تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,398 |
تعداد مقالات | 34,489 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,206,849 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,828,348 |
شناسایی ابعاد و نشانگرهای شناختی، اجتماعیعاطفی و رفتاری مؤثر در سنجش آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان | ||
اسلام و مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره2(پیاپی42)، مهر 1402، صفحه 153-194 اصل مقاله (582.4 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jiss.2023.66598.2011 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی علیخانی* 1؛ اصغر مینائی2؛ نورعلی فرخی3؛ محمد عسگری4؛ مهدی دستجردی کاظمی5 | ||
1دانشجوی دکتری رشته سنجش و اندازهگیری، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی ره، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی ره، تهران، ایران (نویسنده مسئول). | ||
3استاد گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی ره، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی ره، تهران، ایران | ||
5دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی ره، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 12 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 09 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
اگرچه طرح سنجش آمادگیتحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان، یکی از اقدامات بسیار مهم وزارت آموزش و پرورش است، اما یکی از چالشهای عمدۀ آن، نبود یک مدل نظری بومی حاویِ ابعاد و نشانگرهای آمادگیتحصیلی است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و نشانگرهای مؤثر در سنجش آمادگیتحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان انجام شد. برای دسترسی به این هدف، کتابهای درسی و اهداف دوره پیشدبستانی، کتابهای درسی پایه اول دبستان، کتاب راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی و نظر معلمان پایه اول دبستان از روش مصاحبه نیمهساختاریافته، با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون بررسی شدند. یافتههای حاصل از تحلیل مضمون به استخراج 5 مضمون فراگیر، 9 مضمون سازماندهنده و 220 مضمون پایه منجر شد. یافتهها نشان داد که مهارتهای حرکتی، مهارتهای گفتار و زبان، مهارتهای شناختی، مهارتهای اجتماعیعاطفی، و شایستگیهای عمومی، ابعاد تشکیلدهنده آمادگیتحصیلی هستند. هرچند که پژوهشهای گذشته به مضمونهای فراگیر اشاره کردند، ولی با توجه به چندبعدیبودن آمادگیتحصیلی ضرورت داشت که مضمونهای پایه نیز تعیین شوند. در این پژوهش، بُعد حرکتی به دو مؤلفه جزییتر به نام مهارتهای حرکتی درشت و ظریف؛ بُعد شناختی به مؤلفههای دانش و اطلاعات عمومی، حافظه، ریاضیات و حساب، و استدلال دیداریفضایی؛ بُعد عاطفیاجتماعی به مؤلفههای تعامل با همسالان و تعامل با بزرگسالان؛ بُعد شایستگیهای عمومی به مؤلفههای مسئولیتپذیری و نگرش مثبت به مدرسه افراز شدند و مضمونهای پایه در زیر مؤلفه مربوطه قرار گرفتند تا متولیان آموزش و پرورش بتوانند براساس آنها اقدام به ساخت ابزارهای لازم برای سنجش این سازه مهم کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
ابعاد آمادگی تحصیلی؛ پیشدبستان؛ تحلیل مضمون؛ دبستان؛ سنجش آمادگی تحصیلی | ||
موضوعات | ||
روششناسی حوزه علوم اجتماعی با تأکید بر نظریات فرهنگی. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Identification of Cognitive, Social-emotional and Behavioral Dimensions and Indicators Effective in Measuring Children's Academic Readiness When Entering Primary School | ||
نویسندگان [English] | ||
Mostafa Aalikhani1؛ Asghar Minaei2؛ Noorali Farrokhi3؛ Mohammad Asgari4؛ Mehdi DastjerdiKazemi5 | ||
1PhD student, Measurement and Evaluation, Department of Measurement and Evaluation, Allameh Tabataba'i University, Faculty of Psychology and Education Sciences, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Measurement and Evaluation, Allameh Tabataba'i University, Faculty of Psychology and Education Sciences, Tehran, Iran | ||
3Professor, Department of Measurement and Evaluation, Allameh Tabataba'i University, Faculty of Psychology and Education Sciences, Tehran, Iran | ||
4Associate Professor, Department of Measurement and Evaluation, Allameh Tabataba'i University, Faculty of Psychology and Education Sciences, Tehran, Iran | ||
5Associate Professor, Department of Psychology and Special Education, Allameh Tabataba'i University, Faculty of Psychology and Education Sciences, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Although assessing school readiness in children prior to entering primary school is an important initiative of the Ministry of Education, one of its main challenges is the lack of a native theoretical model containing the dimensions and indicators of school readiness. Therefore, this study aimed to identify the dimensions and indicators influencing the assessment of school readiness in children prior to entering primary school. To achieve this goal, preschool textbooks and curriculum objectives, first-grade textbooks, a teacher's guide in descriptive evaluation, and the opinions of first-grade teachers were examined using a semi-structured interview method, employing a qualitative approach and thematic analysis. The thematic analysis resulted in the extraction of 5 overarching themes, 9 organizing themes, and 220 basic themes. The findings revealed that motor skills, language and speech skills, cognitive skills, socio-emotional skills, and general competencies are the constituent dimensions of school readiness. While previous studies have addressed overarching themes, considering the multidimensional nature of school readiness, it was necessary to determine the basic themes as well. In this study, the motor dimension was further divided into gross and fine motor skills; the cognitive dimension was divided into general knowledge, memory, mathematics, and visual-spatial reasoning; the socio-emotional dimension was divided into peer interaction and interaction with adults; and the general competency dimension was divided into responsibility and positive attitude towards school. The basic themes were categorized under the relevant sub-dimensions, providing a basis for the development of assessment tools for this important construct by educational authorities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
School Readiness Dimensions, Preschool, Thematic Analysis, Primary School, School Readiness Assessment | ||
مراجع | ||
1.آناستازی، ا. (1386). روان آزمایی (مترجم: محمدنقی براهنی). تهران. انتشارات دانشگاه تهران. [سال انتشار به زبان اصلی، 1976]. 2.بهاری، امالبنین. (1389). بررسی میزان موفقیت آزمون غربالگری آمادگیتحصیلی گام نخست و گام دوم در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان سال اول ابتدایی شهرستان اراک؛ در یک دوره 5 ساله: از سال 1383 الی 1388. دانشگاه الزهرا(س)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. 3.حاج نوروزی، سعیده. (1390). بررسی عملیبودن، اعتباریابی و رواسازی آزمون آمادگی تحصیلی متروپالیتن. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. 4.ریاحینژاد، حسین؛ رزاقی، هادی. (۱۳۹۸). مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش. تهران: انتشارات سادس. 5.عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، محمد. (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 5(2)، صص 151-198. 6.قاسمی، حمید و همکاران. (1400). مرجع پژوهش. تهران: انتشارات اندیشه آرا. 7.گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ گال، جویس. (1397). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (مترجم: احمدرضا نصر و همکاران). تهران: سمت [سال انتشار به زبان اصلی، 1996]. 8.میرزمانی، سمیرا سادات. (1392). ویژگیهای روانسنجی آزمون سنجش آمادگی ورود به مدرسه برکن (نسخه سوم). دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. 9.نوائی، خدیجه. (1392). بررسی روایی پیش بین آزمون آمادگیتحصیلی طرح سنجش کودکان بدو ورود به دبستان شهر تهران. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. 10.Abu Taleb, T. F. (2013). Necessary school readiness skills for kindergarten success according to Jordanian teachers. Early Child Development and Care, 183(12), pp. 1878-1890. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 386 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 271 |