تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,385 |
تعداد مقالات | 34,309 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,961,681 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,689,273 |
تطبیق نظریۀ «دور» شیعه اسماعیلیه بر اشعار ابنهانی اندلسی | ||
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی | ||
دوره 03، شماره 6، شهریور 1393، صفحه 123-145 اصل مقاله (738.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jrla.2014.73381 | ||
نویسنده | ||
علی صیادانی* | ||
عضو هیئت علمی داشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
تاریخ دریافت: 24 آبان 1401، تاریخ پذیرش: 24 آبان 1401 | ||
چکیده | ||
ابنهانی شاعر شیعه مذهب اندلس و مغرب، در ساختار شعری خود و بافت معنایی آن، بسیاری از عقاید اسماعیلیه را وارد کرده و به دفاع از آنها پرداخته است. یکی از این عقاید، نظریۀ دورهای بودن تاریخ مقدس دینی است. بر اساس این نظریه، تاریخ بشر از هفت دورۀ زمانی تشکیل شده و هر «دور» با یک ناطق و وصی و هفت امام شناخته میشود. ناطقان هفت «دور» به ترتیب عبارتند از؛ حضرت آدم(ع)، نوح(ع)، ابراهیم(ع)، موسی(ع)، عیسی(ع)، و حضرت محمد(ص) و قائم القیامۀ، هریک دورۀ زمانی خاصی دارند و از میان شش ناطق نخست اولوالعزم هستند و هرکدام شریعتی آوردهاند که شریعت ناطق پیشین را نسخ میکند. به آنها اصحاب شرایع میگویند. ابنهانی در دیوان اشعار خود این نظریه را به این شکل مطرح میکند که معزّلدین الله- خلیفۀ فاطمی- ادامه دهندۀ راه انبیای گذشته و وظیفۀ تأویلی بر عهده او است. از دیگر فروعات نظریۀ ««دور»» که در اشعار ابنهانی مطرح شده، بحث مربوط به عَهد، وصیّ، امامت است. | ||
کلیدواژهها | ||
شیعه؛ ابنهانی؛ نظریۀ «دور»؛ اسماعیلیه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The adaptation of Ismailia Shia periodtheory withIbn Hani Andalusi’s poems | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Sayyadani | ||
عضو هیئت علمی داشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده [English] | ||
Ibn Hani the Shia poet of Andalus has imported Ismailia beliefs to his poems and defended them. One of these beliefs is that the holy religious history is periodic. According to this theory, human history is formed of 7 periods, and each period is recognized by an orator, executer and 7 Imams. The orators of 7 periods are the following prophets: Adam, Noah, Ibrahim, Moses, Jesus, Mohammad and Qayyim al Qiyamah; and each has a special period. The first 6 orators are Ulul’Azm and each one has brought a Sharia which transformed the former orator’s Sharia. They are called As’habSharayi. Ibn Hani in his poem book mentions that Mu'izz li-Din Allah - the FatimiKhalifa – is continuant of former prophets and he has the duty of interpretation. Other branches which has been brought up in Ibn Hani’s poems arediscussions about Ahd, Vasi and Imamat. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Shia, Ibn Hani, Dur Theory, Ismailia | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 39 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 104 |