تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,989,890 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,703,533 |
امام باقر (ع) و راهکارهای اصلاح جامعه زمانشناسی، الگوسازی و رفتارگرایی | ||
دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی | ||
دوره 2، شماره 6، بهمن 1401، صفحه 7-30 اصل مقاله (2.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/ofogh.2022.60551.1014 | ||
نویسنده | ||
احمد فلاح زاده* | ||
دانشآموخته حوزه علمیه قم و دکترای تاریخ اسلام | ||
تاریخ دریافت: 08 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 17 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 12 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
همزمان با پدیدآمدن مکاتب فکری که تحت تأثیر تلاشهای فرهنگی امویان و نگرشهای تابعین شکل مییافتند، امام باقر (95ـ114ق) به امامت رسید. به صورت طبیعی، این اندیشههای نو، زنجیرهای از باورهای جدید را در جامعه پدید آوردند. این شرایط فرهنگی، امام را به واکنش اصلاحگرانه دینی ـ اجتماعی واداشت. پرسش بنیادین این تحقیق، چگونگی فرآیند اصلاح دینی ـ اجتماعی آن حضرت در این بُرهه است. یافتهها نشان میدهد، امام، ضمن وارسی مکاتب نوبافته، دست به یکسری برنامههای: «بینشی»، «گرایشی» و «کُنشی» زد و طی چهار مرحله: «زمانشناسی»، «پرورش نیرو»، «آغاز نهضت علمی» و «جریانسازی سیاسی ـ فرهنگی» به اصلاح جامعه اسلامی پرداخت. پژوهش پیشرو، با روش گردآوری دادههای تاریخ اجتماعی ـ فرهنگی، ضمن تحلیل جامعه معاصرِ امام در عراق و حجاز، بر اساس «نظریه فرآیند اصلاح دینی» به روش اصلاح اجتماعی از نظر امام باقر(ع) میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
سیره اصلاحگرایانه؛ فرآیند اصلاح دینی جامعه؛ زیدیه؛ معتزله؛ خوارج | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Imam Baqir and strategies for reforming society; Chronology, modeling and Behaviorism | ||
نویسندگان [English] | ||
ahmad fallahzadeh | ||
Director of the History Department of the National Center for Accountability | ||
چکیده [English] | ||
The leadership of Imam Baqir (1414-95 AH) coincided with the emergence of schools of thought that were formed under the influence of the cultural efforts of the Umayyads.These new ideas quickly spread a chain of beliefs in society. Such circumstances led the Imam to a religious-social reformist reaction.How that Imam, in response to these activities, proceeded with the reform process is the fundamental question of this research.Studies show that the Imam, while inspecting the new schools, undertook a series of "introductory", "executive" and "long-term" programs, and in four stages of "identification","Student training","Cultural reform" and "Political reform" reformed the Islamic society.Modeling, as part of the Imam's reform strategy, led to the design of "spiritual", "educational", "scientific", "socio-political" and "doctrinal" models by the Imam. In the discussion of the doctrinal model, the processing of "Mahdism","Correction of Mu'tazilite and Marja'i Beliefs","Correction of Kharijite view of Ahl al-Bayt", "correction of public view of Ali (AS) and Hasnain (AS)", "correction of Ghalyan beliefs" are examined in this research. Leading research with the method of collecting socio-cultural history data while analyzing the contemporary society of Imam in Iraq and Hejaz, based on the theory of religious reform, deals with the process of reform from Imam's point of view. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Reformist way of life, the process of reforming the religious community, Umayyads, Mu', tazilites, Kharijites | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 115 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 216 |