تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,990,412 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,703,915 |
تحلیل و ارزیابی کاربرد نفس در قرآن | ||
مطالعات علوم قرآن | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، فروردین 1401، صفحه 120-145 اصل مقاله (1.67 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqss.2022.63635.1179 | ||
نویسنده | ||
احمد شه گلی* | ||
استادیار مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 27 اسفند 1400، تاریخ بازنگری: 30 خرداد 1401، تاریخ پذیرش: 18 خرداد 1401 | ||
چکیده | ||
واژه نفس دارای معانی لغوی گوناگونی نظیر روح، خون، پیکر، چشم، جسد، نزد، حقیقت چیزی، غیب و... است. دیدگاههای متفاوتی درباره ریشه اصلی واژه نفس وجود دارد. براساس پژوهش صورتگرفته در این مقاله، ریشه اصلی واژه نفس، ذات و حقیقت هر شیء است و سایر معانی نفس برخی مجازیاند و برخی دیگر نیز قابل تأویل به این معنا هستند. واژه نفس با مشتقات آن بارها در قرآن بهکار رفته است و تبیین جایگاه آن در فهم آیات قرآنی تأثیر اساسی دارد. در منابع تفسیری معانی نفس عبارتاند از: ذات شیء، روح، خون، چشم زخم، بزرگی و بخشش. گفتهاند یکی از کاربردهای نفس در قرآن روح است و برای اثبات این ادعا به آیاتی از قرآن تمسک کردهاند. در این مقاله ضمن اشاره به آیات مذکور، در سه محور به نقد و بررسی دیدگاه مفسران پرداخته شده است: محور اول که یکی از مباحث مهم این پژوهش است، مناقشه در دلالت نفس بر روح است. براساس این دیدگاه به نظر میرسد در قرآن واژه نفس با همه استعمالات فراوان آن درباره انسان، در هیچیک از موارد به معنای روح بهکار نرفته است و نفس در قرآن به معنای ذات انسانی همراه با احوال و اوصاف مختلف بهکار رفته است؛ محور دوم ارجاع معانی متعدد نفس به معنای ذات است و محور سوم منشأ خلط مفهوم نفس با روح است. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ نفس؛ روح؛ ذات شیء | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis and Evaluation of the Use of the Soul in the Qur'an | ||
نویسندگان [English] | ||
shahgoli ahmad | ||
---Assistant Professor, Iranian Institute of Philosophy, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The word soul (Nafs) has various lexical meanings such as spirit, blood, body, eyes, corpse, near, the truth of something, the unseen, and so on. There are different views on the root of the word soul. According to the research conducted in this paper, the main root of the word soul is the essence and truth of every object, some other meanings of the soul are virtual and some can be interpreted in this sense. The word soul with its derivatives has been used many times in the Qur'an and explaining its place has a fundamental effect on the understanding of Qur'anic verses. In interpretive sources, the meanings of the soul are the essence of the object, the spirit, blood, injury or damage caused by an evil eye, greatness and forgiveness. It has been said that one of the uses of the soul in the Qur'an is the spirit, and they have relied on verses from the Qur'an to prove this claim. In this paper, while referring to the mentioned verses, the views of the interpreters have been criticized and examined in three areas. The first area, which is one of the important topics of this study, is the disagreement on the meaning of the soul over the spirit. According to this view, it seems that in the Qur'an, the word soul, with all its many uses about human beings, has not been used to mean the spirit in any of the cases, and soul has been used in the Qur'an to mean human nature with different conditions and attributes. The second area refers to the various meanings of the soul meaning essence, and the third area is the source of confusion of the concept of soul with the spirit. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The Qur'an, the soul, the spirit, the essence of the object | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,289 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 546 |