1دانشجوی دکتری گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2دانشیار گروه ادیان و عرفان، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
تاریخ دریافت: 01 بهمن 1401،
تاریخ بازنگری: 16 اردیبهشت 1402،
تاریخ پذیرش: 08 خرداد 1402
چکیده
ارتکاب گناه و توبه پس از آن، ازجمله مسائلی هستند که در تاریخ اندیشه مسیحیت و اسلام بسیار بحثبرانگیز بوده است با توجه به اینکه سخن گفتن از گناه، به همراه مقوله توبه، آمرزش انسان را در پی خواهد داشت، ازاینرو این تحقیق با استفاده از روش تطبیقی، ضمن بررسی گناه و توبه از حیث لغت و اصطلاح در انجیل و قرآن، سعی نموده تا تشابه و تفاوت مصادیق، عوامل و مجازات گناه و همچنین شرایط و مراحل تحقق توبه و آثار دنیوی و اخروی آن را در این دو کتاب مقدس ارائه دهد. برداشتهای صورتگرفته از انجیل نشان میدهد که همه انسانها گناهآلود به دنیا میآیند و گناه بعد از غسل تعمید، با توبه بخشیده میشود. اما قرآن بیان میکند انسانها با فطرت پاک متولد میشوند. هر دو کتاب مقدس توبه را عامل رهایی از گناه معرفی کردهاند، اما شیوه این رهاییبخشی در دو دین متفاوت است. در مسیحیت بعد از مراسم غسل تعمید، توبه با اعتراف گناهکار در مقابل کشیش انجام میشود، در حالی که در قرآن، اعتراف به گناه برای غیر خدا مجاز نیست.
1Ph.D. Student, Department of Qur'an and Hadith Sciences, Faculty of Law, Theology and Political Sciences, Science and Research Branch of Islamic Azad University of Tehran
2Associate Professor, Department of Religions and Mysticism, Islamic Azad University, Yadegar Imam Khomeini (RAH) Branch, Shahr-e Rey, Tehran
3Assistant Professor, Department of Qur'an and Hadith Sciences, Faculty of Law, Theology and Political Sciences, Science and Research Branch of Islamic Azad University of Tehran
چکیده [English]
Commitment of a sin and the repentance afterwards are among the issues that have been very controversial in the history of Christian and Islamic thought, considering that talking about sin, along with the category of repentance, will lead to the forgiveness of a person. Thus, using the comparative method, while examining sin and repentance in terms of lexicology and terminology in the Bible and the Qur'an, this research has tried to present the similarities and differences of referents, factors and punishments of sin, as well as the conditions and stages of realizing repentance and its worldly and Hereafter effects in these two Holy Scriptures. The impressions of the Bible show that all human beings are born sinful and sins are forgiven by repentance after baptism. But the Qur'an states that humans are born with a pure nature. Both Holy Scriptures have introduced repentance as a factor of liberation from sin, but the procedure of this liberation is different in the two religions. In Christianity, after the baptism ceremony, repentance is done by the sinner's confession to the priest, while in the Qur'an, confession of sin is not allowed to be made to anyone other than to Allah.
کلیدواژهها [English]
the Qur'an, the Bible, sin, repentance, forgiveness, planar images
مراجع
قرآن کریم.
آریان، حمید؛ جهانپناه، محمدعلی (1398)، «عوامل مؤثر بر اراده انسان و تقویت آن در راستای انجام عمل صالح از نظر قرآن»، معرفت، شماره 257، ص 77-86.
آقچه کهریزی، بهرام (1390)، «بررسی تطبیقی توبه و اعتراف به گناه از دیدگاه اسلام و مسیحیت»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اراک، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
ابن فارس، ابوالحسن احمد (1411ق)، معجم مقاییس اللغة، بیروت: دارالجیل.
ابن منظور، محمدبن مکرم (1405ق)، لسانالعرب، قم: انتشارات ادب.
استات، جان (بیتا)، مبانی مسیحیت، ترجمه روبرت آسربان، تهران: بینا.
انجیل عیسی مسیح (1375)، ترجمه تفسیری عهد جدید، تهران: بینا.
آگوستین، سنت (1392)، شهر خدا، ترجمه حسین توفیقی، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
بوش، ریچارد و دیگران (1374)، جهان مذهبی: ادیان در جوامع امروز، ترجمه دکتر عبدالرحیم گواهی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
پترسون، مایکل و دیگران (1376)، عقل و اعتقاد دینی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران: طرح نو.
جعفری، یعقوب (بیتا)، تفسیر کوثر، بیجا: بینا.
حقانی زنجانی، حسین (1365)، «درسهایی از مکتب اسلام، توبه در اسلام و مسیحیت»، درسهایی از مکتب اسلام، سال 26، شماره 8، ص 41-62.
دهخدا، علی اکبر (1377)، لغتنامه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
دیلم، نعمتالله؛ باقری خلیلی، علیاکبر (1399)، «بررسی جلوههای مختلف هبوط حضرت آدم (ع) از منظر ادیان و عرفان»، مطالعات ادبیات، عرفان و فلسفه، دوره 6، شماره 2، ص 60-76.
معلوف، لوئیس (1382)، المنجد (فرهنگ بزرگ جامع نوین)، ترجمه احمد سیاح، تهران: انتشارات اسلام.
مک گراث، آلیستر (1386)، الهیات مسیحی، ترجمه بهروز حدادی، قم: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
مکارم شیرازی، ناصر (1375)، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتاب الاسلامیه.
نراقی، احمد (1371)، معراج السعاده، قم: انتشارات هجرت.
ویور، مریجو (1381)، درآمدی به مسیحیت، ترجمه حسن قنبری، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
هاکس، جیمز (1377)، قاموس کتاب مقدس، تهران: نشر اساطیر.
هاوی، ون آستن (1390)، فرهنگ الهیات مسیحی، ترجمه جواد طاهری، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
هیلنز، جان آر (1386)، فرهنگ ادیان جهان، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
Addai-Mensah, P (2020), "A Theological Reflection on the Concept of Sin in Christianity", Journal of Humanities, Arts and Social Sciences, 1 (4), 101-119.
Andersen, N (2019), The Divine Gift of Forgiveness, Utah: Deseret Book Co.
Anselm, C (2012), Why God Became Man and the Virgin Conception and Original Sin, (1100), 6Ed, Albany: Magi Books.
Augustine, H (1989), City of God, New York: Ingles.
Baham, M (2020), Paul's Recognition of Life and Living with Original Sin, Journal for the Study of the New Testament, 12 (8), 1-15.
Coelho, C. , and De Lima, E (2021), The seven deadly sins and ethnography, Organizations and Management an International Journal, 16 (2), 315- 331.
J (2017), Original Sin, London: Yale University Press.
Harmon, M. , and Gladd, B (2020), Rebels and Exiles: A Biblical Theology of Sin and Restoration (Essential Studies in Biblical Theology), New York: Ingles.
Harper, K (2016), From Shame to Sin: The Christian Transformation of Sexual Morality in Late Antiquity, New York: Ingles.
Harris, J (2021), Christianity and Social Justice: Religions in Conflict, New York: Ingles.
Moral, R (2021), Aesthetics of Evil in middle Ages: Beasts as Symbol of the Devil, Journal of Religions, 12 (957), 1-18.
Pitter, B (2021), Introduction to the Spiritual Life: Walking the Path of Prayer with Jesus, New York: Independently Publications.
Sugich, M (2019), Hearts Turn: Sinners, Seekers, Saints and the Road to Redemption, New York: Ingles.
Thomas, Matthew (2012), Paul and Works of the Law, Canadian Theological Review, 1 (1), 248-263.