حسینی قلعه بهمن, سید اکبر. (1400). اصول اخلاق کنشگری اجتماعی روحانیون در آموزه های شیعی و آیین کاتولیک. اسلام و مطالعات اجتماعی, 17(44), 11-44. doi: 10.22081/jare.2022.63090.1709
سید اکبر حسینی قلعه بهمن. "اصول اخلاق کنشگری اجتماعی روحانیون در آموزه های شیعی و آیین کاتولیک". اسلام و مطالعات اجتماعی, 17, 44, 1400, 11-44. doi: 10.22081/jare.2022.63090.1709
حسینی قلعه بهمن, سید اکبر. (1400). 'اصول اخلاق کنشگری اجتماعی روحانیون در آموزه های شیعی و آیین کاتولیک', اسلام و مطالعات اجتماعی, 17(44), pp. 11-44. doi: 10.22081/jare.2022.63090.1709
حسینی قلعه بهمن, سید اکبر. اصول اخلاق کنشگری اجتماعی روحانیون در آموزه های شیعی و آیین کاتولیک. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1400; 17(44): 11-44. doi: 10.22081/jare.2022.63090.1709
تاریخ دریافت: 03 بهمن 1400،
تاریخ بازنگری: 25 بهمن 1400،
تاریخ پذیرش: 06 اسفند 1400
چکیده
کنشگری اجتماعی در زمرۀ فعالیتهای اختیاری آدمی است که در قالب و چارچوب نظام اخلاقی واقع میشود و سمتوسویی مناسب به خود میگیرد. در تمام ادیان، روحانیون از جملۀ مهمترین کنشگران اجتماعی هستند که فعالیت آنان نیز ضرورتاً باید در قالب اخلاقی دیده شود. در این نوشتار، نخست، اصول و بایستههای اخلاقی کنشگری در دو مذهب کاتولیک در مسیحیت و شیعه دراسلام بررسی شده و سپس، با مقایسۀ آن اصول به شباهتها و تفاوتهای آنان نظر شده است. بایستگی شأن و ارزش انسان، رعایت خیر عمومی، بایستگی اخلاقی همبستگی، گزینۀ ترجیحی فقرا، بایستگی مباشرت، اصل مشارکت، اصل رعایت حقوق و مسئولیتها، بایستگی عدالت اقتصادی و اصل لزوم ایجاد صلح در آیین کاتولیک، و اصول عدالت، امینبودن، تعاون، نیکوکاری، محبت و رأفت، امربهمعروف و نهیازمنکر، خیرخواهی و وفای به عهد در مذهب تشیع بررسی و تحلیل شدند.
Ethical principles of social activism of clergies in Shiite and CatholoicsTeachings
نویسندگان [English]
seyed akbar hosseini ghale bahman
department of religions of I.K.I.
چکیده [English]
Social activism is one of the voluntary activities of man that takes place in the form and framework of the moral system and takes the appropriate direction. The clergy, in all religions, are among the most important social activists, whose activities must necessarily be seen in a moral context. In this article, first, the principles and moral requirements of activism in the two Catholicism in Christianity and Shiism in Islam are discussed, and then, by comparing those principles, their similarities and differences are considered. The necessity of human dignity, the observance of the public good, the moral necessity of solidarity, the preferential choice of the poor, the necessity of stewardship, the principle of participation, the principle of observance of rights and responsibilities, the necessity of economic justice and the necessity of peace in Catholicism were considered. The principles of justice, honesty, cooperation, charity, love and compassion, enjoining the good and forbidding the evil, benevolence and faithfulness to the covenant in Shia were analyzed
کلیدواژهها [English]
Ethics, social activism, clergy, Catholicism, Shia
مراجع
قرآن کریم.
نهجالبلاغه.
کتاب مقدس.
اسماعیلی، امیر و حسین کریمآبادی (1397)، کلمات مکنونه: شرح استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی بر الکلمات المکنونة ملامحسن فیض کاشانی، تهران: نور سخن.
تعالیم کلیسای کاتولیک(1393)، ترجمۀ احمدرضا مفتاح، حسن قنبری و حسین سلیمانی، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
بهشتی، محمد (1391)، آراء دانشمندان مسلمان در تعلیموتربیت و مبانی آن (5)، فیض کاشانی، چ3، تهران و قم: سمتو پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
تمیمى آمدى، عبدالواحدبنمحمد (1410ق)، غرر الحکم و درر الکلم، قم: دار الکتاب الإسلامی.
توفیقی، حسین (1385)، آشنایی با ادیان بزرگ، چ9، قم: مؤسسۀ فرهنگی طه.
حسینی خامنهای، سیدعلی (10/8/1365)، بیانات در شب رحلت پیامبر اعظم9و شهادت امام حسن مجتبی7در کانون توحید تهران، برگرفته از:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46657
حسینی خامنهای، سیدعلی (30/1/1383)، شرح حدیث در ابتدای جلسۀ درس خارج فقه، برگرفته از:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45930
حسینی خامنهای، سیدعلی (19/6/1375)، بیانات در دیدار مسئولان نمایندگیهای ولىفقیه در دانشگاهها، برگرفته از:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=24768
حسینی خامنهای، سیدعلی (23/2/1379)، بیانات در خطبههای نماز جمعۀ تهران.
Gerald S. Twomey, (2006), “Pope John Paul II and the Preferential Option for the Poor Pope John Paul II and the Preferential Option for the Poor”, Journal of Catholic Legal Studies, Vol. 45, No. 2, article 8, p. 49–69.
Pope Benedict XVI (2008), World Day of Peace 2008, 7. Message Of His Holiness Pope Benedict Xvi For The Celebration Of The World Day Of Peace 1 January 2008. Retrieved from: https:// www.vatican.va/content/benedict-xvi/en/messages/peace/documents/hf_ben-xvi_mes_20071208_xli-world-day-peace.html.
Pope Benedict XVI (2009), Caritas in Veritate, Charity in Truth, 66, June 29 , First Published in the St. Bartholomew Bulletin: September.
Robinson, Luke (2008), “Moral Principles Are Not Moral Laws”, Journal Of Ethics & Social Philosophy, Vol. 2, No. 3, p. 2–25.
Saint John Paul II (1984), Address on Christian Unity in a Technological Age, Toronto, 1984. Retrieved from: https:// www. vatican.va/content/john-paul-ii/en/ speeches/ 1984/ september/ documents/hf_jp-ii_spe_19840914 _confessioni-cristiane.html
Saint John XXIII (1963), Pacem in Terris, 31. Encyclical Of Pope John Xxiii On Establishing Universal Peace In Truth, Justice, Charity, And Liberty, April 11, 1963. Retrieved from: https:// www. vatican. va/content/john-xxiii/en/encyclicals/documents/hf_j-xxiii_enc_11041963_pacem.html.
Second Vatican Council (1965), Gaudium et Spes, Retrieved from:
The free dictionary, (2018), Retrieved from https:// www. thefreedictionary.com/moral+principle)