تعداد نشریات | 42 |
تعداد شمارهها | 2,054 |
تعداد مقالات | 30,579 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,819,066 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,666,350 |
واکاوی مفهومی «أسماء» در کاربست آیه «وَ عَلَّمَ آدَمَ الأسماء» | ||
پژوهش های قرآنی | ||
دوره 27، شماره 102، خرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqr.2022.62664.3425 | ||
نویسنده | ||
جلال الدین جعفری ![]() ![]() | ||
دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث قم | ||
تاریخ دریافت: 22 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 22 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 25 بهمن 1400 | ||
چکیده | ||
مفسّران در طول چهارده قرن پس از نزول قرآن، معانی مختلفی برای واژه «أسماء» در آیه 31 سوره بقره بیان کردهاند. گروهی آن را بهمعنای «نامها و علامات اشیاء یا مخلوقات» گرفتهاند، گروهی دیگر به ضمایر موجود در آیه مثل «هُم» (در عَرَضَهُم) و «هؤلاء» توجه نمودهاند و آن را به «نامهای فرشتگان» یا «نامهای فرزندان آدم» معنا نمودهاند، برخی دیگر سیاق را مدّ نظر قرار داده و آن معانی را سبب برتری آدم ندانسته و «أسماء» را به «نامهای خداوند» یا «صفات الهی» معنا نمودهاند، و برخی دیگر، معانی دیگر. این نوشتار، به بررسی معنای «أسماء» در این آیه از چهار منظر میپردازد: لغت، سیاق آیات قبل و بعد، ارتباط با آیات همموضوع و احادیث مرتبط با آیه. بر این اساس، «ویژگیها» مناسبترین معنای قابل برداشت است؛ همان صفات برتری که ویژه انسان است و او را بر ملائک برتری میبخشد؛ معنایی که با ریشه لغوی هماهنگتر و با آیاتی که این واژه در آنها بهکار رفته، سازگارتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
آیه 31 سوره بقره؛ أسماء؛ معنای اسم؛ تعلیم أسماء؛ برتری آدم؛ آفرینش آدم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Conceptual Analysis of Asmā‘ (Names) in the Application of the Verse “And He taught Adam the Names” | ||
نویسندگان [English] | ||
Jalaluddin Ja’fari | ||
Ph.D. Student of Qur’an and Hadith Sciences, Qur’an and Hadith University of Qum | ||
چکیده [English] | ||
During the fourteen centuries after the revelation of the Qur’an, commentators have expressed different meanings for the word asmā’ in verse 31 of Sūrat Al-Baqara. Some have taken it to mean “letters and signs of objects or creatures”; others have paid attention to the pronouns in the verse such as hum (in araḍahum) and ha’ulā’ and have interpreted it as “names of the Angels” or “names of the children of Adam”; some others have taken the context into consideration and have not considered those meanings as the cause of Adam’s superiority and have taken asmā’ as “Names of God” or “Divine Attributes”; and others have taken it by other meanings. This article examines the meaning of asmā’ in this verse from four perspectives: the word, the context of the verses before and after, the relationship with the related verses, and the hadiths related to the verse. Accordingly, “attributes” is the most appropriate meaning to be implied; i.e., the same attributes of superiority that are specific to man and make him superior to the angels; the meaning of which is more concordant with the lexical root and more compatible with the verses in which the word is used. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
verse 31 of Sūrat Al-Baqara, asmā’, the meaning of ism, the instruction of asmā’, superiority of Adam, the creation of Adam | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |