تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,229 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,402 |
معنای پول مدرن و نسبت آن با بهره از نگاه زیمل | ||
اسلام و مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره2(پیاپی42)، مهر 1402، صفحه 60-86 اصل مقاله (465.36 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jiss.2023.65784.1988 | ||
نویسندگان | ||
حمید پارسانیا1؛ مهدی سلطانی2؛ محمدجواد خسروی* 3 | ||
1دانشیار گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه جامعهشناسی دانشکده فرهنگ، علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه باقرالعلوم (ع). قم، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی گروه جامعه شناسی دانشکده فرهنگ، علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه باقرالعلوم (ع). قم، ایران (نویسنده مسئول). | ||
تاریخ دریافت: 06 بهمن 1401، تاریخ بازنگری: 11 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 16 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
عقلانیت ابزاری، پول را تنها ابزاری کارآمد در جهت بیشینهکردن منافع سوژه میبیند که به صورت بهره متبلور میشود. زیمل با فرارفتن از عقلانیت تکنیکی، معنایی فلسفی الهیاتی از پول ارائه کرده است. زیمل، بهره را امری ضروری برای پول محض میداند اما به تفصیل به آن نپرداخته است. در این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی به بازخوانی معنای پول نزد زیمل و نسبت آن با بهره میپردازیم. یافته پژوهش حاکی از این است که پول مدرن رابطه هویتی درونی با بهره دارد. پول دارای سه لایه معنایی است: لایه فرمی، لایه اراده محض، لایه الهیاتی. لایه فرمی پول با نرخ بهره در تناقض است اما در لایه اراده محض، پول تحریک اقتصاد و پیوند سوژه و ابژه را از طریق بهره انجام میدهد. در لایه الهیاتی که پول جای اله را میگیرد، بهره نوعی ادای دِین به پول است و به خاطر گسستگی از وجود محض و اله حقیقی، انسان تاله و خودگستری را با استثمار طبقات پایین به صورت اخذ بهره محقق میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
زیمل؛ پول؛ بهره؛ فرم؛ اراده محض؛ الهیات | ||
موضوعات | ||
بازخوانی و نقد نظریات حوزه علوم اجتماعی؛ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Meaning of Modern Money and Its Relationship with Interest from Simmel's Perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Parsania1؛ Mahdi Soltani2؛ Mohamadjavad Khosravi3 | ||
1. Associate Professor, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Ph. D. student, Philosophy of Social Sciences, Faculty of Culture, Social Sciences, and Behavioral Sciences, Baqir al-Olum University, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Instrumental rationality perceives money as a merely efficient tool for maximizing individual interests, manifested in the form of interest. Zimmel, departing from technical rationality, presents a philosophical and theological understanding of money. Zimmel considers interest as a necessary aspect of pure money but does not elaborate on it in detail. In this article, using a descriptive-analytical method, we revisit the meaning of money according to Zimmel and its relationship with interest. The research findings indicate that modern money has an inherent identity relationship with interest. Money has three layers of meaning: the formal layer, the pure will layer, and the theological layer. The formal layer of money contradicts the concept of interest rates, while in the pure will layer, money stimulates the economy and establishes a bond between subject and object through interest. In the theological layer, where money replaces God, interest becomes a form of religious tribute paid to money. Due to the separation from pure existence and the real divine, humans seek self-expansion and self-enrichment through exploiting lower classes by realizing interest. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Zimmel, money, interest, form, pure will, theology | ||
مراجع | ||
هولسمن، یورگ گوئیدو. (1392). اخلاق تولید پول (مترجم: سیدامیرحسین طالبی، چاپ اول). تهران: دنیای اقتصاد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 136 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 151 |