| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,546 |
| تعداد مقالات | 36,078 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,037,247 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,306,546 |
تحلیل تطبیقی مولفه های تربیت دینی و غیر دینی | ||
| دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی | ||
| دوره 2، شماره 5، مرداد 1401، صفحه 69-90 اصل مقاله (892.49 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/ofogh.2022.63730.1058 | ||
| نویسنده | ||
| محمد تقی احمدی پرتو* | ||
| -دانشجوی دکتری مرکز تخصصی قرآن امام علی/پژوهشگر مؤسسه تمهید | ||
| تاریخ دریافت: 21 فروردین 1401، تاریخ بازنگری: 04 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 05 مرداد 1401 | ||
| چکیده | ||
| تربیت، از مهمترین و پیچیدهترین مسائل بشری است. در یک تقسیمبندی، تربیت، به دینی و غیردینی تقسیم میشود. هرکدام از این دو، دارای ویژگیها و مؤلفههایی است. در این تحقیق که با استفاده از منابع کتابخانهای و روش توصیفی و تحلیلی و مقایسه تطبیقی و تحلیل دادهها و گزارهها سامان یافته، به تحلیل و بررسی تطبیقی برخی از ویژگیها و مؤلفههای تربیت دینی و غیردینی پرداخته شده است. تربیت دینی، مبتنی بر پیوند انسان با خدا و باور جهان آخرت و تعهد در برابر خدا و مسئولیت در برابر انسانهای دیگر و طبیعت، دارای ویژگیهایی از جمله: کرامت، مسئولیتپذیری، استفاده از قدرت در راه عدالت و تأکید ویژه بر تربیت مسئولان میباشد. تربیت غیردینی (غربی)، با جدایی از دین و خدا و انکار جهان ماورا، رنگی الحادی به تربیت داده و با کنار نهادن اخلاق دینی، نتایجی از جمله: محدود شدن اخلاق و تبدیل آن به اخلاق سازمانی، اضطراب، مصرفگرایی افراطی و تخریب طبیعت داشته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تربیت دینی؛ تربیت غیردینی؛ تربیت غربی و شرقی؛ مؤلفههای تربیت؛ مسئولیتپذیری | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| تحلیل تطبیقی مولفه های تربیت دینی و غیر دینی | ||
| نویسندگان [English] | ||
| mohammad taghi ahmadi parto | ||
| - | ||
| چکیده [English] | ||
| تربیت از مهمترین و پیچیده ترین مسائل بشری است. در یک تقسیم بندی تربیت، به دینی و غیر دینی تقسیم می شود. هر کدام از این دو دارای ویژگی ها و مولفه هایی است. در این تحقیق که با استفاده از منابع کتابخانه ای و روش توصیفی و تحلیلی و مقایسه تطبیقی و تحلیل داده ها و گزاره ها انجام گرفته، به تحلیل و بررسی تطبیقی برخی از ویژگی ها و مولفه های تربیت دینی و غیر دینی پرداخته شده است. تربیتی دینی مبتنی بر پیوند انسان با خدا و باور جهان آخرت و تعهد در برابر خدا و مسئولیت در برابر انسان های دیگر و طبیعت دارای ویژگی هایی از جمله کرامت، مسئولیت پذیری، استفاده از قدرت در راه عدالت و تاکید ویژه بر تربیت مسئولان می باشد. تربیت غیر دینی( غربی) با جدایی از دین و خدا و انکار جهان ماورا به تربیت رنگی الحادی داده و با کنار نهادن اخلاق دینی، نتایجی از جمله محدود شدن اخلاق و تبدیل آن به اخلاق سازمانی، اضطراب، مصرف گرایی افراطی و تخریب طبیعت داشته است. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| مسئولیت پذیری تربیت دینی, تربیت غیر دینی, تربیت غربی, مولفه های تربیت | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 802 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 358 |
||