| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,551 |
| تعداد مقالات | 36,121 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,162,764 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,327,629 |
انتقال معرفتی از کلام آهنگین و شاعرانه و اسطورهای به ایدههای افلاطونی، حرکتی از شنیدار به دیدار در اندیشۀ باستان | ||
| پژوهشهای عقلی نوین | ||
| مقاله 3، دوره 10، شماره 19، شهریور 1404، صفحه 71-116 اصل مقاله (839.76 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/nir.2023.65525.1394 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد حسین سلطان زاده پسیان* 1؛ جهانگیر مسعودی* 2؛ طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد (این مقاله مستخرج از رسالۀ دکتری ایشان است). | ||
| 2استاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد. | ||
| 3دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد. | ||
| تاریخ دریافت: 26 آذر 1401، تاریخ بازنگری: 19 دی 1401، تاریخ پذیرش: 21 شهریور 1402 | ||
| چکیده | ||
| روایتی باستانی دربارۀ نوعی زبان ابتدایی وجود دارد که در قالب اسطورۀ برج بابل بیان شده است. براساسِ این تلقی کهن از زبان، انسانها به زبانی واحد سخن میگفتند که در اثر سرکشی از آنها گرفته شد و زبانهای گوناگون پدید آمد. این زبانها با خصوصیتی آوایی و الهامی که از مشارکت حروف، آواها و هجاها تشکیل میشود، موسیقی و لحن خاصی با خود دارند. برخی معتقدند با استفاده از این زبانها میتوان نام واقعی اشیاء را به آنها اعطا کرد. اما در دورۀ زمانی میان شاعران اسطورهپرداز یونان باستان مانند هومر و هسیود تا فلاسفهای همچون سقراط و افلاطون، تلقی دیگری از زبان بهوجود میآید که تعریف و فهم ما را از آن تغییر میدهد. افلاطون عدد را به جای حروف و واژهها مبنای عقل قرار میدهد. او با پیشینهای فیثاغورثی، از موسیقی و لحن حروف و کلمات به سمت صورت و معنای آنها حرکت میکند و کلمات گفتاری را فرع بر ساختار زبان قرار میدهد. خصوصیت اصلی زبان پیشافلسفی شنیده شدن است، وزن و ادای کلمات در معنا تأثیر میگذارند و اگر براساسِ شواهد تاریخی، متوجه ارتباط این اوزان با الهامات الهی و متون مقدس و ناخودآگاه شویم، فهم ما از معنا و کلمه تغییر مییابد. ما در این مقاله میکوشیم پیشزمینههای فکری شاعران کهن و فیلسوفان ابتدایی یونان را بررسی تاریخی کنیم تا نشان دهیم تغییری بنیادین بهوسیلۀ فیثاغورث و افلاطون در نسبت ما با زبان وکلمات رخ داده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| معرفت شناسی؛ زبان؛ موسیقی؛ کلمه؛ هارمونی؛ تئوری؛ لوگوس | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Epistemic Transfer from Melodious, Poetic, and Mythical Words to Platonic Ideas; A Movement from Hearing to Seeing in Ancient Thought | ||
| نویسندگان [English] | ||
| mohammad hosien soltanzadeh pesian1؛ Jahangir Masoodi2؛ Tahereh Javidi3 | ||
| 1Student /Philosophy of Education/Ferdowsi University of Mashhad | ||
| 2Faculty member of Ferdowsi University of Mashhad | ||
| 3Faculty member of Ferdowsi University of Mashhad | ||
| چکیده [English] | ||
| There is an ancient narration about a type of primitive language that is expressed in the form of the myth of the Tower of Babel. According to this ancient implication of language, human beings used to speak a single language that was taken away from them as a result of rebellion and then various languages emerged. These languages, with a phonetic and inspirational characteristic that is formed by the participation of letters, sounds, and syllables, have a special music and tone in them. Some believe that using these languages, it is possible to give objects their real names. But in the period between the mythological poets of ancient Greece such as Homer and Hesiod to philosophers such as Socrates and Plato, another implication of language emerges that changes our definition and understanding of it. Plato makes number the basis of reason instead of letters and words. With a Pythagorean background, he moves from the music and tone of letters and words to their form and meaning, and subordinates spoken words to the structure of language. The main characteristic of pre-philosophical language is being heard, the cadence and pronunciation of words affect meaning, and if, based on historical evidence, we realize the connection of these cadences with Divine inspirations and sacred and unconscious texts, our understanding of meaning and words changes. In this article, we attempt to examine the intellectual backgrounds of ancient poets and early Greek philosophers historically to show that a fundamental change has occurred in our relationship with language and words through Pythagoras and Plato. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Epistemology, Language, Music, Word, Harmony, Theory, Logos | ||
| مراجع | ||
|
آدو، پی یر. (1382). فلسفه باستانی چیست؟ (مترجم: عباس باقری). تهران: علم.
آرنت، هانا. (1395). حیات ذهن (مترجم: مسعود علیا). تهران: ققنوس.
اوتو، والتر فردریش. (1396). تئوفانیا: جانمایه دین یونان باستان (ترجمه منوچهر اسدی). تهران : ثالث.
ارسطو. (1397). مابعدالطبیعه (مترجم: محمدحسن لطفی). تهران: طرح نو.
ارسطو. (1398). ارگانون (مترجم: میرشمسالدین ادیب سلطانی). تهران: نگاه.
استروس،کلود.لوی. (1376). اسطوره و معنا (مترجم: شهرام خسروی). تهران: مرکز.
استیس، والتر.ترنس. (1386). تاریخ انتقادی فلسفۀ یونان (مترجم: یوسف شاقول). قم: دانشگاه مفید.
اشتراوس، لئو. (1398). ضیافت افلاطون به نزد لئو اشتراوس. ویراستۀ سث بنردتی (مترجم: ایرج آذرفزا). تهران: علمی و فرهنگی.
اشکوف، لنارت. (1397). نفحات نفس: ذهنیت مشترک، اخلاق و صلح (مترجم: جواد طاهری). تهران: طه.
افلاطون. (1398). دوره آثار افلاطون 4 جلدی (مترجم: محمدحسن لطفی). تهران: خوارزمی.
افلاطون. (1384). جمهور (مترجم: فؤاد روحانی). تهران: علمی و فرهنگی
الیاده، میرچا. (1395؛الف). تاریخ اندیشههای دینی: از عصر حجر تا اسرار الئوسیس(ج 1، مترجم: بهزاد سالکی). تهران: کتاب پارسه.
الیاده، میرچا. (1395؛ب). تاریخ اندیشههای دینی: از گوتمه بودا تا پیروزی مسیحیت (ج2، مترجم: بهزاد سالکی)، تهران: کتاب پارسه
الیاده، میرچا. (1395؛ج). تاریخ اندیشههای دینی: از محمد (ص) تا عصر اصلاحات (ج3، مترجم: بهزاد سالکی). تهران: کتاب پارسه.
الیاده، میرچا. (1396). اسطوره، رویا، راز (مترجم: رؤیا منجم). تهران: علم.
اکو، امبرتو. (1395). سرندپیتیها: زبان و دیوانگی (مترجم: سپیده شکری پوری و آرش حسن پور). تهران: افراز.
اکو، امبرتو. (1397). نشانه: تاریخ و تحلیل یک مفهوم (مترجم: رضیه مهرابی). تهران: علمی و فرهنگی.
اکو، امبرتو. (1399). تاریخ زیبایی (مترجم: هما بینا). تهران: فرهنگستان هنر.
ایبرهیم، جرالد. (1390). تاریخ مختصر موسیقی آکسفورد (مترجم: ناتالی چوبینه). تهران: ماهور.
بوشه، ت و اشنایدر، ی.ه.ی. (1386). زبان. یوآخیم، ریتر؛ کارلفرید، گروندر؛ گتفرید، گابریل، زبان شناسی و ادبیات (مترجم: کورش صفوی). تهران: هرمس.
برلین، آیزایا. (1389). مجوس شمال: یوهان گئورگ هامان و خاستگاه های عقل ناباوری جدید (مترجم: رضا رضایی). تهران: ماهی.
بووی، آندرو. (1394). زیبایی شناسی و ذهنیت از کانت تا نیچه (مترجم: فریبرز مجیدی). تهران: فرهنگستان هنر.
جانباز، امیدرضا. (1391). زمان بندی محاورات افلاطون و جایگاه زمانی رساله کراتیلوس، دو فصلنامه فلسفی شناخت، پژوهشنامۀ علوم انسانی، ش1/67، ص 43-67.
جینز، جولین. (1391). منشا آگاهی در فروپاشی ذهن دو ساحتی (مترجم: سعید همایونی). تهران : نی.
دریدا، ژاک. (1396). درباره گراماتولوژی: بخش اول (مترجم: مهدی پارسا). تهران: شوند.
رابینسون، اندرو. (1394). خط و نوشتار (مترجم: فاطمه توسلی). تهران: حکمت سینا.
راس، دیوید. (1400). نظریۀ مثل افلاطون (مترجم: حسن فتحی). تهران: نی.
راسل، برتراند. (1351). تاریخ فلسفه (ج1، مترجم: نجف دریابندری). تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی.
رحمانیان، آرین. (1392). فلاسفه و موسیقی. تهران: فرهنگستان هنر
رکنی، میترا. (1398). نیچه و تراژدی. در کتاب تراژدی. گردآورنده حمید محرمیان معلم. تهران : سروش.
روبینز،آر.اچ. (1393). تاریخ مختصر زبانشناسی (مترجم: علی محمد حق شناس). تهران: کتاب ماد.
ریکرسون،ای.ام و هیلتون،بری. (1392). در باب زبان و زبان شناسی (مترجم: محمد مهدی مرزی). تهران: هرمس.
ژان، ژرژ. (1393). تاریخچه مصور الفبا و خط (مترجم: اکبر تبریزی). تهران: علمی و فرهنگی
طالقانی، شهاب. (1397). هارمونیا. تهران: نقش جهان.
فتحی، حسن. (١٣٨٥). «اصطلاحات مورد استفادۀ افلاطون در باب نظریۀ مثل». در: فصلنامۀ علامه، ش10. ص173-182
فرای، نورتروپ. (1388). رمز کل: کتاب مقدس و ادبیات (مترجم: صالح حسینی). تهران: نیلوفر.
کاسیرر، ارنست. (1393). فلسفۀ صورتهای سمبلیک (اندیشۀ اسطورهای) (مترجم: یدالله موقن). تهران: هرمس.
کنی، آنتونی. (1399). تاریخ فلسفۀ غرب (ج4، مترجم: رضا یعقوبی). تهران: کتاب پارسه.
کوارد، هارولد. (1397). کتاب مقدس در ادیان جهان (مترجم: بهیان رفیعی). تهران: کتاب پارسه.
کوماراسوامی، آناندا. (1393) فلسفۀ هنر مسیحی و شرقی (مترجم: امیرحسین ذکرگو). تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران.
گاتری، دبلیو.کی.سی. (1375). تاریخ فلسفۀ یونان : فیثاغورس و فیثاغوریان (مترجم: مهدی قوام صفری). تهران: فکر روز.
گاتری، دبلیو.کی.سی. (1388). فیلسوفان یونان از طالس تا ارسطو (مترجم: حسن فتحی). تهران: علم.
گادامر، هانس.گئورگ. (1392). آغاز فلسفه (مترجم: عزت الله فولادوند). تهران: هرمس
گادامر، هانس.گئورگ. (1394). «افلاطون و شاعران». در ارغنون 14:مجموعه مقالات درباره شعر (ترجمه یوسف اباذری). تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
گالپین، فرانسیس.ویلیام. (1376)، موسیقی بین النهرین (مترجم: محسن الهامیان). تهران: دانشگاه هنر.
لیچ، ادموند. (1358). لوی استروس (مترجم: حمید عنایت). تهران: خوارزمی.
مولینو، ژان. (1396). رویداد موسیقایی تام (مترجم: سعید افزونتر). تهران: سوره مهر.
نصر، حسین. (1385). معرفت و معنویت. تهران : سهروردی
نیچه. (1398). زایش تراژدی (مترجم: رضا ولی یاری). تهران: مرکز.
والگانیو، دانیلا. (1386). درآمدی بر افادات به فلسفۀ هایدگر (مترجم: محمد رضا قربانی). تهران: گام نو.
واینسهایمر، جوئل. (1399). هرمنوتیک فلسفی و نظریه ادبی(مترجم: مسعود علیا). تهران: ققنوس.
وبر، ماکس. (1396). بنیانهای عقلانی و اجتماعی موسیقی (مترجم: حسن خیاطی). تهران: علمی و فرهنگی.
هایدگر، مارتین. (1396؛الف). درآمد به متافیزیک (مترجم: انشالله رحمتی). تهران: سوفیا.
هایدگر، مارتین. (1396؛ب). چه باشد آنچه خوانندش تفکر؟ (مترجم: سیاوش جمادی). تهران: ققنوس.
هسیودس. (1387). تئوگونی (مترجم: فریده فرنودفر). تهران: دانشگاه تهران.
هومر. (1378؛الف). ایلیاد (مترجم: سعید نفیسی). تهران: علمی و فرهنگی.
هومر. (1378؛ب). اودیسه (مترجم: سعید نفیسی). تهران: علمی و فرهنگی.
هیئت تحریریه معبد حکمت. (1393). نفس انسانی در اسطوره های افلاطون (مترجم: فاطمه خونساری). تهران: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
یانگ، جولیان. (1395). فلسفه تراژدی از افلاطون تا ژیژک (مترجم: حسن امیری آرا). تهران: ققنوس.
یگر، ورنر. (1389). صدر مسیحیت و پایدیای یونانی (مترجم: فریده فرنودفر و امیرنصری). تهران: حکمت.
یگر، ورنر. (1392). الهیات نخستین فیلسوفان یونان (مترجم: فریده فرنودفر). تهران: حکمت.
Adamson ,P .(2014),Classical Philosophy: A history of philosophy without any gaps, Vol. 1, Oxford, United Kingdom: Oxford University. Burkert, W. (1972), Lore and Science in Ancient Pythagoreanism, Cambridge, MA, United States: Harvard University. Cornford,F. M. (1950), The Unwritten Philosophy and Other Essays, Cambridge, United Kingdom: Cambridge University. Cornford, F. M.(1952). Principium Sapientiae: The Origins of Greek Philosophical Thought, Cambridge, United Kingdom: Cambridge University. Cornford, F. M. (1991). From Religion to Philosophy: A Study in the Origins of Western Speculation, Princeton, United States: Princeton University. Chadwick, H. M. & Chadwick, N. K. (2010) The Growth of Literature. Vol. 1. The Ancient Literatures of Europe, Cambridge, UK: Cambridge University. Gadamer, H. G .(2004). Truth and method. Translation by Joel Weinsheimer & Donald G. Marshall. London And New York: Continuum Group. Gurd, S.A. (2020). The Origins of Music Theory in the Age of Plato. London, United Kingdom: Bloomsbury. Izutsu, Toshihiko. (2011). Language and Magic: Studies in the Magical Function of Speech. Tokyo Japan: Keio University Press. Jacobsen, Thorkild. (1987). The Harps that once Sumerian Poetry in Translation. New Haven and London, Yale University Press. Lynch, T. A. C. & Rocconi, E. (2020). A Companion to Ancient Greek and Roman Music, New York, United States: Wiley Blackwell.( ebook edition) McClain, E. G. (1984a). The Pythagorean Plato: Prelude to the Song Itself ,York, United States: Nicolas-Hays McClain, E. G. (1984b). The myth of invariance_ the origin of the gods, mathematics, and music from the Rg Veda to Plato, York, United States: Nicolas-Hays Manguel, A. (1996). A History of Reading, London And New York: Penguin Books. Mathiesen,T.J. (2011). Antiquity And The Middle Ages. edited by Gracyk , T. & Kania, A. The Routledge Companion to Philosophy and Music, London And New York: Routledge. Murray, P. (2015). Poetic Inspiration, edited by Destrée ,P. & Murray, P . A Companion to Ancient Aesthetics, New York, United States: Wiley Blackwell. Otto, W. F. (1962). Mythos und Welt, Stuttgart: Ernst Klett Verlag. Plato. (2011). Meno and Phaedo,edited by David Sedley, Cambridge, United Kingdom: Cambridge University. Sallis,J. (1991). Crossings_ Nietzsche and the Space of Tragedy, Chicago, United States: The University of Chicago. https://fa.wikipedia.org/wiki/برج_بابل | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 207 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5 |
||