رحیملو, عباس, طیب حسینی, سید محمود, آقایی زاده ترابی, احمد. (1401). واکاوی مصداق «دابّه» در آیه 82 نمل بر پایه شیوه زبانی «تجرید». اسلام و مطالعات اجتماعی, 27(102), 47-62. doi: 10.22081/jqr.2022.62195.3369
عباس رحیملو; سید محمود طیب حسینی; احمد آقایی زاده ترابی. "واکاوی مصداق «دابّه» در آیه 82 نمل بر پایه شیوه زبانی «تجرید»". اسلام و مطالعات اجتماعی, 27, 102, 1401, 47-62. doi: 10.22081/jqr.2022.62195.3369
رحیملو, عباس, طیب حسینی, سید محمود, آقایی زاده ترابی, احمد. (1401). 'واکاوی مصداق «دابّه» در آیه 82 نمل بر پایه شیوه زبانی «تجرید»', اسلام و مطالعات اجتماعی, 27(102), pp. 47-62. doi: 10.22081/jqr.2022.62195.3369
رحیملو, عباس, طیب حسینی, سید محمود, آقایی زاده ترابی, احمد. واکاوی مصداق «دابّه» در آیه 82 نمل بر پایه شیوه زبانی «تجرید». اسلام و مطالعات اجتماعی, 1401; 27(102): 47-62. doi: 10.22081/jqr.2022.62195.3369
تاریخ دریافت: 03 آبان 1400،
تاریخ بازنگری: 21 آبان 1400،
تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1401
چکیده
یکی از آیات بحثبرانگیز قرآن، آیه 82 سوره نمل است. قرآنپژوهان بر اساس اطلاعات درونمتنی، ماهیت و مصداق «دابّه» را در این آیه مبهم دیدهاند. از آنجا که ابهام در ویژگیهای «دابّه»، پیام همه آیه را نیز مبهم میسازد، بسیاری از مفسران تلاش کردهاند با یاری گرفتن از گزارههای گوناگون بیرون از قرآن، مصداق «دابّه» و پیام آیه را آشکار کنند، ولی این مصداقشناسیها، از منظرهای مختلف دچار چالش است. پژوهش پیش رو در پی آن برآمده تا با واکاوی ساختار «تجرید»، از دادههای خود آیه، مصداق ظاهری «دابّه» و دلالت آیه در بافت نزول را آشکار سازد. در این نوشتار بر پایه تحلیلِ ساختار متن، نشان داده شد مصداق خارجی «دابّه» با مصداق «الأرض» یکی است و این دو عنوان، هممرجع (هممصداق) هستند. در مجموع بهدست آمد که این آیه، ویژگی «زمین» را در قیامت توصیف میکند. این آیه به شیوه زبانی تجرید میگوید: «در آستانه قیامت آشکار خواهد شد که «زمین»، جنبندهای در کمال ویژگیِ آگاهی است و در آن روز، «زمین» بر رفتار منکران قیامت، شهادت خواهد داد.»
Analysis of the Referent of Dābbah in Verse 82 of Sūrat al-Naml Based on the Linguistic Method of “Tajrīd”
نویسندگان [English]
Abbas Rahimlou1؛ Sayyid Mahmoud Tayyib Husayni2؛ Ahmad Aqaeezadeh Torabi3
1Graduate of Hawza and University Research Institute
2Associate Professor, Hawza and University Research Institute
3Assistant Professor, Mashhad University of Medical Sciences, Faculty of Medicine
چکیده [English]
One of the controversial verses of the Qur’an is verse 82 of Sūrat Al-Naml. Qur’an researchers have found the nature and meaning of Dābbah in this verse as ambiguous based on intra-textual information. Since the ambiguity in the characteristics of Dābbah also obscures the message of the whole verse, many commentators have tried to reveal the meaning of Dābbah and the message of the verse with the help of various propositions outside the Qur’an, but these epistemologies are challenged from different perspectives. The present research has sought to reveal the apparent instance of Dābbah and the implication of the verse in the context of revelation by analyzing the structure of “Tajrīd” from the data of the verse itself. In this article, based on the analysis of the structure of the text, it was shown that the external instance of Dābbah is the same as the instance of ‘al-arḍ (earth) and these two notiions are of similar reference (Coreference). In general, it was found that this verse describes the feature of “earth” on the Day of Judgment. This verse says using the linguistic method Tajrīd: “On the brink of the Day of Judgment, it will be revealed that the ‘earth’ is a living being full of consciousness, and on that day, the ‘earth’ will testify to the behavior of the deniers of the Day of Judgment.”
کلیدواژهها [English]
Dābbat al-arḍ, Coreference, witnesses of the Day of Judgment, Raj'a, Tajrīd, Badīʿ(Rhetoric)
مراجع
قرآنکریم.
آلوسى، محمود (1415ق)، روح المعانی، بیروت: دار الکتب العلمیة.
ابنابىحاتم، عبدالرحمن (1419ق)، تفسیر القرآن العظیم، ریاض: مکتبة نزار مصطفى الباز.
ابنجنی، عثمان (۱۴۲۹ق)، الخصائص، بیروت: دار الکتب العلمیة.
ابنحجه، تقیالدین (۱۴۲۵ق)، خزانة الأدب و غایة الأرب، بیروت: دارصادر.
ابندرید، محمد (1988)، جمهرة اللغة، بیروت: دار العلم للملایین.
ابنعاشور، محمدطاهر (1420ق)، تفسیر التحریر و التنویر، بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
ابنعبدالسلام، عبدالعزیز (1429ق)، تفسیر العزّبن عبدالسلام، بیروت: دار الکتب العلمیة.
ابنعصفور، علی (۱۴۱۹ق)، شرح جمل الزجاجی، بیروت: دار الکتب العلمیة.
ابنمالک، محمدبن محمد (1989)، المصباح، قاهرة: مکتبة الآداب.
ابوالسعود، محمد (1983)، ارشاد العقل السلیم الی مزایا القرآن الکریم، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
ابوحیّان، محمدبن یوسف (1420ق)، البحر المحیط، بیروت: دار الفکر.
بقاعى، ابراهیم (1427ق)، نظم الدرر فى تناسب الآیات و السور، بیروت: دار الکتب العلمیة.
بلاغى، محمدجواد (بیتا)، آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن، قم: وجدانی.
بیضاوى، عبدالله (1418ق)، أنوار التنزیل و أسرار التأویل، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
ثعلبى، احمد (1422ق)، الکشف و البیان، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
جعفری، احمد؛ قاسمیزاد، علیرضا؛ و همکاران (1396)، ««دابّةالارض» یا پدیده ای از رخداد انرژی»، پژوهشهای قرآنی، سال بیستودوم، شماره 2، پیاپی 83، ص 138-161.