تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,118 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,350 |
بررسی انتقادی دیدگاه سلفیه گونهشناسی تباری و فکری | ||
دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی | ||
دوره 2، شماره 6، بهمن 1401، صفحه 133-156 اصل مقاله (791.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jip.2022.64553.1068 | ||
نویسنده | ||
علی اکبر علیزاده* | ||
دکتری مذاهب کلامی و محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | ||
تاریخ دریافت: 04 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 09 مهر 1401، تاریخ پذیرش: 12 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
سلفیه، یعنی صحابه، تابعین و علمای مورد اعتماد اصحاب حدیث تا پایان قرن سوم؛ کسانی که در روش فکری، نقلگرا و تابع محض حدیثاند. در این مقاله، در باره سلفیه و روش فکری آنها در دینشناسی، تقسیمبندیهای جریانهای سلفی، سلفیان پیش از ابنتیمیه بهعنوان سردمدار جریان سلفیه، و نیز از اصحاب حدیث بهعنوان تبار و پیشینه ابنتیمیه و سلفیه، بحث و نقد و بررسی میشود. بنابراین، سؤال اصلی این مقاله، ضمن پرداختن به سلفیه و تقسیمبندی آن، آشنایی با تبار و پیشینه ابنتیمیه و سلفیه است. با این رویکرد و روش، دانسته میشود که ریشه افکار سلفیه و انحراف آنها، از کجا نشئت میگیرد و با این آشنایی، هم میتوان به ریشههای انحراف آنها پیبرد و هم میتوان بهتر و راحتتر آنها را نقد کرد.. | ||
کلیدواژهها | ||
جریانشناسی سلفیه؛ گونههای سلفیه؛ سلفیه در تاریخ؛ بررسی انتقادی سلفیه؛ اصحاب حدیث | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بررسی انتقادی دیدگاه سلفیه | ||
نویسندگان [English] | ||
aliakbar alizade | ||
دکتری مذاهب کلامی و محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | ||
چکیده [English] | ||
سلفیه همان کسانی هستند که خود را به سلف منسوب کردهاند. آنان در قرن دوم هجری با جریان اهل حدیث ظهور کردند و چنین میپنداشتند که تمام آرایشان به امام احمد بن حنبل (قرن سوم) منتهی میشود؛ یعنی همان کسی که در قرن سوم اعتقادهای سلف را زنده کرد و در راه آن جنگید. آنگاه در قرن هفتم ظهور تازه یافتند و ابن تیمیه آن را دوباره زنده کرد و مسائل دیگری به آن افزود که همه را به اندیشه واداشت. در ادامه در قرن دوازدهم در شبه جزیرۀ عربستان محمد بن عبد الوهاب این اندیشهها را احیا کرد که وهابیان همچنان تا به امروز منادی این افکارند (ابوزهره، 1996م، فصل سلفیان). بنابراین از اصحاب حدیث و احمد بن حنبل میتوان به عنوان تبار فکری سلفیان و ابن تیمیه یاد کرد. اصطلاح سلفیه را در آثار کلامی و فِرَقی، برای اولین بار شهرستانی در بارۀ گروهی از اخباریهای شیعه به کار برد، (شهرستانی، 1373ش/ 1415ق، ص193) اما این اصطلاح متروک ماند تا در قرون اخیر برخی گروههای اهل سنت آن را برای خود برگزیدند (اللهبداشتی، 1393ش، ص36). از آن جهت که ابن تیمیه پیرو اعتقادات اصحاب حدیث است، تمامی عقاید آنها را میپذیرد و به پیروی از او بیشتر سلفیان، بهویژه وهابیت، حدیثگرا بودند و همۀ عقاید اصحاب حدیث را پذیرفتهاند؛ بنابراین اصحاب حدیث و عقاید آنها به عنوان پیشنۀ تاریخی مکتب سلفیه به حساب میآیند. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
سلفیه, صحابه, تابعین, ابن تیمیه, اصحاب حدیث | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 64 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 119 |