| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,530 |
| تعداد مقالات | 35,886 |
| تعداد مشاهده مقاله | 15,515,993 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,105,408 |
بررسی آثار و پیامدهای سازمانوارگی در نظام آموزش حوزههای علمیه | ||
| فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش | ||
| دوره 16، شماره 53 - بهار 1402، خرداد 1402، صفحه 121-156 اصل مقاله (447.27 K) | ||
| نوع مقاله: اجتماعی فرهنگی ارتباطی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/fpq.2023.74672 | ||
| نویسنده | ||
| نوید آذری آبکناری* | ||
| دانشگاه | ||
| تاریخ دریافت: 16 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 16 مهر 1402 | ||
| چکیده | ||
| سازمان، پدیده دنیای مدرن و سازمانوارگی یا سازمانگرایی، آفت افراط در ساخت سازمانی یا حاکم کردن مؤلفههای سازمان همچون رسمیت، سلسلهمراتب و تمرکز بالا است که از آن به غلبه بروکراسی در ساختار یاد میشود. نهاد دینی-تربیتی حوزههای علمیه از آغاز سده گذشته و با آغاز همهگیری نظامهای سازمانی در ایران و جهان به سمت ساختهای ابتدایی سازمان رفت. اما با آغاز انقلاب اسلامی و به جهت شرایطی همچون ارتباط با مجموعه دولتها و دانشگاهها که مبتنی برساخت سازمانی بودند، به سمت سازمانیزه شدن حرکت کرد. دراینبین، مسئله رشد تصاعدی جمعیت طلاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مزید بر علت شد و به رشد سازمانهای حوزوی سرعت بخشید. سازمان با همه مزایایش، میتواند معایب و پیامدهای جدی نیز برای مدیران به همراه داشته باشد؛ بالخصوص در نهادی همچون نهاد آموزش حوزههای علمیه که همواره مبتنی بر روابط استاد و شاگردی بناگشته و اساتید در آن از نقش قابلتوجهی در فرآیندهای مختلف آموزش برخوردار بودند، حرکت سازمانی میتواند ضمن تضعیف انگیزه و استعدادسوزی در طلاب و کاهش مشارکتجویی و ضعف در ارتباطات با اساتید، پیامدهای جدی نیز برای مجموعه مدیریت حوزه ایجاد نماید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سازمان؛ سازمانگرایی؛ حوزههای علمیه؛ فرآیندهای آموزشی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| بررسی آثار و پیامدهای سازمانوارگی در نظام آموزش حوزههای علمیه | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Navid Azari Abkanari | ||
| University | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 348 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 305 |
||