تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,995,244 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,706,762 |
خاستگاه عرف در اجتهاد، دادرسی و هنجارهای فرهنگی | ||
مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه | ||
دوره 6، شماره 12، آذر 1401، صفحه 87-106 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/scs.2022.73521 | ||
نویسنده | ||
سید میرصالح حسینی جبلی* | ||
استادیار جامعه المصطفی العالمیه .ص | ||
تاریخ دریافت: 26 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 26 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
عرف در نظام فقهی مکتب اهلبیتD و نیز در آیین دادرسی اسلامی دارای اقسام و کاربردهای گوناگونی است. عرف فقهی بهگونهی مطلق قابلپذیرش نیست. از نگرگاه قضایی نیز یکی از بنمایههای دادرسی شمرده شده است. میتوان هر دو معنا را از عرف جامعهشناختی برشمرد و این پرسش را درمیان گذاشت که تلقی قضات از عرف و اشتراک و دوئیت معنایی آن در فقه و هنجارهای فرهنگی چیست؟ خاستگاه عرف فقهی و قضایی کجاست؟ برای بررسی پرسمان با روش «مفهومی و مروری اطلاعات» به واکاوی میپردازیم. یافتهها نشان از همپوشانی عرف از دیدگاه فقهی و قضایی، با معنای جامعهشناختی از آن دارد. این همپوشی، در حقوق اسلامی به گام استقلالی با ضمانت اجرای قانونی رسیده است؛ اما وجود عرف در بین حقوقدانان غیرمسلمان، دارای ناهمگونی است و از شرایط عرف در کتب مقدس پیروی نمیکند؛ بلکه شرایط «داوری»، «سازش» و «انصاف» را در آن به کار میگیرند. صورتبندی و شناخت همپوشانی معنایی عرف و خاستگاه آن، از دیدگاه فقهی، قضایی و هنجارهای فرهنگی از رویکردهای نوباوهی این پژوهش است. | ||
کلیدواژهها | ||
عرف؛ خاستگاه عرف؛ عرف در اجتهاد؛ عرف در دادرسی؛ عرف در هنجارهای فرهنگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Origins of Custom in Ijtihad, Legal Procedure and Cultural Norms | ||
نویسندگان [English] | ||
syed mir hosseini | ||
su... | ||
چکیده [English] | ||
Custom has several sorts and applicability in the Ahl al-Bayt school of thought's (PBUT) jurisprudence system as well as the Islamic legal procedure system. Jurisprudential custom isn't absolutely acceptable, and it is only one of the sources of processes from a judicial standpoint. Both jurisprudential and judicial meanings might be regarded as a component of sociological custom, and the following question can be brought up: what are judges' perceptions of custom and its ordinary meaning and duality in jurisprudence and cultural norms? Where does jurisprudential custom originate from? This topic is investigated utilizing the "conceptual and information review" approach. The results reveal that custom has a jurisprudential and judicial connotation that overlaps with its sociological meaning. In Islamic law, this overlapping has progressed to the point of independence, with the assurance of administrative mandate. However, non-Muslim jurists have a different understanding of custom and do not adhere to the custom criteria outlined in the holy books: non-Muslim jurists define custom as "arbitration," "compromise," and "fair." One of the new tendencies of this study is formulating and identifying the semantic overlap of custom and its origins from the perspectives of jurisprudence, judiciary, and cultural norms. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
custom, the origin of the custom, custom in Ijtihad, custom in legal procedure, custom in cultural norms | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 102 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 261 |