
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,424 |
تعداد مقالات | 34,752 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,454,206 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,907,429 |
«تأسیس اصل» به مثابۀ روش مطالعۀ انتقادی؛ گزارش موردی | ||
پژوهشهای عقلی نوین | ||
دوره 7، شماره 13، شهریور 1401، صفحه 83-109 اصل مقاله (944.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/nir.2021.60910.1294 | ||
نویسندگان | ||
علی بهرامی* 1؛ سید حسین حسینی2 | ||
1دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. | ||
2استادیارفلسفه و تمدن اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 27 اردیبهشت 1400، تاریخ بازنگری: 29 مرداد 1400، تاریخ پذیرش: 30 شهریور 1400 | ||
چکیده | ||
این مقاله از رویکردی انتقادی در مطالعات روششناسی با عنوان «تأسیس اصل» یاد میکند و در پی تبیین این روش کاربردی برآمده است. روش «تأسیس اصل» در قالبی عینی و با مشارکت پژوهشگران حوزۀ علوم انسانی توضیح داده شده و برایناساس، پژوهشگران در مراحل چهارگانه و با معین شدن مطالعهای موردی، به نتایج مشخصی رسیدهاند و کاربردی بودن ساختار و محتوای روش، نشان داده شده است. ازاین رو پژوهش پیشرو از خصلت کارگاهی نیز برخوردار است و میتواند در مقیاسهای مختلف دیگری نیز به کار بسته شود. نوشتار پیشرو بر اساس توجهبه روابط سهگانۀ هستیشناسی، معرفتشناسی و روششناسی، تأکید خود را بر توجه به اهمیت و جایگاه اعتباریِ روششناسی در علوم اجتماعی و انسانی قرار داده است، در نتیجه، مبنای تبیین «تأسیس اصل»، وجود ضرورت در پاسخ به «چگونگی» نقد و در جهت تحقق فضای «نقدعلمی» در قلمرو علوم انسانی است. پیش از شرح و ارائۀ این روش کاربردی در حوزۀ مطالعات انتقادی، ریشهها و مبانی معرفتی، و بروز و ظهور نقد علمی بیان شده تا به پیش زمینههای تکیهگاه عقلانی آن نیز توجه شود. همچنین در بدنۀ تحقیق و در اثنای توجهبه روش «تأسیس اصل» بر حرکت در مسیر تفکر انتقادی بهمثابۀ مقدمه ای بنیادین برای ورود به نقدپژوهی پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
روششناسی؛ تأسیس اصل؛ نقدپژوهی؛ تفکر انتقادی؛ علومانسانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
“Establishing a Principle” as a Method of Critical Study; a Case Study Report | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Bahrami1؛ Seyad Hosein Hoseini2 | ||
1PhD Student in Political Thought, Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This article mentions a critical approach in methodological studies entitled “establishing a principle” (ta’sīs-i aṣl) and seeks to explain this practical method. The method of “establishing a principle” has been explained in an objective format with the participation of researchers in the field of humanities, and therefore, the researchers have reached specific results in four stages and by setting up a case study, the applicability of the structure and content of the method has been shown. Therefore, the current research has the qualification for a workshop and can be used in various other scales as well. Based on the consideration of the three relationships of ontology, epistemology, and methodology, the present research has placed its emphasis on the importance and creditable position of methodology in social and human sciences, therefore, the basis for explaining “establishing a principle” is the existence of necessity in response to the “quality” of criticism and toward realizing an atmosphere of “scientific critique” in the realm of humanities. Before describing and presenting this applied method in the field of critical studies, the epistemological roots and foundations, and the emergence of scientific criticism are stated so as to draw attention to the background of its rational support. Similarly, in the main part of the research and while paying attention to the “establishing a principle” method, the movement toward critical thinking has been dealt with as a fundamental introduction for entering critical research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
methodology, establishing a principle, critical research, critical thinking, humanities | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 249 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 151 |