تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,337 |
تعداد مقالات | 33,783 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,323,021 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,312,214 |
مدل عوامل تسهیلگر پرورش تفکر نقادانه در قرآن کریم مبتنی بر قصص قرآنی | ||
پژوهش های قرآنی | ||
دوره 28، شماره 108، آذر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqr.2023.66168.3721 | ||
نویسندگان | ||
علی شاهپری1؛ هادی صالحی* 2؛ کیوان صالحی3؛ محمدعلی امیرتقوی4 | ||
1دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران | ||
2استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران | ||
3دانشیار بخش تخصصی پژوهش و سنجش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 اسفند 1401، تاریخ بازنگری: 10 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 22 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
پرورش تفکر نقادانه و عاملیت به آن، مهمترین شایستگی انسان برای توسعه خود و تعالی جامعه خداگونه، حقیقتگرا و رهنمون به حق تعالی است و از نشانگرهای سنجش ظرفیتهای یادگیری فراگیران شناخته شده است. اما باوجود این اهمیت، بهطور گسترده در سیستم آموزشی مورد غفلت قرار گرفته است. قرآن، آخرین معجزه مشهود و شاهکار ادبی و هنری است و برای درک همه انسانها با هر سطح آگاهی، بخشی از معارف زندگی و اصول اخلاقی و تربیتی خود را با زبان ادب و هنر و با استفاده از قالب قصه بیان کرده است. بسیاری از پژوهشها به این نتیجه رسیدهاند که روش قصهگویی و بهویژه قصهگویی قرآنی، تأثیرات ویژهای در رشد تفکر دارد. در این مطالعه تلاش شد تا با مرور منظم، ضمن بررسی منابع مختلف، مؤلفههای تسهیلگر در رشد تفکر انتقادی در قرآن و بهویژه قصههای قرآنی و فنون مورد استفاده در آن شناسایی و بازنمایی گردد. بهواقع مطالعه با استفاده از روش توصیفی- اسنادی و تحلیل مبتنی بر راهبرد تحلیل محتوای کیفی الزاید (1996) انجام شد و پس از تحلیل دادههای اسناد، پنج مؤلفه شامل عوامل آموزشی-پژوهشی، سنجشگری، شخصیتی، اخلاقی-تربیتی و فنی-تخصصی، شانزده ملاک و یکصدوهفتادوپنج نشانگر شناسایی و بازنمایی و در نهایت مدل مربوط ارائه گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر نقادانه (انتقادی)؛ قرآن؛ قصص؛ مدل؛ مؤلفههای تسهیلگر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Model of Factors Facilitating Critical Thinking Training in the Holy Qur'an Based on the Qur'anic Stories | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Shahpari1؛ Hadi Salehi2؛ Kayvan Salehi3؛ Muhammad Ali Amirtaqavi4 | ||
1Ph.D. Student of English Language Teaching, English Language Department, Islamic Azad University, Najafabad Branch | ||
2Assistant Professor, English Language Teaching, English Language Department, Islamic Azad University, Najafabad Branch | ||
3Associate Professor, Division of Research and Assessment, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran | ||
4Assistant Professor, Department of Education, Amin Police University, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Training critical thinking and acting on it is the most important human competence for self-development and the elevation of a society that is God-like, truth-oriented and guiding to the Almighty God, and it is known as one of the indicators for measuring the learning capacities of learners. But despite this importance, it has been widely neglected in the educational system. The Qur'an is the last evident miracle and a literary and artistic masterpiece, and has expressed part of its life doctrines and moral and educational principles with the language of literature and art and using the story format for of all the people with any level of consciousness to understand. Many researches have come to the conclusion that the storytelling method, in particular the Qur'anic storytelling, has special effects on the development of thinking. In this study, an attempt was made through a regular review while examining various sources, to identify and represent the facilitating components in the development of critical thinking in the Qur'an, especially the Qur'anic stories and the techniques used in them. In fact, the study was conducted using the descriptive-documentary method and the analysis based on the qualitative content analysis strategy of Al Zayed (1996) and after analyzing the data of the documents, five components including educational-research, assessment, personality, moral-educational and technical-specialized factors, sixteen criteria and one hundred and seventy-five indicators were identified and represented, and finally the respected model was presented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
critical thinking, the Qur'an, stories, model, facilitating components | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 407 |