تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,076 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,331 |
بررسی تطبیقی «اعتراف به ظلم» در لسان پیامبران در قرآن کریم از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و فخرالدین رازی | ||
مطالعات علوم قرآن | ||
دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 14، دی 1401، صفحه 119-147 اصل مقاله (2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqss.2023.65625.1245 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی نوروزی* 1؛ محمد استیری2 | ||
1استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم مشهد. مشهد، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم مشهد. مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 دی 1401، تاریخ بازنگری: 14 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 05 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
«عصمت» به معنای پاکی از هرگونه گناه و نیز مصونیت از خطا در دریافت و ابلاغ وحی، از امتیازات و ویژگیهای خاص و لازمه رسالت پیامبران الهی میباشد که به دلیل اهمیت بالایی که دارد، مورد بحث و توجه بسیاری از عالمان و اندیشمندان مکتبهای مختلف کلامی قرار گرفته است. یکی از مسائلی که بحثهای زیادی را برانگیخته، آیاتی از قرآن کریم است که حاوی عبارات «اعتراف به ظلم» از لسان پیامبرانی چون حضرت آدم، حضرت موسی و حضرت یونس(ع) میباشد که برخی با استناد به این آیات عدم عصمت پیامبران الهی را نتیجه گرفتهاند. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی و به صورت تطبیقی، در پی پاسخ به این پرسش است که منظور از «ظلم» و اعتراف به آن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و فخرالدین رازی چیست و چه ارتباطی با «عصمت» پیامبران دارد؟ نتایج پژوهش حاکی از آن است که آیت الله جوادی آملی بهعنوان نماینده مکتب کلامی شیعه، «عصمت» را برای تمام دوران پیامبران ثابت میکند و «ظلم» را با ذکر ادله و شواهد متعدد، بر معنای لغوی آن یعنی ستم، نقص و محرومیت حمل میکند؛ اما فخرالدین رازی بهعنوان نماینده مکتب کلامی اشاعره، در تحلیل خود «عصمت» را به دوران پس از نبوت و «ظلم» را به پیش از نبوت مربوط میشمارد. | ||
کلیدواژهها | ||
عصمت؛ اعتراف به ظلم؛ انبیا؛ حضرت آدم(ع)؛ حضرت موسی(ع)؛ حضرت یونس(ع)؛ جوادی آملی؛ فخرالدین رازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of "Confession of Oppression" in the Words of the Prophets in the Holy Qur'an from the Point of View of Ayatollah Javadi Amoli and Fakhruddin Razi | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Nowruzi1؛ Mohammad Estiri2 | ||
1Assistant Professor, Mashhad University of Qur'anic Sciences and Education. Mashhad, Iran | ||
2MA student in Qur'an and Hadith Sciences, Mashhad Qur'an Teacher Training College, Mashhad University of Qur'an Sciences and Education. Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
"Infallibility" means to be pure from any sin as well as error in receiving and communicating revelation, it is one of the special privileges and characteristics of the divine prophets and necessary for their mission, which is dealt with and paid attention to by many scholars and thinkers of different theological schools of thought due to its high importance. One of the issues that has raised many discussions is the verses of the Holy Qur'an that contain expressions of "confession of oppression" in the words of prophets such as Prophet Adam, Prophet Moses, and Prophet Jonah, and some people have concluded that divine prophets are infallible based on these verses. This study, via a descriptive and analytical method and in a comparative way, seeks to answer the question that what is meant by "oppression" and its acknowledgment from the point of view of Ayatollah Javadi Amoli and Fakhruddin Razi, and what is its relationship with the "infallibility" of the prophets? The findings of the research suggest that Ayatollah Javadi Amoli, as a representative of the Shia theological school of thought, proves "infallibility" for all the prophets, and he considers "oppression" to be based on its literal meaning, which means injustice, deficiency and deprivation, by referring to numerous arguments and evidence. However, Fakhruddin Razi, as a representative of theological school of thought in Ash'arism, in his analysis considers "infallibility" to be related to the period after prophethood and "oppression" to before prophethood | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Infallibility, confession of oppression, prophets, Prophet Adam, Prophet Moses, Prophet Jonah Javadi Amoli, Fakhruddin Razi | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,423 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 118 |