تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,181 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,398 |
واکاوی فرآیند بلوغ اجتماعی در دورهی اطاعت از دیدگاه آیات و روایات | ||
مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه | ||
دوره 6، شماره 12، آذر 1401، صفحه 69-86 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/scs.2022.73520 | ||
نویسندگان | ||
صادق مشکاتی* 1؛ فاضل حسامی2 | ||
1دانشجوی دکتری جامعهشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران | ||
2استادیار جامعه المصطفی(ص) | ||
تاریخ دریافت: 26 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 26 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
پدیدهی بلوغ، از نیازهای بایسته و برجسته در هر جامعه شمرده میشود. در این میان بلوغ اجتماعی برای فرد، خانواده و جامعه سرنوشتساز است؛ زیرا بلوغ اجتماعی بهمانند فرآیندی است که در آن افراد با کسب باورها، هنجارها، مهارتها، توانایی و استعداد رویارویی با زیستگاه اجتماعی را کسب میکنند و میتوانند مسئولیتها و نقشهای اجتماعی را بدون اتکا به دیگران انجام دهند. ازاینرو نوشتار پیشِ رو با روش توصیفی- تحلیلی درصدد واکاوی فرآیند بلوغ اجتماعی در دورهی اطاعت؛ یعنی هفت سال دوم زندگی است؛ زیرا این دوره، پایه و بنیان شخصیت کودک در آینده است که بهخودیخود در پیوند با شکوفایی بلوغ اجتماعی نقش ویژه و برجستهای دارد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، در دورهی اطاعت، تربیت اجتماعی کودک و آشنایی وی با ارزشها و هنجارهای اجتماعی امکانپذیر است که با توجه به فرآیند بلوغ اجتماعی در این دوره بایسته است، کودک بسته به نقشهای اجتماعی جامعهپذیر گردد و مهارتهای زندگی را بیاموزد. برآیند این امر، نخست ورود موفقیتآمیز به گام بعدی رشد و بالفعل شدن تواناییهای اجتماعی و دوم تحقق بلوغ اجتماعی در دوره جوانی است که این کار به ازدواج بهنگام و دیگر مسئولیتهای اجتماعی میانجامد. | ||
کلیدواژهها | ||
بلوغ اجتماعی؛ اجتماعی شدن؛ اطاعت؛ کودک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the Process of Social maturity in the Period of Obedience From the Perspective of Verses and Narratives | ||
نویسندگان [English] | ||
sadegh meshkati1؛ fazel hesami2 | ||
1PhD student of sociology. Research institute for university and hawzeh, Qom, Iran | ||
2Assistant Professor of Al-Mustafa Society | ||
چکیده [English] | ||
The phenomenon of maturity is considered one of the essential and prominent requirements in every society. Meanwhile, social maturity is crucial for the individual, family, and society, for it resembles a process wherein individuals attain the capability and aptitude to encounter the social environment by acquiring beliefs, norms, and expertise, and they can fulfill social responsibilities and roles without relying on others. Therefore, the present article, using the descriptive-analytical method, seeks to analyze the process of social maturity in the period of obedience, i.e., the second seven years of life, since this period is the foundation of the child's personality in the future, which by itself has a particular and outstanding role in connection with the flourishing of social maturity. The findings of the research indicate that in the period of obedience, the child's social education and familiarization with social values and norms is feasible, and in light of the process of social maturity in this period, the child should get socialized according to social roles, and learn life skills. This results in, first, the successful entry into the next step of growth and the actualization of social abilities, and second, the realization of social maturity in youth, which leads to a timely marriage and other social responsibilities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
social maturity, socialization, obedience, child | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 225 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 169 |