تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,994,284 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,706,199 |
اصول انسان شناختی در سنت علوی | ||
دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی | ||
دوره 1، شماره 4، مرداد 1401، صفحه 59-78 اصل مقاله (976.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/ofogh.2022.62567.1039 | ||
نویسنده | ||
طاهره صالحی* | ||
گروه فلسفه و حکت اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه الزهراس، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 16 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 05 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله، بررسی سنّت امیرمؤمنان(ع) بهعنوان جانشینِ تأییدشده نبی خاتم(ص) در موضوع شناخت انسان، جایگاه او و چگونگی مواجهه با انسان است. تحقیق در این نوشتار، از نوع بنیادی است و روش آن، توصیفی ـ تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات، بر پایه منابع کتابخانهای میباشد. حاصل این تحقیق، آن است که در جایجای سنّت علوی، سخن از کرامت ذاتی است که مشترک میان همه انسانهاست. بنا بر همین ارتباط وجودی، انسان حرمت مییابد و شرف ذاتی او به قدری عظمت دارد که نقض حریم او، به مثابه نقض حرمت الهی و سزای بیحرمتی و نادیده گرفتن آن، خشم پروردگار است. در قوانین اجتماعی حاکم بر زندگی انسان و برخورداری از حقوق انسانی در زندگی دنیوی، سنّت علوی بیانگر محوریت کرامت ذاتی انسان است. همچنین در این سنّت، به کرامت اکتسابی، معیار و آثار اخروی آن اشاره شده که نتیجه این نوع از کرامت، آمرزش الهی است. در دیدگاه امام علی(ع)، انسان موجودی است که فطرتاً خداجوست و نه برای مردن، بلکه برای زندگی جاویدان و ابدی آفریده شده است. مهمترین اصول انسانشناختی قابل استخراج از سنّت علوی، عبارتاند از: «کرامت انسانی»، «خداشناس و خداجو بودن انسان» و «جاودانه بودن آدمی». | ||
کلیدواژهها | ||
انسان؛ اصول؛ انسان شناسی؛ سنت علوی؛ امام علی(علیه السلام) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Foundations of anthropological in Alawi Tradition | ||
نویسندگان [English] | ||
Tahereh Salehi | ||
Philosophy and Islamic Wisdom،Theology، Alzahra University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this article is to study the tradition of the Amir al-Mu'minin (AS) as the confirming successor of the Prophet Khatam on the subject of knowing man, his position and how to deal with man. The research in this paper is of a fundamental type and its method is descriptive-analytical and the method of collecting information is based on library sources.The result of this research is that everywhere in the Alawite tradition there is talk of the inherent dignity that is common to all human beings;according to this existential relation, man is honored and his innate honor is so great that violating his sanctity as violating divine sanctity and punishing disrespect and ignoring it is the wrath of God. And in the social laws governing human life and the enjoyment of human rights in worldly life, the Alawite tradition expresses the centrality of human nature. Also in this tradition, acquired dignity, its criterion and its afterlife are mentioned, which is the result of this type of dignity, divine forgiveness. In the view of Imam Ali (AS), man is a creature who is God by nature and was not created for death, but for eternal and eternal life. As a result, the most important anthropological principles that can be extracted from the Alawite tradition are: "human dignity", "man knows God and seeks God" and "man is immortal". | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Human Being, Foundations, Anthropological؛ Alavi Tradition؛ Imam Ali (AS) | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 82 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 162 |