تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,274 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,429 |
دستور زبان روایت در قصص مکافاتمحور (نمونهپژوهی: داستان نوح، هود، لوط، صالح، شعیب و موسی (علیهم السلام) | ||
پژوهش های قرآنی | ||
دوره 28، شماره 109، بهمن 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqr.2023.66613.3761 | ||
نویسنده | ||
ابوالفضل حری* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک | ||
تاریخ دریافت: 13 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 20 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 22 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
این مقاله، دستور زبان روایت را در گزیدهای از داستانهای مکافاتمحور قرآن بررسی میکند. ساختار کلّی این داستانها بر این اساس است که خداوند، پیامبری را برای هدایت قوم یا گروهی ارسال میکند؛ منکران با دعوت پیامبر، مخالفت میکنند؛ پیامبر زحمات و مصائب فراوان متحمل میشود؛ مخالفان همچنان عناد میورزند و مخالفت میکنند؛ پیامبر از خدا یاری میخواهد؛ خداوند دعاهای پیامبر را اجابت میکند و آن قوم و گروه را به طرق مختلف مجازات میکند. پرسش اینجاست که آیا میتوان الگویی کلی از تحلیل روژرفساختهای روایی این قصص ارائه کرد؟ رخدادهای اصلی این داستانها بر سه ساختار اصلی توحید و انکار و عدل مبتنی است که سه کنشگر خدا و پیامبر و قوم آن را انجام میدهند. بر اساس مربع معنایی گریماس، توحید (زندگی) در برابر کفر (نا-زندگی) میآید: از کفر، ظلم و بیعدالتی میآید و متعاقباً، ظلم به نا-ظلم یا همان عدل و داد بدل میگردد. در پرتو بافت و زمینۀ نزول، رابطه بینا- قصّهای میان داستان پیامبران زمانهای گذشته و سیره پیامبر (ص) نیز دیده میشود. این قصص حکم معیار برای سنجش اعمال مخاطبان را دارند. ازاینرو این قصص از تاریخ صرف بیرون میآیند و در حکم گفتمان، وارد جریان پیوستۀ زمان میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
دستور زبان/ مکافاتمحور/ قصص/ توحید/ نبوت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Grammar of Narration in Punishment-oriented Stories (Research Sample: the Story of Noah, Hud, Lot, Salih, Jethro (Shu‘ayb) and Moses) | ||
نویسندگان [English] | ||
Abu’lFazl Hurri | ||
Assistant Professor, Department of English Language and Literature, Faculty of Humanities, Arak University | ||
چکیده [English] | ||
This article examines the grammar of narration in a selection of Qur’an’s punishment-oriented stories. The general structure of these stories is based on the fact that God sends a Prophet to guide a nation or a group; the deniers oppose the call of the Prophet; the Prophet endures many hardships and sufferings; the opponents keep on being stubborn and opposing; the Prophet asks God for help; God answers the Prophet's prayers and punishes that nation and group in different ways. The question is whether it is possible to provide a general model of the analysis of the narrative deep structures of these stories? The main events of these stories are based on the three main structures of monotheism, denial, and justice, which are performed by the three practitioners: God, the Prophet, and the people. According to the semiotic square of Greimas, monotheism (life) comes against disbelief (non-life): from disbelief come oppression and injustice, and subsequently, oppression turns into non-oppression or justice. In the light of the revelation context, the inter-narrative relationship between the story of the Prophets of the past times and the biography of the Prophet (S.A.W.) can also be seen. These stories have the criterion for measuring the actions of the addressees. Therefore, these stories leave mere history and, in terms of discourse, enter the continuous flow of time. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
grammar, punishment-oriented, stories, monotheism, prophethood | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 165 |