تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,389 |
تعداد مقالات | 34,362 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,060,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,748,778 |
نقد و ارزیابی هرمنوتیک فلسفی گادامر براساس معیارهای ناظر به مفسر با تأکید بر دیدگاههای تفسیری علامه طباطبایی(ره) | ||
مطالعات علوم قرآن | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، فروردین 1401، صفحه 7-30 اصل مقاله (1.63 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqss.2022.60526.1109 | ||
نویسنده | ||
خدیجه احمدی بیغش* | ||
دکترای تفسیر تطبیقی و مدرس حوزه و دانشگاه. مجتمع آموزش علوم اسلامی عالی کوثر. تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 02 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 19 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر درصدد پاسخگویی به این سؤال است که هرمنوتیک فلسفی گادامر چگونه براساس معیارهای ناظر به مفسر قابل نقد و ارزیابی است. این نقد و ارزیابی با روش توصیفی - تحلیلی و با تأکید بر دیدگاههای تفسیری علامه طباطبایی صورت میگیرد. بررسی این مسئله حکایت از آن دارد که هرمنوتیک فلسفی گادامر، یکی از سبکهای مختلف دانش فرایند فهم متن است که با محور قراردادن ماهیت فهم متن (مثلاً متون مقدس) و با همانیدانستن نگرش مؤلف و مفسر، معیارهایی چون پیشداوری و تاریخمندی در فهم، دوره پایانناپذیر از فراینده فهم متن را ایجاد کرده و با دادن اختیار تام به مفسر موجب کثرتگرایی از فهم متن و درواقع تفسیر به رأی شده است. این دیدگاه را میتوان با توجه به دیدگاههای تفسیری علامه طباطبایی نقد کرد. ایشان با ارائه معیارهایی چون داوری و استنطاق عادلانه، دوری از علائق و پیشدانستههای مفسر در فهم متن، نقش و مراد مؤلف را از میان نبرده است؛ ازاینرو موجب گسترش کمّی و کیفی فهم از متن (متون مقدس) و کارآمدی و عدم تفسیر به رأی و تحمیل سلائق و نظریات مفسر بر متن شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد ناظر به مُفسر؛ هرمنوتیک فلسفی گادامر؛ علامه طباطبایی(ره)؛ معیار درونی فهم؛ معیار بیرونی فهم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Critique and Evaluation of Gadamer's Philosophical Hermeneutics Based on the Criteria of the Interpreter with Emphasis on the Interpretive Views of Allameh Tabatabaei | ||
نویسندگان [English] | ||
khadijeh ahmadi | ||
PhD in Comparative Interpretation of the Qur'an and lecturer in Islamic seminary and the university. Kowsar Higher Islamic Sciences Education Complex. Tehran Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to answer the question of how Gadamer's philosophical hermeneutics can be criticized and evaluated according to the criteria of the interpreter of the Qur'an. This critique and evaluation is carried out via a descriptive-analytical method and with emphasis on the interpretive views of Allameh Tabatabaei. The study of this issue indicates that Gadamer's philosophical hermeneutics is one of the different styles of knowledge of the text comprehension process, which by focusing on the nature of text comprehension (for example, sacred texts) and considering the author and interpreter's criteria such as prejudice and historicity in comprehension as the same items, has created an endless period of text comprehension process and by giving full authority to the interpreter, has led to pluralism in understanding the text and, in fact, interpreting the based on their own ideas. This view can be criticized according to the interpretive views of Allameh Tabatabaei. By presenting criteria such as fair judgment and inference, avoiding the interests and preconceptions of the interpreter in understanding the text, he has not ignored the role and purpose of the author. Therefore, it has caused a quantitative and qualitative expansion of understanding of the text (sacred texts) and efficiency and lack of interpretation based on their own ideas and imposing the tastes and theories of the interpreter on the text. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Supervisor's approach to the interpreter, Gadamer's philosophical hermeneutics, Allameh Tabatabaei, internal criterion of understanding, external criterion of understanding | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم * نهج البلاغه 1. استادى، رضا. (1383). آشنایى با تفاسیر. تهران: نشر قدس. 2. اشمیت، لارنس کندی. (1395). درآمدی بر فهم هرمنوتیک (مترجم: بهنام خداپناه). تهران: ققنوس. 3. الأوسی، علی. (1405ق). الطباطبائى و منهجه فى تفسیر المیزان. تهران: انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی. 4. بهجتپور، عبدالکریم. (1391). تفسیر فریقین (تاریخ، مبانی، اصول، منابع). قم: آثار نفیس. 5. جوادی آملی، عبدالله. (بیتا). سیره تفسیری علامه طباطبایی؛ شناختنامه علامه طباطبایی. قم: بینا. 6. جوادی آملی، عبدالله. (1390). تفسیر تسنیم. قم: اسراء. 7. خمینی، روحالله. (1372). تفسیر سوره حمد. قم: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره). 8. سعیدی روشن، محمدباقر. (1376). اسباب یا زمینههای نزول آیات قرآن. قم: زمزم هدایت. 9. طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1393ق). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: الاعلمی. 10. طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1386). قرآن در اسلام. قم: بوستان کتاب. 11. قدسی، احمد. (1372). مبانی و قواعد استنباط از قرآن و حدیث. قم: موسسه امام خمینی(ره). 12. گادامر، هانس گئورگ. (2006م). فلسفه التاویل(الاصول، المبادی، الاهداف) (مترجم: محمد شوقی الزین). الجزائر: الدار العربیه للعلوم. 13. گروندن، ژان. (1393). هرمنوتیک (مترجم: محمدرضا ابوالقاسمی). تهران: ماهی. 14. لسانی فشارکی، محمدعلی. (1360). شرح فشردهای بر المیزان. تهران: نهضت زنان مسلمان. 15. هایدگر، مارتین و همکاران. (1377). هرمنوتیک مدرن (گزینه جستارها) (مترجمان: بابک احمدی، مهران مهاجر و محمد نبوی). تهران: نشر مرکز. 16. Hirsch, E. D. (1967). Validity in Interpretation, New Haven and London, Yale university | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,793 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 209 |