توحیدی نیا, محمدعلی, کافی, مجید, توحیدی نیا, روح الله. (1402). بررسی تحلیلی تعامل ائمه: با دو رویکرد عقلگرا و نصگرا؛ مطالعه تطبیقی گونههای مواجهه صادقین8 با سران معتزله و اصحاب اثر. اسلام و مطالعات اجتماعی, 24(شماره 3- پاییز 1402 - مسلسل 95), 31-60. doi: 10.22081/hiq.2024.75248
محمدعلی توحیدی نیا; مجید کافی; روح الله توحیدی نیا. "بررسی تحلیلی تعامل ائمه: با دو رویکرد عقلگرا و نصگرا؛ مطالعه تطبیقی گونههای مواجهه صادقین8 با سران معتزله و اصحاب اثر". اسلام و مطالعات اجتماعی, 24, شماره 3- پاییز 1402 - مسلسل 95, 1402, 31-60. doi: 10.22081/hiq.2024.75248
توحیدی نیا, محمدعلی, کافی, مجید, توحیدی نیا, روح الله. (1402). 'بررسی تحلیلی تعامل ائمه: با دو رویکرد عقلگرا و نصگرا؛ مطالعه تطبیقی گونههای مواجهه صادقین8 با سران معتزله و اصحاب اثر', اسلام و مطالعات اجتماعی, 24(شماره 3- پاییز 1402 - مسلسل 95), pp. 31-60. doi: 10.22081/hiq.2024.75248
توحیدی نیا, محمدعلی, کافی, مجید, توحیدی نیا, روح الله. بررسی تحلیلی تعامل ائمه: با دو رویکرد عقلگرا و نصگرا؛ مطالعه تطبیقی گونههای مواجهه صادقین8 با سران معتزله و اصحاب اثر. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1402; 24(شماره 3- پاییز 1402 - مسلسل 95): 31-60. doi: 10.22081/hiq.2024.75248
2هیئت علمی گروه جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
3پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
تاریخ دریافت: 06 خرداد 1399،
تاریخ بازنگری: 01 اردیبهشت 1402،
تاریخ پذیرش: 12 اردیبهشت 1402
چکیده
عقلگرایی و نصگرایی از چالشبرانگیزترین موضوعات تاریخ تفکر اسلامی بوده و نخستین نشانهها و ثمرات خود را در تفکر و عمل اصحاب اثر و معتزله نشان داده است. در نوشته حاضر پس از طرح مهمترین گونههای مواجهه صادقین8با این دو گروه، تطبیق گونهها در دستور کار قرار گرفته تا راه برای تحلیل اشتراکات و اختلافات مواجهه گشوده شود. فرضیه تحقیق این بود که رویکرد مشترک صادقین8در ارتباط با سران اصحاب اثر، مبتنی بر مراجعه به سنت نبوی برای فهم دینی بود؛ در کنار مواجههای سنجیده با معتزله به دلیل ضرورت اصلاح چگونگی بهرهگیری از عقل در فهم دینی. یافتههای پژوهش نمایانگر تعدد گونههای همگرایی با اصحاب اثر در برابر تعدد گونههای واگرایی با معتزله است. البته جز رویکردهای حدیثی و عقلی، متغیرهای دیگری هم در نوع مواجهه با این دو فرقه مؤثر بوده است.
Analytical Investigation of Imams' Interaction with Two Rationalist and Textualist Approaches; A Comparative Study of Sadeghain's Encountering with Mu'tazila Leaders and the Companions of Aathar
نویسندگان [English]
Mohammad ali Tohidinia1؛ Majid Kafi2؛ Rohollah Tohidinia3
1دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
2هیئت علمی گروه جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
3پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
چکیده [English]
Rationalism and textualism are among the most challenging topics in the history of Islamic thought and have shown their first signs and fruits in the thinking and practice of the Companions of Al-Aathar and Mu'tazila. In this article, after presenting the most important types of Sadeghain's encountering with these two groups, matching the types is on the agenda in order to open the way to analyze the commonalities and differences of the encountering. The hypothesis of the research was that the common approach of Sadeghain in relation to the leaders of the companions of the work was based on referring to the prophetic tradition for religious understanding; Along with a measured confrontation with the Mu'tazila due to the necessity of reforming the way of using reason and intellect in religious understanding. The findings of the research show the many types of convergence with the companions of Aathar against the many types of divergence with the Mu'tazila. Of course, apart from hadith and rational approaches, other variables have been effective in the type of encountering with these two sects.
کلیدواژهها [English]
Imam Baqir (PBUH), Imam Sadiq (PBUH), rationalism, textualism, Mu'tazila, companions of the work
مراجع
آقانوری، علی، پایاننامه برخورد امام صادق7 با منحرفین کلامی، دانشگاه قم، 1374.
ابن ابی الحدید، عبدالحمید بن هبة الله، شرح نهج البلاغة، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، قم: مکتبة آیةالله العظمی المرعشی النجفی، افست از روی چاپ دوم قاهره، دار احیاء الکتب العربیة، ۱۳۸۵.
ابن جوزی، ابوالفرج عبدالرحمن بن علی، المنتظم فی تاریخ الملوک و الامم، تحقیق محمد و مصطفی عبدالقادر عطاء، بیروت: دارالکتب العلمیة، ۱۴۱۷ق.
ابن حمدون، محمد بن الحسن، التذکرة الحمدونیة، بیروت: دار صادر للطباعة و النشر، ۱۹۹۶م.
ابن حنبل، احمد، مسند احمد، بیروت: دار صادر، بیتا.
ابن سعد، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، بیروت: دار صادر.
ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، نجف: مکتبة الحیدریة، ۱۳۷۶ق.
ابن طاووس، فلاح السائل، مخطوط، (نرمافزار مکتبه اهل بیت:).
ابن عبد ربه، العقد الفرید، تحقیق مفید محمد قمیحه و عبدالمجید ترحینی، بیروت: دار الکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون.
ابن عبدالرزاق، المصنف، تحقیق حبیب الرحمن الاعظمی.
ابن عدی، عبدالله، الکامل، بیروت: دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع، ۱۴۰۹ق.
ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق، بیروت: دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع، ۱۴۱۵ق.
ابن عقده الکوفی، فضائل امیرالمؤمنین7، تحقیق عبدالرزاق محمد حسین فیض الدین.
ابن ندیم، فهرست، تحقیق رضا تجدد، (نرمافزار مکتبه اهل بیت7).
ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، تحقیق کاظم المظفر، نجف: منشورات المکتبة الحیدریة و مطبعتها، قم: موسسة دارالکتاب للطباعة و النشر، 1385ق.
اربلی، ابن ابی الفتح، کشف الغمة، بیروت: دارالاضواء.
اشعری قمی، سعد بن عبدالله، المقالات و الفرق، تصحیح محمدجواد مشکور، تهران: مرکز انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۶۱.
انصاری الهروی، ذم الکلام و اهله، مدینه: مکتب العلوم و الحکم.
بابایی، سعید، سیره امام صادق7 در برخورد با اهل سنت، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، 1384.
مظفر، محمدحسین، الامام الصادق7، قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم، مؤسسة النشر الإسلامی، 1421ق.
مغربی، نعمان، شرح الاخبار، قم: موسسة النشر الاسلامی.
مفید، الارشاد، بیروت: دارالمفید للطباعة و النشر و التوزیع، ۱۴۱۴ق.
ــــ، الامالی، بیروت: دارالمفید للطباعة و النشر و التوزیع، ۱۴۱۴ق.
ملک مکان، حمید و سیدحسن طالقانی، «چیستی عقل در عقلگرایی معتزله»، فصلنامه کلام اسلامی، زمستان 1391، ش84.
منسوب الی الامام العسکری7، تفسیر الامام العسکری7، تحقیق مدرسة الامام المهدی7، برعایة الحاج السید محمدباقر نجل المرتضی الموحد الأبطحی، قم: مدرسة الامام المهدی8، 1409ق.
نجاشی، رجال النجاشی، قم: موسسة النشر الاسلامی، ۱۴۱۶ق.
نجفیان رضوی، لیلا، «واکاوی دلایل حمایت، همراهی و همگرایی فکری اصحاب مذاهب اسلامی: زیدیه، معتزله و مرجئه با نخستین قیامهای سادات حسنی تا سال 145 هجری»، فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی، بهار 1391، ش11.
نوری، میرزاحسین، مستدرک الوسائل، تحقیق موسسة آل البیت لاحیاء التراث، بیروت: موسسة آل البیت لاحیاء التراث، 1408ق.