تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,445 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,610 |
نگاهی متفاوت به آموزش قرآن؛ بهرهگیری از رویکرد ارتباطی در آموزش زبان دوم | ||
مطالعات علوم قرآن | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، فروردین 1401، صفحه 98-119 اصل مقاله (1.54 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqss.2022.62916.1160 | ||
نویسنده | ||
حسن زرنوشه فراهانی* | ||
استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. تهران. ایران. | ||
تاریخ دریافت: 18 دی 1400، تاریخ بازنگری: 30 خرداد 1401، تاریخ پذیرش: 18 خرداد 1401 | ||
چکیده | ||
آموزش زبان دوم تابع الگوهای مختلفی است که با انتخاب هرکدام، سبک و اسلوب آموزشی نیز تا حد زیادی تغییر میکند. حال اگر این زبان دوم، زبان قرآن باشد، انتخاب الگوی مناسب برای آموزش آن، بسیار ضروری مینماید. شیوههای کنونی آموزش قرآن مبتنی بر آموزش مهارتهای نوشتاری (روخوانی) است که شبیه روش «دستور زبان و ترجمه» در آموزش زبان دوم است. با توجه به منسوخشدن روش «دستور زبان و ترجمه» و جایگزینشدن روش «ارتباطی»، این مقاله ضمن معرفی اصول روش «ارتباطی»، با توجه به شباهتهایی که این روش با سیره تعلیمی پیامبر و امامان(علیهم السلام) دارد، کاربست آن را در آموزش قرآن پیشنهاد میکند. مهمترین مؤلفههای روش «ارتباطی» عبارتاند از: «تأکید بر مهارت شنیداری» و «تأکید بر معنامحوری و کاربست آموختهها در زندگی» که شباهتی تام با مؤلفههای اصلی آموزش قرآن در سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی «آموزش قرآن به روش شنیداری-گفتاری» و «معنامحوری و عمل به مفاهیم آیات در زندگی» دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش قرآن؛ رویکرد ارتباطی؛ مهارت شنیداری؛ معنامحوری؛ عمل به مفاهیم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Different View on Teaching the Qur'an; Using a Communicative Approach in Second Language Teaching | ||
نویسندگان [English] | ||
Hasan Zarnooshe Farahani | ||
Assistant Professor, Department of Theology and Islamic Studies, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University. Tehran. Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Second language teaching is based on different patterns, and by choosing each one, the teaching style and method change greatly as well. Now, if this second language is the language of the Qur'an, choosing a suitable pattern for teaching it is very necessary. The current methods of teaching the Qur'an are based on teaching writing skills (reading), which are similar to the "grammar and translation" method in teaching a second language. Due to the obsolescence of the method of "grammar and translation" and the replacement of the method of "communication", in addition to introducing the principles of the method of "communication", and considering the similarities between this method and the teaching style of the Prophet and the Imams, this paper suggests its use in teaching the Qur'an. The most important components of the "communication" method are "Emphasis on listening skills" and "Emphasis on the meaning and application of what has been learned in life", which is very similar to the main components of teaching the Qur'an in the lifestyle of the Prophet, that is, "teaching the Qur'an by listening-speaking method" and "meaning-centered and practicing the meanings of verses in life". | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching the Qur'an, communication approach, listening skill, meaning-centered, practicing concepts | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,778 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 173 |