تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,441 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,381 |
بررسی انتقادی دلایل نقلی ابنتیمیه بر عدم عصمت مطلق پیامبران و پیامبر اکرم(ص) | ||
دو فصلنامه پژوهشنامه تبلیغ اسلامی | ||
دوره 3، شماره 8، مهر 1402، صفحه 103-122 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jip.2023.67325.1094 | ||
نویسنده | ||
علی اکبر علیزاده* | ||
دکتری مذاهب کلامی و محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | ||
تاریخ دریافت: 18 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 16 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
ابنتیمیه (661-728ق)، با انتقادهای شدید به مذاهب مختلف، عصمت مطلق انبیا را قبول ندارد و همانند حشویه و برخی از اهل حدیث، عصمت را منحصر به دریافت، حفظ و ابلاغ وحی میکند؛ اما در غیر این مورد، به عصمت انبیا پیش و پس از بعثت قائل نیست و فرقی بین رسول اکرم(ص) و سایر انبیا نمیگذارد. او بر این باور است که آنچه خداوند در کتابش به آن خبر داده و آنچه از رسول خدا رسیده، توبه انبیا: از گناهانی است که از آنها توبه کردهاند. با این توبه، خدا درجات آنها را بالا میبرد و عصمت انبیا به این است که اقرار به گناهان و خطاها داشته باشند. وی بر این ادعای خود، آیاتی از قرآن را در مورد حضرت آدم، نوح، ابراهیم، یونس، یوسف، داود، سلیمان(ع) و پیامبر اکرم(ص) میآورد و استدلال میکند که این پیامبران، با توجه به آیات مذکور عصمت مطلق نداشتهاند. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی، ضمن پرداختن به استدلالهای قرآنی ابنتیمیه و نقد و ارزیابی آنها، درصدد است با تفسیر صحیح آیات و رفع ابهامات و اشکالات و شاهد مثالهای قرآنی، عصمت مطلق انبیا، بهویژه پیامبر اکرم(ص) را اثبات کند. | ||
کلیدواژهها | ||
بررسی انتقادی عصمت انبیا؛ دلایل نقلی عدم عصمت؛ رد ابنتیمیه؛ عصمت مطلق پیامبران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Critical Examination of Ibn Taymiyyah's Narrative Reasons for the Lack of Absolute Infallibility of the Prophets and the Holy Prophet | ||
نویسندگان [English] | ||
aliakbar alizade | ||
دکتری مذاهب کلامی و محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | ||
چکیده [English] | ||
Ibn Taymiyyah (661-728 A.H.), severely criticizing various denominations, does not accept the absolute infallibility of the prophets and, like Hashwiyah and some scholars of hadith, considers infallibility depending on receiving and preserving revelation. However, in other cases, he does not believe in the infallibility of the prophets before and after the Bi'tha and does not consider any difference between the Holy Prophet (Muhammad) and other prophets. He believes that what God has informed in his book and what has come from the Prophet is the repentance of the Prophets (pbuh) for the sins they have repented of. With this repentance, God raises their ranks and the infallibility of the prophets is that they confess their sins and mistakes. Regarding this claim, he refers to verses from the Qur'an about Adam, Noah, Abraham, Jonah, Josef, David, Solomon and the Holy Prophet, and argues that these prophets, according to the mentioned verses, have not been absolutely infallible. This article, via descriptive and analytical methods, while dealing with Ibn Taymiyyah's Quranic arguments and their critique and evaluation, tries to prove the absolute infallibility of the prophets, especially the Holy Prophet, by correct interpretation of the verses and removing the ambiguities and problems and witnessing the Qur'anic examples | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Critical examination of the infallibility of the prophets, narrative reasons for the lack of infallibility, rejection of Ibn Taymiyyah's perspective, absolute infallibility of the prophets | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 102 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 95 |