تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,398 |
تعداد مقالات | 34,489 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,206,849 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,828,348 |
نقش خاتونهای واقف در تداوم گفتمان رسمی سلجوقیان | ||
تاریخ اسلام | ||
دوره 24، شماره 2- تابستان 1402 - مسلسل 94، تیر 1402، صفحه 91-118 اصل مقاله (701.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/hiq.2023.75083 | ||
نویسنده | ||
طاهره رحیم پور ازغدی | ||
دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی، گروه معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 23 اسفند 1399، تاریخ بازنگری: 10 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 05 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
وقف، به عنوان سنّتی پسندیده همواره مورد اقبال دولتهای اسلامی بوده است؛ اما کمتر به کارکردهای فرهنگی آن توجه شده است. دولتمردان سلجوقی (429ـ589ق) و وابستگان آنها، اعم از زن ومرد، با نگاه اندیشهمحور به وقف، به سیاستهای فرهنگی مورد نظر خود جامه عمل پوشاندند. با توجه به نفوذ خاتونهای سلجوقی در طبقه زمامداران، این سؤال مطرح میگردد که این بانوان، با تکیه بر کدام سرمایهها در صحن جامعه نیز فعالانه حضور یافتند؟ این مقاله با رویکردی تاریخی ـ اجتماعی بر اساس متون تاریخی و با روش وصفی ـ تحلیلی و با الهام از نظریه پییر بوردیو (2002م) در باره قابلیت مشروعیتزایی سرمایههای نمادین، به خوانشی نو در مورد فعالیتهای فرهنگی خاتونها در نواحی مهمّ قلمرو سلجوقیان، یعنی بخشهای مرکزی و غربی ایران میپردازد. بر اساس یافتههای این پژوهش، اگرچه جایگاه سیاسی این زنان در کنار عناصر دیگری چون: ناحیهگرایی، اقطاع و سنن سلجوقی، یکی از موانع تمرکزگرایی نهاد قدرت بوده است، اما بانوانی مانند ارسلان خاتون، با وقف اماکن عامالمنفغه (مدرسه، مسجد و بازار)، نقش حیاتی در تداوم سلطه سلجوقی در طول سه قرن داشتهاند و در واقع، این خاتونها با برخورداری از سرمایههای نمادین، در گسترش گفتمان رسمی توفیق یافتهاند.. | ||
کلیدواژهها | ||
سلجوقیان؛ خاتون؛ وقف؛ مدرسهسازی؛ ایدئولوژی؛ بوردیو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Benefactor Women in the Continuation of Official Discourse of Seljukian | ||
نویسندگان [English] | ||
Tahereh Rahimpoor Azghadi | ||
Ph. D in history and civilization of Islamic nations, Department of Islamic studies, Mashhad Ferdowsi University | ||
چکیده [English] | ||
Waqf, as a favorable tradition, has always been regarded by the Islamic governments; while, less attention has been paid to its cultural functions. Seljuk statesmen (429-589 A. H) and their dependents, including men and women, implemented their desired cultural policies with a thoughtful approach towards the endowment. Considering the influence of Seljuk women in the ruling class, this question arises that, which capitals these women were relying to be actively present in the society. This article with a historical-social approach and relying on the historical texts and descriptive-analytical method of research and inspired by Pierre Bourdieu's theory (2002) about the legitimacy of symbolic capitals, has a new reading about the cultural activities of women in the important areas of Seljuk territory, that is, the parts covering the center and west of Iran. According to the findings of this research, although the political position of these women, along with other elements such as regionalism and Seljuk traditions has been one of the obstacles to the centralization of the power institution, but women like Arslan Khatoon, with the endowment of public places (school, mosque and market), have played a vital role in the continuation of the Seljuk rule during three centuries and in fact, these women have succeeded in expanding the official discourse by assessing the symbolic assets. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Seljukian, Khatoin, endowment, school building, ideology, Bourdieu | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 105 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 501 |