1دانشجوی دکتری مدیریت ورزش، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2استاد مدیریت ورزش، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
تاریخ دریافت: 22 مرداد 1402،
تاریخ بازنگری: 10 شهریور 1402،
تاریخ پذیرش: 28 آبان 1402
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناخت رویکرد حاکم بر پژوهشهای حوزه اخلاق در ورزش با تاکید بر ورزش جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش بر مبنای رویکرد کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون میباشد. همچنین، دادههای موردنیاز پژوهش، از کلیه مقالات علمی- پژوهشی، رساله و پایاننامههای حوزه اخلاق در ورزش به دست آمد. جهت تأیید و میزان انتقالپذیری تحقیق، نتایج و یافتههای پژوهش در اختیار چهار تن از اساتید حوزه علوم ورزشی قرار گرفت و روایی درونی و بیرونی آن تائید گردید. در راستای قابلیت سازگاری یا اطمینان از کیفیت پژوهش، روش تجزیه تحلیل دادهها در اختیار دو داور حوزه تخصصی اخلاق ورزش قرار گرفت و تائید شد. نتایج نشان داد 55 مفهوم یا کد اولیه، 13 تم فرعی و 5 تم اصلی اخلاق سازمانی، اخلاق پژوهشی، اخلاق ورزشی، اخلاق اقتصادی و اخلاق رسانهای در قالب گفتمان حاکم بر پژوهشهای حوزه اخلاق در ورزش محوربندی میشوند. ضمناً در اخلاق سازمانی، اخلاق قانونی، اخلاق نیروی انسانی در ورزش و حفظ و ترویج ارزشهای اخلاقی درسازمان موردتوجه قرارگرفته است. اخلاق دینمحور، اخلاق سیاسی، اخلاق اجتماعی و فرهنگ ورزش نیز از ابعاد مهم اخلاق ورزشی بودند. اخلاق مالی و بازاریابی در ورزش مولفه های اخلاق مالی در ورزش را شکل می دهند. همچنین، پیشگیری از فساد مالی در ورزش از طریق نقشآفرینی رسانهها و افزایش سواد رسانهای در عرصه رسانه و ارتقاء آگاهی جامعه ورزش نسبت به محتوای انواع رسانهها، از دیگر نتایج تحقیق حاضر است.
The dominant approach to research in the field of ethics in sports
نویسندگان [English]
javid pourabdi1؛ Rahim Ramzaninejad2؛ Maryam besharatimoghadam1
1PhD student of sports management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran
2Professor of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]
The aim of the current research was to identify the predominant research approach in the field of ethics in sports with an emphasis on sports in the Islamic Republic of Iran. The research method is using thematic analysis method. Also, the data required for the research has been obtained from all articles, treatises and scientific-research theses in the field of ethics in sports. In order to confirm and transferability of the research, the results and findings of the research were given to four sports science professors and its internal and external validity was confirmed. In order to ensure the consistency or quality of the research, the method of data analysis was given to two referees in the field of sports ethics and was approved. The results showed that 55 basic concepts or codes, 13 sub-themes and 5 main topics of organizational ethics, research ethics, sports ethics, economic ethics and media ethics are concentrated in the dominant discourse of ethics in sports. In addition, organizational ethics, legal ethics, ethics of human forces active in sports and maintaining and promoting moral values in the organization have been taken into consideration. Political ethics and social ethics were also important aspects of sports ethics. Also, the prevention of financial corruption in sports through the role of the media and increasing media literacy in the field of media and improving their awareness of the content of all types of media are among the results of this research.
کلیدواژهها [English]
Conversation, ethics, qualitative approach, thematic analysis, Sport
مراجع
پورعبدی، جاوید، سیاوش خداپرست و وحید ساعتچیان (1399)، «ورزش قهرمانی در نظام جمهوری اسلامی با تأکید بر اندیشۀ آیتالله خامنهای (مدّظلهالعالی)»، فصلنامۀ علمی مطالعات انقلاب اسلامی، س17، ش62 ، ص161-182.
تاجبخش، علی (1393)، «مدل ارتقای سطح اخلاق ورزشی با رویکرد اسلامی»، فصلنامه علمیپژوهشی پژوهشنامۀ اخلاق، س7، ش25، ص45-68.
دانشپژوه، فرشید (1401)، «سیاست اخلاقی در اندیشۀ آیتالله خامنهای»، فصلنامۀ گفتمان سیاسی انقلاب اسلامی، س1، ش1، ص24-44.
رضایی جعفری، محسن، علیرضا آقاحسینی و علی علیحسینی (1395)، «گفتمان انقلاب اسلامی ایران و الزامات اشاعۀ ارزشهای آن در عصر جهانیشدن براساس نظریۀ گفتمان لاکلا و موفه» مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، س6، ش20، ص85-110.
رمضانینژاد، رحیم، فاطمه احمدی، بهنام عاشقی و مجتبی اسکندریپور (1399)، مدیریت پیشرفته در سازمانهای ورزشی، تبریز: طنین دانش.
فاضلی، حبیبالله (1391)، «ورزش و سیاست هویت»، پژوهشنامۀ علوم سیاسی، س7، ش2، ص151-174.
قربانی، محمدحسین، احسان محمدی و حسین زارعیان (1398الف)، «تدوین الگوی مدیریت فساد در ورزش ایران»، نشریۀ رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، س7، ش26، ص۱۲۱-138.
قربانی، محمدحسین، مرجان امیرمقدم و حسین زارعیان (1398ب)، «شناسایی و تدوین الگوی ارزشهای اخلاقی در ورزش ایران» نشریۀ پژوهش در ورزش تربیتی، س7، ش17، ص277-304.
کشیشیان سیرکی، گارینه (1401)، «مطالعه تطبیقی گفتمانهای امامخمینی و یورگن هابرماس براساس تحلیل گفتمانی لاکلا و موفه»، فصلنامۀ گفتمان سیاسی انقلاب اسلامی، س1، ش2، ص43-67.
کوزهچیان، هاشم، مهران سرداری، محمد احسانی و مجتبی امیری (1400)، «طراحی و آزمون مدل بازاریابی اخلاقی در صنعت تولیدات ورزشی»، مطالعات مدیریت ورزشی، س13، ش65، ص179-202.
مطهری، مرتضی (1390)، فلسفه اخلاق، قم: صدرا.
میرزایی، مختار، زهرا پورزمانی و علی بیات (1401)، «ارزشهای اخلاقی، هویت اجتماعی و ایدئولوژی اخلاقی با تأکید بر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت»، فصلنامۀ اخلاق در علوم فناوری، س17، ش1، ص۱۸۳-190.
نقدی، وحید (1396)، «مطالعۀ تطبیقی تمایل افراد جامعه نسبت به رعایت اخلاق: با تأکید بر رعایت هنجار انصاف در سطح جامعه»، نشریۀ تحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی، س8، ش2، ص31-95.
نظرویسی، حامد، مظفر یکتایار و حمید قاسمی (1399)، «طراحی الگوی سواد رسانهای در ورزش»، نشریۀ پژوهشهای ارتباطی، س27، ش102، ص121-149.
وحدانیفر، هادی (1399)، «نقد و بررسی تطبیقی گونههای مختلف تعریفشناسی اخلاق در اندیشۀ اسلامی»، پژوهشنامۀ اخلاق، س13، ش47، ص139-158.
Lachal, J., Revah-Levy, A., Orri, M., & Moro, M. R. (2017). “Metasynthesis: an original method to synthesize qualitative literature in psychiatry”. Frontiers in psychiatry, 8 (4) 255-269.
Tuffour, I. (2017). “A critical overview of interpretative phenomenological analysis: A contemporary qualitative research approach”. Journal of healthcare communications, 2(4): 2-5.