تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,990,678 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,704,013 |
ارائۀ الگوی آگاهسازی مخاطب برای برونرفت از فریبکاری رسانه (مبتنی بر محیط خانواده) | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی | ||
مقاله 5، دوره 18، شماره 45 - شماره پیاپی 67، خرداد 1401، صفحه 105-130 اصل مقاله (601.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jare.2022.63843.1745 | ||
نویسندگان | ||
حسین سلطانیان* 1؛ فائزه تقی پور2؛ حمیدرضا پیکری3 | ||
1گروه علوم ارتباطات ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد خوراسگان، خوراسگان.ایران | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان(خوراسگان) | ||
3عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان ؛ خوراسگان،ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 20 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، ارائۀ الگوی آگاهسازی مخاطب برای برونرفت از فریبکاری رسانه مبتنی بر محیط خانواده است. در عصر ارتباطات، دستیابی به مخاطبان و آگاهسازی مخاطب و اثرگذاری برآنان، از اهداف دستاندرکاران رسانههای مختلف است. یکی از مهمترین عناصر ارتباط با مخاطب، اثری است که رسانه بر او میگذارد. با نگاهی به پیشینۀ تحقیق دربارۀ اثرگذاری رسانهها و آگاهسازی مخاطب، بهویژه در محیط خانواده، برای برونرفت از فریبکاری رسانه میتوان دریافت که اثرگذاری رسانهها بر مخاطب همواره موردتوجه گردانندگان آنها، اندیشمندان حوزۀ مطالعات رسانهای و دولت بوده است. در واقع، متصدیان و متولیان رسانهها همواره این پرسش را مطرح میکنند که آیا رسانهها میتوانند تأثیری بر مخاطبان خود بهویژه در حوزۀ خانواده داشته باشند و آیا میتوانند آنها را در رسیدن به اهدافشان یاری کنند؟ روش تحقیق، کتابخانهای و اسنادی و ابزار گردآوری اطلاعات، یادداشتبرداری است. برای گردآوری اطلاعات، کتابهای نظری دربارۀ رسانه و مطالعات انتقادی، مقالات علمی پژوهشی، تخصصی و ترجمۀ متون تخصصی بررسی و واکاوی شد.آنگاه با توجه به موضوع مقالۀ حاضر، زمینهها و عوامل فریبکاری در رسانه، تحلیل و راههای برونرفت از آن، شناسایی شد. همچنین، اثرگذاری رسانهها بر آگاهسازی مخاطب بررسی گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
رسانه؛ فریبکاری؛ برونرفت از فریبکاری؛ خانواده؛ سواد رسانهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting a Model Based on Informing the Audience in Order to Overcome the Deception of the Media based on the Family Environment | ||
نویسندگان [English] | ||
hossain soltanyan1؛ faezeh taghipour2؛ hamidreza paykari3 | ||
1Department of Communication Sciences, Faculty of Humanities, Khorasgan Azad University, Khorasgan, Iran | ||
2ostad yar | ||
3ostad yar | ||
چکیده [English] | ||
The ultimate goal of this research is to provide a model. In this research, the relationship between informing the audience (moderating variable) in order to overcome deception (independent variable) media (dependent variable) in the field of family, in the age of communication, reaching the audience and informing the audience and influencing them. , is one of the goals of various media workers. One of the most important elements of communication with the audience is the effect that the media leaves on him. Looking at the background of the research on the impact of the media and informing the audience, especially in the family environment, in order to get out of the deception of the media, it can be seen that the impact of the media on the audience has always been the focus of their moderators, Is. and whether they can help them achieve their goals. The present study aims to qualitatively investigate the ways and effects of media deception in the family. The method of library and documentary research and the tool of information gathering is note-taking. In order to gather information, theoretical books about media and critical studies, scientific-research-specialized articles and translations of specialized texts are reviewed and analyzed. In the family environment, the analysis of the contexts and factors of deception in the media and the ways out of it and the impact of the media on informing the audience are examined and identified. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
media, deception, escape from deception, family, media literacy | ||
مراجع | ||
www.shabakeh-mag-network/7300
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 269 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 216 |