تعداد نشریات | 48 |
تعداد شمارهها | 2,294 |
تعداد مقالات | 33,221 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,852,445 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,037,422 |
بازخوانی تفسیر حکمت متعالیه از علیت | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
دوره 14، تابستان1401 مسلسل 52، دی 1402، صفحه 7-32 اصل مقاله (1005.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2023.75538 | ||
نویسندگان | ||
محمد سربخشی* 1؛ علیرضا کرمانی2، 3 | ||
1استادیار و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی | ||
2دانشیار و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی | ||
3داور فصلنامه | ||
تاریخ دریافت: 25 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 15 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 15 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
موجودیت، حدوث، امکان ماهوی و امکان فقری از جمله ملاکهاییاند که برای توجیه نیازمندی برخی امور به علت مطرح شدهاند. هر کدام از این ملاکها توسط دیگران نقد و انکار شده است. برخی اندیشمندان معاصر نیز آخرین دیدگاه یعنی امکان فقری را نقد و رد کرده و امکان معنایی را به عنوان تنها ملاک درست نیازمندی به علت معرفی کردهاند. در این مقاله با توجه به دو معنای ملاک (علت و دلیل) اقوال فوق بررسی و نشان داده شده است که همگی آنها با چالش مواجهاند. با تقسیم علت به تحلیلی و خارجی، امکان معنایی، به عنوان ملاک نیازمندی به علت در علیت تحلیلی و خود علت به عنوان ملاک نیازمندی به علت در علیت خارجی معرفی گردیده است؛ همچنین با تقسیم علیت به فاعلی، غایی، مادی و صوری، تامه و ناقصه، مباشر و غیرمباشر، طولی و عرضی، حقیقی و اعدادی، ملاک نیازمندی به هر کدام از آنها به صورت جداگانه تعیین گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
علت؛ معلول؛ ملاک نیازمندی به علت؛ حدوث؛ امکان؛ فقر؛ معنا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Re-reading the Principle of Causality as Interpreated in Transcendental Philosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
محمد Sarbakhshi1؛ Alireza Kermani2، 3 | ||
1Assistant professor, Imam Khomeini Education and Research Institute | ||
2Associate professor, Imam Khomeini Education and Research Institute | ||
3Associate professor, Imam Khomeini Education and Research Institute | ||
چکیده [English] | ||
The state of being, occurrence, essential possibility and the possibility of need are among the criteria that have been proposed to justify the need of some things. Each of these criteria has been criticized and denied by others. Some contemporary thinkers have also criticized and rejected the last point of view, the poverty possibility, and have introduced the possibility of meaning as the only correct criterion of need for cause. In this article, according to the two meanings of the criteria (cause and reason), the above views have been examined and shown that all of them are facing challenges. By dividing cause into analytical and external, semantic possibility has been introduced as the criterion of need for the cause in analytical causation and the cause itself as the criterion of need for the cause in external causation. Also, by dividing causality into agent, final, material and formal, complete and incomplete, direct and indirect, longitudinal and transversal, real and as ground, the criterion of need for each of them has been determined separately. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cause, Effect, Criterion of Need for Cause, occurrence, Possibility, Poverty, Meaning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 101 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 48 |