تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,989,750 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,703,465 |
پیشنیازها و همنیازهای اخلاقیِ دانشاندوزی با تأکید بر معارف قرآن و حدیث | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی | ||
مقاله 2، دوره 18، شماره 45 - شماره پیاپی 67، خرداد 1401، صفحه 11-40 اصل مقاله (902.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jare.2022.64621.1773 | ||
نویسندگان | ||
صفر نصیریان* 1؛ مسلم محمدی2 | ||
1استادیار پردیس شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان، ارومیه، ایران | ||
2دانشیار دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 30 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 08 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
پیشنیازهای اخلاقی دانشاندوزی به آن دسته از ارزشهای اخلاقی در حوزۀ دانشاندوزی اطلاق میشود که دانشاندوز قبل از شروع تحصیل دانش به آنها نیاز دارد. همنیازهای اخلاقی نیز به آن دسته از ارزشهای اخلاقی گفته میشود که بر دانشاندوزان لازم است همگام با تحصیل دانش، خود را به آنها مزین کنند. با توجه به مسائل اخلاقی گوناگونی که در فضاهای علمی به چشم میخورد، در این تحقیق، بدون نگرش انتزاعی صرف، به ارائۀ راهکارهایی برای حل این مسائل توجه شده است. این نوشتار بر آن است پیشنیازها و همنیازهای اخلاقی دانشاندوزی را از دیدگاه عقلی، نقلی و عرف رایج بومی وطنی و با روش توصیفی-تحلیلی بررسی کند. طبق بررسیهای انجامشده، میتوان به اخلاق در حوزۀ پیشنیازها، از سه جنبۀ عام، علمی و معنوی و در حوزۀ همنیازها، از سه جنبۀ ملاحظات عمومی، ملاحظات یادگیری و ملاحظات اجتماعی-محیطی توجه کرد. گفتنی است که هریک از جنبههای پیشگفته، خود مشتمل بر ارزشهای زیرشاخهای هستند که در این نوشتار از آنها با عنوان «مورد پژوهانه» بحث شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشاندوز؛ اخلاق؛ علم؛ معنویت؛ استاد؛ ملاحظات؛ محیط | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ethical Prerequisites and Co-requisites of Acquiring Knowledge with an Emphasis on Quranic and Hadith Teachings | ||
نویسندگان [English] | ||
safar nasirian1؛ moslem mohammadi2 | ||
1Assistant Professor, Shahid Rajaei Campus, Farhangian University, Urmia, Iran. | ||
2Associate Professor of Farabi School of Tehran University, Qom, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The moral prerequisites of acquiring knowledge are those moral values in the field of acquiring knowledge that are needed by the Acquirer of knowledge before starting the study of knowledge and the moral co-requisites are also called those moral values that the Acquirer of knowledge need to adorn themselves with while acquiring knowledge. Considering the various ethical challenges that are seen in scientific fields, this research provides solutions to solve these challenges, without a mere abstract attitude. This article aims to examine the prerequisites and co-requisites of acquiring knowledge from the perspective of intellectual, narrative and common native custom and with descriptive and analytical methods. According to the investigations, ethics can be considered in the field of prerequisites, from three aspects; general, scientific and spiritual, and in the field of co-requisites, from the three aspects of general considerations, learning considerations and environmental social considerations. It should be said that each of the mentioned aspects include other sub-values that are discussed in this article on a case-by-case basis. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Acquirer of knowledge, ethics, knowledge, spirituality, professor, considerations, Environment | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 412 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 353 |