه تاریخ تشیع، دانشکده الهیات، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران، | ||
تاریخ دریافت: 30 آذر 1398، تاریخ بازنگری: 25 اردیبهشت 1399، تاریخ پذیرش: 11 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
تأثیر خاندانهای شیعی در تاریخ تشیع چه در دوره حضور ائمه(ع) و چه پس از آن را نمیتوان از قلم انداخت. چراکه آنان، نقش مهمی در حفظ و انتقال میراث شیعی به نسلهای بعد را بر عهده داشتهاند. در تبیین این ادعا میتوان آلمهزیار را به عنوان یک مصداق عینی مورد بررسی قرار داد. آلمهزیار از خاندانهای متقدم شیعه در اهواز ( اواسط سده دوم تا سده چهارم) بودهاند که اغلب افراد آن از اصحاب و راویان احادیث امامان علیهمالسلام بودند. این مقاله میکوشد تا به بررسی سهم این خاندان در انتقال و گسترش علوم شیعی، بر پایهی روش توصیفی- تحلیلی بپردازد. برای فهمِ این مسئله روایات نقل شده از خاندان مهزیار در منابع اصلی روایی شیعه از قرن سوم تا هفتم، استخراج و مورد ارزیابی قرار گرفت. 88% از احادیث این خاندان در متون قرن پنجم و ششم انعکاس یافته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که علم، وثاقت و جایگاه خاندان مهزیار نزد ائمه(ع)، سبب حفظ و راهیابی روایات آنان به منابع متأخر شده است. آلمهزیار در عرصههای حدیث، فقه، کلام، تفسیر و تاریخ فعالیت داشتهاند. در این میان بیشترین تأثیر را در فقه و کلام برجای گذاشتند، به طوری که 62% از احادیث این خاندان فقهی است و 21% کلامی است. تمام روایات آنان چه بیواسطه و چه باواسطه به نقل از معصومان علیهمالسلام بوده است که نشان از رویکرد نقلگرایانه آلمهزیار و نیز باورمندی آنان به مرجعیت امامان علیهمالسلام در علوم و معارف شیعی است. | ||
کلیدواژهها | ||
علوم و معارف شیعی؛ خاندان مهزیار؛ حدیث؛ فقه؛ کلام | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The influence of Mahziar family on the transfer and spread of Shiite sciences and knowledge based on Shiite narrative texts from the third to the seventh century | ||
نویسندگان [English] | ||
barat alla Hamidi manesh1؛ zeinab omidiyan2؛ Ali yahyae3 | ||
1M.S in Islamic History of Hakim Sabzevari University- Graduated in 2019 | ||
2Assistant professor of History Department/ Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran. (Email: z.omidiyan@hsu.ac.ir) | ||
3Assistant professor of History Department/ Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
تأثیر خاندانهای شیعی در تاریخ تشیع چه در دوره حضور ائمه(ع) و چه پس از آن را نمیتوان از قلم انداخت. چراکه آنان، نقش مهمی در حفظ و انتقال میراث شیعی به نسلهای بعد را بر عهده داشتهاند. در تبیین این ادعا میتوان آلمهزیار را به عنوان یک مصداق عینی مورد بررسی قرار داد. آلمهزیار از خاندانهای متقدم شیعه در اهواز ( اواسط سده دوم تا سده چهارم) بودهاند که اغلب افراد آن از اصحاب و راویان احادیث امامان علیهمالسلام بودند. این مقاله میکوشد تا به بررسی سهم این خاندان در انتقال و گسترش علوم شیعی، بر پایهی روش توصیفی- تحلیلی بپردازد. برای فهمِ این مسئله روایات نقل شده از خاندان مهزیار در منابع اصلی روایی شیعه از قرن سوم تا هفتم، استخراج و مورد ارزیابی قرار گرفت. 88% از احادیث این خاندان در متون قرن پنجم و ششم انعکاس یافته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که علم، وثاقت و جایگاه خاندان مهزیار نزد ائمه(ع)، سبب حفظ و راهیابی روایات آنان به منابع متأخر شده است. آلمهزیار در عرصههای حدیث، فقه، کلام، تفسیر و تاریخ فعالیت داشتهاند. در این میان بیشترین تأثیر را در فقه و کلام برجای گذاشتند، به طوری که 62% از احادیث این خاندان فقهی است و 21% کلامی است. تمام روایات آنان چه بیواسطه و چه باواسطه به نقل از معصومان علیهمالسلام بوده است که نشان از رویکرد نقلگرایانه آلمهزیار و نیز باورمندی آنان به مرجعیت امامان علیهمالسلام در علوم و معارف شیعی است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
علوم و معارف شیعی, خاندان مهزیار, حدیث, فقه, کلام | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 263 |