تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,372 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,027 |
تحلیلی بر دیالوگ اندیشه هایدگر والهیات مسیحی | ||
پژوهشهای عقلی نوین | ||
دوره 7، شماره 13، شهریور 1401، صفحه 171-183 اصل مقاله (705.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/nir.2020.57428.1223 | ||
نویسندگان | ||
محمد تقی قهرمانی فرد1؛ جهانگیر مسعودی* 2؛ سید مرتضی حسینی شاهرودی3 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بندرعباس | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 11 خرداد 1399، تاریخ بازنگری: 26 شهریور 1399، تاریخ پذیرش: 26 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
این مقاله در صدد پاسخگویی به پرسشی تعیینکننده دربارۀ اندیشه هایدگر یعنی نسبت اندیشۀ فلسفی او با دیدگاههای الهیاتی است. اندیشۀ هایدگر محل تنازعات بسیاری از متکلمان مسیحی است. از یکسو ترمینولوژی و دستگاه مفهومی فلسفۀ هایدگر پیوند نزدیکی با الهیات دارد و از سوی دیگر، وی درگیر یک نقد بنیانافکن از متافیزیک غربی و پیامد آن، الهیات مسیحی است. به همین دلیل نمیتوان به سادگی از اندیشۀ وی یک کلام مسیحی یا هر دین دیگری را انتظار داشت. او در نهایت میتواند با نوعی الهیات همراهی کند، به شرطی که این الهیات، تخریب متافیزیک یا انتوتئولوژی را پشت سر خود داشته باشد. چنین الهیاتی در حال حاضر موجود نیست و میتوان گفت خدا و دین هایدگر در آینده به سر میبرد، نه گذشته. نکتهای که مقاله پیشرو میکوشد گوشزد کند این است که شاید تمرکز بر زندگینامۀ هایدگر یا برخی جستارها در اندیشۀ وی در باب الهیات، سرنخهایی برای بررسی نسبت فلسفۀ هایدگر و مضامین دینی با الهیات به دست دهد، لیکن اندیشیدن به دین یا الهیات آینده از طریق تفکر هایدگری نیازمند تأمل و پژوهشهای عمیقتر در متون وی است و چهبسا تمرکز بر زندگینامۀ هایدگر و اصرار بر اصطلاحات نام آشنای الهیاتی در برخی از آثار وی، راهزن فهم درست غایت فکری او شود. | ||
کلیدواژهها | ||
هایدگر؛ الاهیات؛ تخریب؛ هستی شناسی؛ متافیزیک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of the Dialogue between Heidegger’s Thoughts and Christian Theology | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad taghi ghahremani fard1؛ Jahangir Masoodi2؛ Seyed morteza Hosseini Shahroudi3 | ||
1Faculty Member of Bandar Abbas Cultural University | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی | ||
3Faculty Member of Ferdowsi University of Mashhad | ||
چکیده [English] | ||
This article is intended to answer a decisive question about Heidegger’s thought, that is, the relationship between his philosophical thought and theological views. Heidegger’s thought is the subject of many disputes among Christian theologians. On the one hand, the terminology and conceptual system of Heidegger’s philosophy is closely related to theology, and on the other hand, he is involved in a fundamental critique of Western metaphysics and its consequence, Christian theology. For this reason, it is not possible to simply expect a Christian theology or any other religion from his thought. He can eventually be accompanied by a kind of theology, provided that this theology has the destruction of metaphysics or ontotheology behind it. Such theology does not exist at present and it can be said that Heidegger’s God and religion are in the future, not the past. The point that this article tries to bring up is that perhaps focusing on Heidegger’s biography or some delving into his thought about theology will give clues to investigate the relationship between Heidegger’s philosophy and religious contents with theology, but thinking about future religion or theology through Heidegger’s thinking needs deeper reflection and research in Heidegger’s texts, and most probably focusing on Heidegger’s biography and insisting on familiar theological terms in some of his works is an obstruction to the correct understanding of his intellectual purpose. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Heidegger", "theology", "destruction", "ontology", "metaphysics" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 194 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 154 |