تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,990,391 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,703,905 |
بررسی آثار و پیامدهای سازمانوارگی در نظام آموزش حوزههای علمیه | ||
فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش | ||
دوره 16، شماره 53 - بهار 1402، خرداد 1402، صفحه 121-156 اصل مقاله (447.27 K) | ||
نوع مقاله: اجتماعی فرهنگی ارتباطی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/fpq.2023.74672 | ||
نویسنده | ||
نوید آذری آبکناری* | ||
دانشگاه | ||
تاریخ دریافت: 16 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 16 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
سازمان، پدیده دنیای مدرن و سازمانوارگی یا سازمانگرایی، آفت افراط در ساخت سازمانی یا حاکم کردن مؤلفههای سازمان همچون رسمیت، سلسلهمراتب و تمرکز بالا است که از آن به غلبه بروکراسی در ساختار یاد میشود. نهاد دینی-تربیتی حوزههای علمیه از آغاز سده گذشته و با آغاز همهگیری نظامهای سازمانی در ایران و جهان به سمت ساختهای ابتدایی سازمان رفت. اما با آغاز انقلاب اسلامی و به جهت شرایطی همچون ارتباط با مجموعه دولتها و دانشگاهها که مبتنی برساخت سازمانی بودند، به سمت سازمانیزه شدن حرکت کرد. دراینبین، مسئله رشد تصاعدی جمعیت طلاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مزید بر علت شد و به رشد سازمانهای حوزوی سرعت بخشید. سازمان با همه مزایایش، میتواند معایب و پیامدهای جدی نیز برای مدیران به همراه داشته باشد؛ بالخصوص در نهادی همچون نهاد آموزش حوزههای علمیه که همواره مبتنی بر روابط استاد و شاگردی بناگشته و اساتید در آن از نقش قابلتوجهی در فرآیندهای مختلف آموزش برخوردار بودند، حرکت سازمانی میتواند ضمن تضعیف انگیزه و استعدادسوزی در طلاب و کاهش مشارکتجویی و ضعف در ارتباطات با اساتید، پیامدهای جدی نیز برای مجموعه مدیریت حوزه ایجاد نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
سازمان؛ سازمانگرایی؛ حوزههای علمیه؛ فرآیندهای آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بررسی آثار و پیامدهای سازمانوارگی در نظام آموزش حوزههای علمیه | ||
نویسندگان [English] | ||
Navid Azari Abkanari | ||
University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 163 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 134 |