تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,349 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,300 |
از مشکلات اقتصادی نترسید | ||
پیام زن | ||
دوره 32، تیر -مسلسل353، تیر 1402، صفحه 25-28 | ||
نوع مقاله: اجتماعی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/mow.2023.74688 | ||
تاریخ دریافت: 18 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 18 مهر 1402 | ||
کلیدواژهها | ||
فرزندآوری"نترسید | ||
اصل مقاله | ||
پرونده ویژه
بررسی آرای آیتالله جوادی آملی در باب تکثیر نسل و ازدیاد جمعیت از مشکلات اقتصادی نترسید رضا لکزایی آیتالله جوادی آملی ضرورت ازدیاد جمعیت را میپذیرد. ایشان معتقد است علاوه بر کثرت جمعیت، باید به ابعاد تربیتی نسل نیز توجه ویژه داشت. ایشان بهدنبال نسلی کوثر است؛ یعنی هم کثرت نسل و هم کیفیت نسل. ایشان برای تحقق و تقویت نسل کوثر، نگاه معنوی و قدسی به خانواده، اهتمام همسران و مادران در راستای تربیت عاطفی و پراکندن عطر عطوفت در کانون خانواده توجه نشان میدهد. انسانیت انسان به روح اوست و نه بدن او، لذا فرقی بین دختر و پسر وجود ندارد. روشن است که تفاوت نگذاشتن بین فرزندان و با مساوات با بچهها رفتار کردن از ابعاد مهم تربیتی و داشتن نسلی کوثر و متعالی است. آیتالله جوادی آملی بهکار گرفتن اهرم اقتصاد مقاومتی را نیز در راستای شکوفایی نسل کوثر ضروری میداند و معتقد است ازدواج باعث رونق زندگی و رزق و روزی است. پس فراهم کردن مقدمات اقتصادی و غیراقتصادی داشتن نسل کوثر را بر دولت، واجب کفایی میداند.
مکانیسم تکثیر نسل، بهصورت تکوینی در انسان، حیوان و گیاه وجود دارد. انسان به حکم غریزه، فطرت و عقل، به تولید و بقای نسل خود عشق میورزد و آن را ضروری میداند. وحی برای برآورده ساختن این ضرورت، مکانیسم خانواده و شرایط زوجیت را مطرح میکند. البته وحی درباره تعداد فرزندان وجزییات، تصریح ندارد اما بهعنوان حکم اولیه، سقط جنین را تحریم کرده است. وحی، حدود را ترسیم میکند، اما درباره کمیت و تعداد نظری نمیدهد. البته در احادیثی به کثرت جمعیت توجه شده است. به دو نکته از دو کتاب مهم اشاره میکنیم؛ امام سجاد علیهالسلام در دعای بیستوهفتم صحیفه سجادیه درباره دشمنان اسلام میفرمایند: «اللهم عقِّم ارحام نسائهم و یبّس اصلاب رجالِهم؛ خداوندا! زنان دشمنان را نازا کن و صلب مردانشان را بخشکان». حضرت برای نابودی نسل و جمعیت دشمنان اسلام دعا میکنند، یعنی کثرت نسل و جمعیت مسلمانان مطلوب و پسندیده است. حضرت امیرالمومنین هم در خطبه 215 نهج البلاغه خدا را سپاس میگویند که صبح را به شب رساندهام بیآنکه نسلم قطع شده باشد؛ «الحمدلله الذی لمیصبح میّتاً و لاسقیماً و... لامقطوعاً دابری». این شکر، نشاندهنده اهمیت مطلب است، اما فقیهی براساس روایات فتوا نداده که مثلا واجب یا مستحب است که هر خانواده 4فرزند داشته باشد. بنابراین نباید انتظار داشت آیتالله جوادی آملی درباره «کنترل» جمعیت از منظر اسلام سخنی گفته باشد؛ اما حکومت اسلامی میتواند در زمینه کنترل جمعیت سیاستگذاری کند. سیاست کاهش جمعیت، چنانکه رهبر انقلاب فرمود: «تا اوایل دهه70 مناسب بود و از آن تاریخ به بعد نباید ادامه مییافت. اکنون سخن این است که جمهوری اسلامی ایران در سال1371 به مقاصدی که در تحدید نسل داشت، رسید و این سیاست باید از سال1371 به بعد تغییر میکرد. سخن از اشتباه، خطا، کار بد و غفلتی است که رخ داده و باید برای آن استغفار کرد و اگر این سیاست، همچنان ادامه یابد کشور با «خطری بزرگ» و غیرقابل جبران روبهرو خواهد شد؛ البته تا حالا هم ما در منطقه خطر، مسافت زیادی را پیش رفتهایم که باید برگردیم».[1] به فرموده ایشان «البته خوشبختانه ما اکنون از لحاظ نیروی انسانی و دارا بودن نیروی جوان (بیش از ۳۱درصد بین 15 تا 29سال) در بهترین وضعیت قرار داریم»[2] و اگر چند سال دیگر بگذرد، جمعیت میشود، فرصت از دست میرود و مشکل قابل علاج نیست. با پیشفرض افزایش جمعیت که در سیاستگذاری کلان نظام مطرح شده، میتوان مباحث آیتالله جوادی آملی را پی گرفت و به سوالاتی که در این زمینه مطرح است پاسخ داد؛ تعریف انسان و ملاک انسانیت انسان چیست؟ انسان چه جایگاهی در نظام هستی دارد؟ آیا با تحلیلی فلسفی هم میتوان گفت دختر و پسر فرقی ندارند؟ آیا تعداد فرزندان به میزان درآمد خانواده ارتباط ندارد؟ میزان جمعیت جامعه در امکاناتی که به آحاد افراد جامعه تعلق میگیرد چه تاثیری دارد؟ آیا افزایش جمعیت بهتنهایی مطلوب است یا در صورتی مطلوب است که به تعبیر آیتالله جوادی آملی کوثر باشد و نه تکاثر؟ آیا زن برای کمک به اقتصاد خانواده میتواند بیرون از خانه کار کند؟ کار زن بیرون از خانه و گذاشتن فرزند در مهدکودک چه پیامدهایی دارد؟ نقش حکومت در ازدیاد جمعیت چیست؟ حضور موثر زن در خانواده چه تاثیری بر ایجاد عطوفت و آرامش در خانواده و جامعه میگذارد؟ این پرسشها در حوزههای اعتقادی، فلسفی، اخلاقی، فقهی، اقتصادی و مدیریتی طبقهبندی و ذیل سه عنوان کلی؛ منطق تکثیر نسل و ازدیاد جمعیت، سیاستگذاری مطلوب جمهوری اسلامی در مساله جمعیت، و عوامل موثر بر کیفیت و کمیت جمعیت قرار میگیرد.
الف. منطق ازدیاد جمعیت و تکثیر نسل کوثر
علامه جوادی آملی سیاست تکثیر نسل را که از سوی نظام اسلامی مطرح شده، میپذیرند. ایشان به نسل کوثر اعتقاد دارد که هم از لحاظ کمّی، کثیر است و هم از لحاظ کیفی. معتقد است دولت علاوه بر بُعد مادی و دنیایی تکثیر نسل، باید تدبیری برای بُعد ملکوتی و اخروی بیندیشد. ایشان با این دغدغه، تمهید زمینههای تربیت نسلی صالح را برای دولت «واجب کفایی» میداند و تاکید میکند اگر مسئولان مملکت به فکر تکثیر نسلاند باید همه جوانب را رعایت کنند. بنابراین یکی از راهبردهای اصلی نظام باید سرمایهگذاری در حوزه تربیت الهی نسل جدید باشد تا در آینده نسلی صالح، امین و درستکار و سعادتمند داشته باشیم. پس اهمیت و نقش فرهنگ متعالی دانسته و برجسته میشود. نظام خانواده در اسلام اصیل است و پیوند اعضای آن تا پایان عمر برقرار میماند. ارتباط میان فرزند با والدین، جد و جده و جد عالی و اعلا و هرچه بالاتر رود و پیوند میان پدر و مادر با فرزند، نوه، نبیره و هرچه پایینتر رود، همه استوار میماند. این دو سلسله، افزون بر آنکه به هم محرماند، حقوق متقابل مالی، تربیتی و اجتماعی دارند. مثلا واجبالنفقه یکدیگرند و اگر هریک از این دو سلسله محتاج شود، بر دیگری واجب است در صورت امکان، نفقه او را بپردازد. اصالت نظام خانواده در اسلام سبب میشود حتی پس از طلاق مادر از پدر، حقوق متقابل یاد شده بین پدران و مادران از یکسو و فرزندان از سوی دیگر پایدار بماند.[3] تعالی و جامعیتِ این نگاه با دیدگاه غرب که فرزندان از یک سن مشخص، کاملا از خانواده جدا و به اصطلاح مستقل میشوند، مشخص است. در این نگاه متعالی، علاوهبر احترام و مهربانی و عطوفت و صلهرحم، کمکهای مالی اعضای خانواده و اعطای نفقه که فقط مربوط به زوجه نیست، بلکه پدر و پدربزرگ و مادر و مادربزرگ را هم ـ در صورت داشتن توانایی مالی ـ دربرمیگیرد، باعث بهتر شدن زندگی دنیایی و بهره بردن از دعای خیر و کار نیک فرزندان و نوهها در دنیای باقی میشود و از ابعاد مهم تکثیر نسل است. فقط دین اسلام اینگونه زیبا و انسانی به این نکات توجه میکند.[4]
با پذیرش روح، اخلاق معنا پیدا میکند و بدون پذیرش روح، اخلاق، بیشتر شبیه سلیقه میشود. بنابراین، شالوده سعادت متعالی و اخلاق حسنه در فلسفه و حکمت متعالیه پیریزی میشود. آیتالله جوادی آملی معتقد است آنچه مشکل ما را حل میکند، علوم تجریدی (یعنی عقل و نقل یا علوم برهانی و وحیانی) است، چون نمیخواهیم دامپروری کنیم، بلکه میخواهیم انسانپروری کنیم. ایشان تصریح میکند هنوز عده زیادی نمیدانند که تفاوت انسان و دام چیست؛ زیرا خیال میکنند انسان یک حیوان ناطق است، یعنی جانوری است که حرف میزند، اما دین میگوید انسان، حیّ متألّه است. تعریف انسان متفاوت است، لاجرم دو مدل علوم انسانی خواهیم داشت، یک مدل علوم انسانی که محصول و غایت و نتیجه آن حیوان است و مدل دوم علوم انسانی که مقصد و مقصود آن حیّ متأله است و این انسان است که جانشین خدا روی زمین است. براساس نظر آیتالله جوادی آملی مشکل کنونی ما صِرف تکثیر نسل نیست، ما انسان و خلیفهالله میخواهیم؛ یعنی انسانی که عبد خداست و عقاید صحیح و اخلاق حسنه و رفتار شایسته دارد. حرمتی را که قرآن برای انسان قائل میشود، برای خلیفه الله شدن اوست. آیتالله جوادی آملی از این بحث نتیجه میگیرد که اگر بخواهیم جمعیت را افزایش دهیم، باید از علوم تجریدی (یعنی عقل و وحی) استفاده کنیم و براساس انسانشناسی وحیانی، رسالت زنها و مردها و راهکار را مشخص کنیم. در انسانپروری، اول طرح و برنامه و هدفگذاری مهم است، سپس اجرای آنها. طرح و برنامه را وحی در اختیار ما میگذارد. از منظر ایشان، کوثر مهم است، نه تکاثر. کوثر، جمعیت زیادی است که فضایل روحانی و اخلاقی و هنجاری و سالک صراط مستقیماند و تکاثر، جمعیت فراوانی دارند که در صراط حیوانیت قدم برمیدارند و قیامشان للنفس است، نه لله. دغدغه دیگر آیتالله جوادی توجه به نتایج اخرویِ داشتن فرزند صالح است، یعنی ضمن اینکه داشتن جمعیت فراوان، یکی از ابزارهای قدرت و اسباب پیشرفت کشور است، براساس انسانشناسی دینی و قرآنی به بعد ملکوتیِ داشتن فرزند صالح هم اشاره میکنند و میگویند: «فکر میکنیم که با فرزند بیشتر، مشکل داخلیمان حل میشود؛ «یُمْدِدْکُم بِأَمْوَالٍ وَ بَنِینَ» که البته این تفکر را باید با فرمایش ائمه تکمیل کرد؛ تتمّهاش را عترت طاهرین فرمودهاند که «ولدٌ صالحٌ یدعُ له» ما تا ابد نیازمند به اعقابیم، این «ولدٌ صالح» که در روایت آمده شامل نوهها، نتیجهها و نبیرهها هم میشود. پس داشتن فرزند، تنها این نیست که مشکل دنیای ما را حل کند، بلکه فرزند صالح مشکل آخرت را هم برای ما حل میکند».
ب. عوامل تأثیرگذار بر کیفیت و کمیت نسل کوثر
یکی از مهمترین عوامل موثر بر کیفیت و کمیت جمعیت، تسهیل در امر ازدواج و تشکیل خانواده است. ازدواج با اقتصاد و معیشت و به شغل و مسکن گره خورده است. درباره یاری خداوند و روزی دادنش تردیدی نیست، ولی یکی از نکتههای ظریفی که مفسر قرآن کریم، آیتالله جوادی آملی مطرح میکنند، رزق تدریجی است و خداوند تدریجی بودن رزق را در مقام تمثیل به سخن گفتن آدمی مثال میزند و میفرماید: «وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُون * فَوَ رَبِّ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ ما أَنَّکُمْ تَنْطِقُون؛ رزق شما و آنچه شما را به آن وعده مىدهند، در آسمان است، پس سوگند به پروردگار آسمان و زمین که آنچه به شما وعده مىدهند، یقینى است، همانگونه که سخن مىگویید».[5] مراد از تمثیل در این آیه کریمه تدریجی بودن نطق است؛ در نطق، کلمهها و جملهها، از مخزن عقل و از باطن انسان بهتدریج ظاهر و نازل میشود.[6] رزق مادی و معنوی هم مانند سخن گفتن، کمکم و تدریجی نصیب انسان میشود. پس همانطور که سخن گفتن تدریجی است، رزق آدمی هم تدریجی است و یک جوان نباید انتظار داشته باشد شغل پردرآمد و خانه و اتومبیل و تمام امکانات را داشته باشد تا بعد به فکر ازدواج بیفتد، چون این باور با تدریجی بودن سنت رزق، در تضاد است. البته مدیران و مسئولان نظام در اینباره وظیفه دارند و نباید از وظیفهشان غفلت کنند. آیتالله جوادی آملی بر این باور است خداوند متعال وعده داده که با ازدواج، زندگی رونق میگیرد. جوان نباید منتظر بماند که زندگیاش رونق بگیرد و بعد ازدواج کنند. براساس آیه کریمه «إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ؛ اگر تهیدستاند، خدا آنان را از فزونبخشى خود بىنیاز مىکند»،[7] ازدواج وسیله گسترش و توسعه و رونق رزق و روزی است. اما سوالی که اینجا وجود دارد این است؛ خداوند به چه کسانی وعده داده که با ازدواج زندگیشان رونق میگیرد؟ آیا این وعده فقط محدود به دختر و پسر است یا دایره وسیعتری دارد؟ آیتالله جوادی آملی میفرماید: «هم وعده است نسبت به جوانها، هم وعده است نسبت به پدر و مادر، هم وعده است نسبت به نظام. اگر مسئولان نظام، بخشی از بودجهها را در اختیار ازدواج جوانها قرار بدهند، خداوند بودجه اینها را بیشتر میکند، درآمد کشور را بیشتر میکند، درآمد سرانه مملکت را بیشتر میکند؛ این برای مملکت و نظام. به پدر و مادر هم وعده میدهد که آنها را غنی میکند: «إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ». سوم هم به خود جوانها وعده جمیل داد که هرکس نکاح کرد یا اِنکاح کرد مشمول این وعدِه جمیل الهی است: «إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ». بنابراین اولا رزق و روزی تدریجی است. ثانیا خداوند به جوانان، خانواده و مسئولان و برنامهریزان جامعه وعده داده که با ازدواج، رزقشان توسعه مییابد. مساله سوم، تقواست. خداوند فرموده است: «وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُ؛ هرکه از خدا پروا کند، خدا براى او راه بیرون رفتن (از مشکلات و تنگناها را) قرار مىدهد و او را از جایىکه گمان نمىکند، روزى مىدهد».[8] پس هیچ انسان باتقوایی در کار نمیماند. ممکن است مشکلات از هر طرف روبیاورد، ولی راه برونرفت هم وجود دارد. به هر حال خداوند در امر ازدواج و فرزندآوری، وعده توسعه رزق داده است.
[1] . بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 3/5/1391و تاریخ 3/4/1392. [2]. بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 20/12/1392. [3] . تفسیر تسنیم، ج17، ص276. [4] . ر.ک: مفاتیح الحیات، ص209 به بعد [5] . سوره ذاریات، آیه 22 و 23. [6] . تفسیر تسنیم، ج 1، ص 238. [7] . سوره نور، آیه32 [8] . سوره طلاق، آیه 2و3. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 |