تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,398 |
تعداد مقالات | 34,489 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,206,018 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,828,029 |
مقایسه جایگاه عقل در آثار متکلمان مدرسه کوفه و قم با تاکید بر آراء هشام بن حکم و شیخ صدوق | ||
فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان | ||
دوره 6، شماره دهم - بهار 98 - شماره پیاپی 10، خرداد 1398، صفحه 39-68 اصل مقاله (5.29 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/iqiri.2021.50698.1017 | ||
نویسنده | ||
سید رضی آل سید غفور* | ||
موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 فروردین 1397، تاریخ پذیرش: 29 شهریور 1400 | ||
چکیده | ||
تاریخ کلام شیعه در واقع تاریخ مدارس کلامی شیعی است که هر یک به واسطه شرایط فکری حاکم بر جامعه و نیز دانشمندان تأثیر گذار توانستند به نشر و دفاع از اندیشههای خود بپردازند. از جمله مهمترین این مدارس دو مدرسه کلامی کوفه و قم می باشند که با توجه به ویژگی های خاص خود توانستند نقش مهمی در اندیشه کلامی شیعه داشته و تأثیرات مهمی بر مدارس کلامی بعد از خود بگذارند. از جمله عالمان بزرگ این مدارس می توان به هشام بن حکم در مدرسه کوفه و شیخ صدوق در مدرسه قم اشاره کرد. یکی از تفاوت های اصلی میان این دو، نگاه به جایگاه عقل در شناخت معارف دینی و دفاع از آن-ها است. تحقیق حاضر بر پایه این فرضیه شکل گرفت که در اندیشه دو متکلم مذکور تفاوتی در نگاه ابزاری به عقل وجود ندارد و هر دو عقل را به عنوان ابزاری برای استنباط معارف و دفاع از آنها می-پذیرند و تفاوت آنها در نگاه منبعی به عقل است، یعنی هشام بن حکم عقل را در کنار قرآن و سنت منبعی مستقل برای شناخت معارف دینی میداند در حالی که شیخ صدوق کارکرد منبعی عقل را انکار و تنها کارکرد ابزاری آن را میپذیرد. در پایان مقاله ای نتیجه حاصل شد که از حیث منبعی نیز تفاوتی بین اندیشههای این دو شخصیت وجود ندارد بلکه تفاوت در تقدم و تأخر در به کار گیری عقل و نقل و نیز میزان عقلگرایی است نه در اصل منبع بودن عقل در کنار کتاب و سنت. | ||
کلیدواژهها | ||
مدرسه کوفه؛ مدرسه قم؛ هشام بن حکم؛ شیخ صدوق؛ جایگاه عقل؛ عقل منبعی؛ عقل ابزاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of the The position of reason in the The works of the theologians in the schools of Kufa and Qom, with emphasis on the votes of Hisham Ibn Hakam and Sheikh Saduq. | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Razi Ale Seyed Ghafour | ||
Imam Reza Institute, Qom, iran | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Kufa school, Qom scool, Hisham bin Hakam, Sheikh Sadouq, The position of reason, Source wisdom, instrumental wisdom | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 25 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 30 |