تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,459 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,123 |
معرفی و بررسی انتقادی سازکارهای گسست اخلاقی بندورا در توجیه رفتار غیراخلاقی از منظر شهود فطری اخلاقی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی | ||
مقاله 7، دوره 17، شماره 43 - شماره پیاپی 65، آذر 1400، صفحه 175-206 اصل مقاله (747.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jare.2022.62536.1692 | ||
نویسندگان | ||
حامد مصلحی* 1؛ سیدمحمدمهدی روحانی2 | ||
1گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 اسفند 1400، تاریخ بازنگری: 26 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 17 فروردین 1401 | ||
چکیده | ||
چرا مردم رفتار غیراخلاقی انجام میدهند، اما مشکلی با زندگی خودشان ندارند؟ این سؤالی است که بندورا مطرح کرده و در پاسخ به آن از سازکارهای گسست اخلاقی استفاده کرده است. این پاسخ، مقبول روانشناسان و دانشمندان اخلاقی جهان قرار گرفت. با این حال، با نگرش انتقادی، برخی از سازکارهای معرفیشدۀ او ممکن است سازکارهایی برای فرار از اخلاق به حساب نیایند و برخی حتی سازکار اخلاقی محسوب شوند. هدف از این مطالعه آن است که سازکارهای معرفیشدۀ بندورا از منظر شهود فطری اخلاقی و با نگاهی به شماری از بنیادهای اولیه و عمومی حقوق کیفری بررسی شود. مطالعۀ حاضر به روش تحلیلی-توصیفی انجام شده و نشان داده که هرچند بعضی از موارد موردنظر بندورا، غیراخلاقیاند و برای آنها دلیلتراشی شده است، برخی دیگر، اساساً غیراخلاقی نیستند و در مواردی میتواند به حفظ هویت اخلاقی فرد در عین اجرای رفتار اخلاقی کمک کند و در بعضی دیگر از موارد نیز متغیرهای تعدیلکنندهای وجود دارد که در تحلیل بندورا دیده نشده است؛ بهطور نمونه، دلیلآوری اخلاقی که ماهیت رفتار حزبالله لبنان را از غیراخلاقی به اخلاقی تبدیل میکند، اساساً از مصادیق دلیلتراشی و گسست اخلاقی ناروا نیست و تحلیل بندورا در این زمینه در سطح روانشناختی با شهود فطری اخلاقی منتفی میشود و در سطح بیرونی، با اطلاع از موازین حقوق کیفری نقد و نفی میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
گسست اخلاقی؛ شهود فطری اخلاقی؛ حقوق کیفری؛ دفاع مشروع؛ حزبالله لبنان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Introducing and Critical Study of Bandura’s Moral Disengagement Mechanisms in Perspective of Innate Moral Intuition | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamed Moslehi1؛ sayyed mohammadmahdi ruhani2 | ||
1Department of educational psychology, Psychology faculty, Tehran university, Tehran, Iran | ||
2Department of Psychology, payame noor University , Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
By introducing a moral disengagement, Bandura takes an important step in answering the question, “Why do people engage in immoral behavior but have no problem with their own lives?” The aim of this study is to examine the mechanisms introduced by Bandura from the perspective of innate moral intuition and the basic foundations of criminal law. Then the cases in which, in his view, unjustified acts may be considered moral and correct behavior are introduced and distinguished from other cases. The present study has been done analytically-descriptively and has shown that although some of Bandura's cases are immoral and have been fabricated, others that are described in detail in the article are not fundamentally immoral and in some cases may be It can help maintain one's moral identity while performing moral behavior, and in some cases there are moderating variables not seen in Bandura's analysis. For example, moral reasoning, which transforms the nature of Hezbollah Lebanon's behavior from immoral to moral, is not essentially an example of moral reasoning, and Bandura's analysis in this regard at the psychological level is ruled out by innate moral intuition. And will be criticized and dismissed at the external level with the knowledge of criminal law standards. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
moral disengagement, innate moral intuition, criminal law, legitimate defense, Lebanon's Hezbollah | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 433 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 223 |