شاهیاری حیدرلو, زهرا, چراغی کوتیانی, اسماعیل. (1401). بررسی و نقد حرمت خواستگاری مخطوبه در فقه امامیه. اسلام و مطالعات اجتماعی, 29(110), 7-39. doi: 10.22081/jf.2022.62875.2436
زهرا شاهیاری حیدرلو; اسماعیل چراغی کوتیانی. "بررسی و نقد حرمت خواستگاری مخطوبه در فقه امامیه". اسلام و مطالعات اجتماعی, 29, 110, 1401, 7-39. doi: 10.22081/jf.2022.62875.2436
شاهیاری حیدرلو, زهرا, چراغی کوتیانی, اسماعیل. (1401). 'بررسی و نقد حرمت خواستگاری مخطوبه در فقه امامیه', اسلام و مطالعات اجتماعی, 29(110), pp. 7-39. doi: 10.22081/jf.2022.62875.2436
شاهیاری حیدرلو, زهرا, چراغی کوتیانی, اسماعیل. بررسی و نقد حرمت خواستگاری مخطوبه در فقه امامیه. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1401; 29(110): 7-39. doi: 10.22081/jf.2022.62875.2436
1طلبه سطح چهار فقه خانواده، جامعةالزهرا، قم، ایران.
2استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران.
تاریخ دریافت: 22 دی 1400،
تاریخ بازنگری: 26 خرداد 1401،
تاریخ پذیرش: 15 تیر 1401
چکیده
خواستگاری از رسوم دیرینه عقد نکاح است که در اسلام احکام فقهی متعددی برای آن وضع شده است. یکی از مواردی که فقها درباره آن بحث کردهاند، خواستگاری از زنی است که قبلاً مورد خواستگاری دیگری قرار گرفته و خواستگار اول هنوز بر خواستگاری خود باقی است. در پژوهش حاضر با روش کتابخانهای و تحلیل ادلۀ فقهی، حکم خواستگاری مخطوبه از منظر فقه امامیه تبیین شده است. یافتهها نشان میدهد از دلایل اصلی این بحث، روایت نبوی نقلشده از طریق اهلسنت است که خواستگاری از مخطوبۀ برادر مؤمن را نهی کرده است. این روایت، خواستگاری از مخطوبه را بهطور مطلق مورد نهی قرار داده، اما همه فقها خواستگاری از مخطوبهای که به خواستگار قبلی خود جواب نداده و رضایت خود را با کنایه هم ابراز نکرده، جایز میدانند. تنها درباره خواستگاری از مخطوبهای که به خواستگار قبلی جواب مثبت داده اختلافنظر است و گروهی از فقها قائل به حرمت شده و علاوه بر روایت نبوی، به ادلۀ دیگری همچون قاعده حرمت ایذاء مؤمن نیز تمسک کردهاند که قائلان به جواز، با رد سند یا دلالت این روایت و نیز خدشه در گسترۀ حرمت در ایذاء مؤمن و نیز تمسک به اصالةالحل، خواستگاری از مخطوبه را بدون اشکال میدانند.
2Assistant professor, Imam Khomeini Educational and Research Institute, Qom, Iran.
چکیده [English]
Proposal is one of the oldest customs of marriage, for which numerous jurisprudence rulings have been established in Islam. One of the cases discussed by the jurists is proposing to a woman who has already been proposed to by another and the first suitor still maintains his proposal. In the current study, through the library method and the analysis of jurisprudential arguments, the ruling of the Makhtoubah proposal has been explained from the perspective of Imamiyah jurisprudence. The findings suggest that one of the main reasons for this debate is the prophetic narration narrated by the Sunnis, which forbids the proposing to a woman who has been proposed by another Muslim man (Makhtoubah proposal). This narration has made proposal of Makhtouba absolutely prohibited, but all jurists consider it permissible to propose to Makhtouba who did not respond to his previous suitor and did not express his satisfaction with sarcasm. There is a difference of opinion only about proposing to a Makhtouba who has given a positive answer to the previous suitor, and a group of jurists have considered it haram. In addition to the Holy Prophet's narration, they have also insisted on other arguments such as the rule of harming a believer as haram, who say that by rejecting the argument or evidence of this narration, the violation of the scope of harming a believer as haram, as well as insisting on the principle of Isalat al-Hal, there is no problem in proposing a Makhtouba.
کلیدواژهها [English]
Proposal, engagement, Makhtoubah, Iza' al-Mu'min
مراجع
ابنابیجمهور، محمد بن علی بن ابراهیم الاحسائی. (۱۴۰۳ق). عوالی اللئالی (ج2، چاپ اول). قم: سیدالشهدا.
ابنبابویه، محمد بن علی. (۱۳۶۲). الخصال (ج2، چاپ اول). قم: جامعه مدرسین.
سیدی بنایی، سید باقر؛ درویشی علیآباد، غلامرضا. (۱۳۹۱). بررسی فقهی و حقوقی نامزدی از دیدگاه مذاهب خمسه و حقوق مدنی. نشریه فقه و مبانی حقوق اسلامی، ۱، بهار 1391، صص 6-37.
سیستانی، سید علی. (۱۴۲۲ق). المسائل المنتخبه (ج1، چاپ نهم). قم: دفتر حضرت آیتالله سیستانی.
شبیری زنجانی، سید موسی. (۱۴۱۹ق). کتاب نکاح (ج18، چاپ اول). قم: مؤسسه پژوهشی رایپرداز.
شهید اول، محمد بن مکی. (بیتا). اللمعة الدمشقیة فی فقه الامامیه (ج1). بیجا: دار التراث الاسلامیه.
شهید ثانی، زینالدین بن علی. (۱۴۱۰ق). الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیه (ج5، چاپ اول). قم: کتابفروشی داوری.
شهید ثانی، زینالدین بن علی. (۱۴۱۳ق). مسالک الافهام الی تنقیح شرائع الاسلام (ج7). قم: مؤسسة المعارف الاسلامیه.
شیخ انصاری، مرتضی. (۱۴۱۴ق). رسائل فقهیه (چاپ اول). قم: کنگره جهانی بزرگداشت شیخ اعظم انصاری.
شیخ انصاری، مرتضی. (۱۴۱۵ق). کتاب المکاسب المحرمة والبیع والخیارات (ج2، چاپ اول). قم: کنگره جهانی بزرگداشت شیخ اعظم انصاری.
شیخ طوسی، محمد بن حسن. (۱۳۸۲). اختیار معرفة الرجال (ج2). قم: انتشارات موسسه آلالبیت لاحیاء التراث.
شیخ طوسی، محمد بن حسن. (۱۳۸۷ق). المبسوط فی فقه الامامیه (ج4، چاپ سوم). تهران: المکتبة المرتضویة لاحیاء الآثار الجعفریه.
شیخ طوسی، محمد بن حسن. (۱۴۰۰ق). النهایة فی مجرد الفقه والفتاوی (چاپ دوم). بیروت: دار الکتب العربی.
شیخ طوسی، محمد بن حسن. (۱۴۰۷ق). الخلاف (ج4، چاپ اول). قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
شیخ طوسی، محمد بن حسن. (۱۴۱۴ق). الامالی (چاپ اول). قم: دار الثقافة.
شیخ طوسی، محمد بن حسن. (۱۴۱۷ق). العدة فی اصول الفقه (ج1، چاپ اول). قم: تیزهوش.
طباطبایی، سید علی. (۱۴۱۸ق). ریاض المسائل فی تحقیق الاحکام بالدلائل (ج11، چاپ اول). قم: مؤسسه آلالبیت لاحیاء التراث.
عاملی موسوی، محمد بن علی. (۱۴۱۱ق). نهایة المرام فی شرح مختصر شرائع الاسلام (ج1، چاپ اول). قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
عسقلانی، ابنحجر. (۱۴۰۶ق). تقریب التهذیب (ج1، چاپ اول). سوریه: دار الرشید.
عسقلانی، ابنحجر. (۱۴۱۵ق). الاصابة فی تمییز الصحابه (ج4، چاپ اول). بیروت: دار الکتب العلمیه.
علامه حلی، حسن بن یوسف بن مطهر اسدی. (بیتا). تذکرة الفقها (ج2، چاپ اول). قم: موسسه آلالبیت(علیهم السلام).
عمید، حسن. (۱۳۸۹). فرهنگ فارسی عمید (چاپ اول). بیجا: راه رشد.