تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,983 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,996 |
تأثیر دیدگاههای فقهی اخباریان بر عدم حضور اجتماعی زنان | ||
جستارهای فقهی و اصولی | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 32، آذر 1402، صفحه 101-135 اصل مقاله (765.29 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی (داوری سریع) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jrj.2023.63490.2701 | ||
نویسندگان | ||
مریم مشهدی علی پور1؛ مهدی مهریزی طرقی* 2؛ سیدمحمدعلی ایازی3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران-ایران؛Mashhadi911@yahoo.com | ||
2دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران- ایران. (نویسنده مسئول) | ||
3استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران-ایران. | ||
تاریخ دریافت: 02 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 03 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
آشنایی با مکتب فکری فقها و فضای فرهنگی جامعه و تأثیر آنها بر مباحث زنان در طول تاریخ یکی از پیشنیازهای داوری درباره دیدگاه اسلام در مسأله زنان است. یکی از مکاتب تأثیرگذار در این زمینه، مکتب اخباریگری است. درمطالعه حاضر تلاش میشود تا تأثیرات دیدگاههای اخباریان و فضای سیاسی دوره صفویه، در زمینه مشارکت اجتماعی زنان ارائه گردد. در این مطالعه برآنیم تا رفتار علمی و عملی اخباریان دوره صفویه را بر خانهنشینی زنان واکاوی کرده و دیدگاههای فقهی آنها را در زمینه منع حضور اجتماعی زنان و تشویق بر خانهنشینیشان بررسی کنیم. مسأله مشارکت زنان و منع خروج آنها تا قبل از اخباریها به این نحو محدود نبوده و منع نشده بود. اخباریها، خصوصاً شیخ حر عاملی، از طریق فتوا و روایاتی که گاه نیز غیرصحیح میباشند، نقش بسزایی در ایجاد این محدودیت داشتهاند. استحباب حبس زنان در خانه، حرمت دیدن نامحرم، کراهت سلام کردن به زنان، کراهت خروج از منزل به اذن شوهر، استحباب نخریسی بر زنان و فتاوایی از این قبیل بر محدودیت حضور و عدم مشارکت اجتماعی زنان تأثیر گذاشته که تا قبل از اخباریها در کتب متقدم چنین روح کلی و ابواب و فتاوا وجود نداشته یا به این شدت نبوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
زنان؛ حضور اجتماعی؛ صفویه؛ اخباریان؛ فقه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Akhbārī Jurisprudential Views on Women’s Lack of Social Presence | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Mashhadialipour1؛ Mahdi Mehrizi Toroqi2؛ Seyyed Mohammadali Ayazi3 | ||
1P.HD Student in the field of Quran and Hadith Sciences, Faculty of Law, Theology and Political Sciences, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran-Iran | ||
2Associate Professor of Islamic Azad University- Tehran Science and Research Branch | ||
3Faculty of Jurisprudence and Law, Islamic Azad Universtiy, Science and Research Branch. | ||
چکیده [English] | ||
Gaining familiarity with the school of thought of jurists, the cultural atmosphere of society, and their influence on women’s issues throughout history are among the prerequisites for judging the Islamic perspective on women’s issues. One of the influential schools in this field is the Akhbārī School. In this study, an attempt is made to present the effects of the views of Akhbārīs and the political atmosphere of the Safavid era in the field of women’s social participation. Also, it analyzed the scientific and practical behaviour of the Akhbārīs of the Safavid era on women’s confinement at home and examined their jurisprudential views on the prohibition of women’s social presence and encouraging them to stay at home. The issue of women’s participation and banning them from leaving the house was not limited or prohibited in this way before the emergence of Akhbārīs. Akhbārīs, especially Sheikh Ḥurr al-ʻĀmilī, have played a significant role in creating this restriction through fatwās and traditions that are sometimes incorrect. The preference (Istiḥbāb) of keeping women at home, the prohibition (ḥurmat) of seeing non-maḥrams, the unwillingness (kirāhat) to greet women, the unwillingness (kirāhat) to leave the house with the husband’s permission, the preference (istiḥbāb) of women’s spinning, and similar fatwas have affected the restriction of women’s presence and lack of social participation. It should be noted that before Akhbārīs, such chapters and fatwas about the limitations of women’s social presence did not exist or were not so strong in the earlier books. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Women, Social Presence, Safavid, Akhbārīs, Jurisprudence | ||
اصل مقاله | ||
به فایل PDf مراجعه نمایید. | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 174 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 172 |