تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,990,714 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,704,033 |
بررسی انتقادی کیهانشناسی هاوکینگ بر اساس زمان موهومی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
دوره 14، پاییز1401 مسلسل 53، بهمن 1401، صفحه 119-142 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2024.75548 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا شاکرین* 1، 2؛ خدیجه شاکرین3 | ||
1دانشیار و عضو هیئت علمی گروه علمی منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ||
2گروه علمی منطق فهم دین، پژوهشکده حکمت و دین پژوهی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری فلسفه فیزیک دانشگاه باقرالعلوم | ||
تاریخ دریافت: 02 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 14 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 29 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
نظریههای طرحشده درباره آغاز و فرجام جهان در کیهانشناسی نوین از مهمترین نقاط تلاقی علم و دین است. برخی مدلها و نظریههای رایج در کیهانشناسی کوانتومی به مثابه تبیینی طبیعتگرایانه و خداگریزانه از جهان، به ابزاری برای مخالفت با عقاید دینی در باب آفرینش تبدیل شده است. از این گونه است مدلی که استیون هاوکینگ با همکاری جیمز هارتل ارائه کرده است. در این مدل هاوکینگ با نظریاتی که جهان را باز، ازلی و دارای امتداد بینهایت در گذشته قلمداد کردهاند، مخالفت ورزیده، به محدودیت و تناهی جهان اعتراف میکند. او در عین حال بر آن است جهان حادث و آغازمند نیز نبوده، غیر ازلیِ غیرحادث است و درنتیجه همچنان بوده و هست و خواهد بود. بدین روی جهان نه آغازی دارد تا آغازگری چون خدا لازم آید و نه پایانی دارد و نه معاد و قیامتی. مقاله پیش رو بر آن است دیدگاه یادشده را با توجه به زمان موهومی که نقش زیرساختی مهمی در کیهانشناسی هاوکینگ دارد، به روش توصیفی معرفی کند. سپس آن را به روش عقلی-تحلیلی ارزیابی کرده، دلالتهای الهیاتیاش را بازشناسد. ماحصل تحقیق این است که مدل یادشده افزون بر اینکه به لحاظ علمی و منطقی نیازمند بررسی بیشتر است، بر فرض صحت، دلالتی بر طبیعتگرایی هستیشناختی هاوکینگ ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
هاوکینگ؛ کیهانشناسی؛ کیهانشناسی کوانتومی؛ مدل بیمرزی؛ زمان موهومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Critical Study of Hawking's Cosmology Based on Imaginary Time | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamidreza Shakerin1، 2؛ Khadijah Shakerin3 | ||
1Associate professor, Insitution for Islamic Culture and Thought|The logic of understanding religion faculty, Researhs institute for islamic thought and culture, Qom, Iran. | ||
2Associate professor, Insitution for Islamic Culture and Thought|The logic of understanding religion faculty, Researhs institute for islamic thought and culture, Qom, Iran. | ||
3Phd student, Baqer al-Olum University | ||
چکیده [English] | ||
The proposed theories about the beginning and end of the world in modern cosmology are one of the most important points of intersection between science and religion. Some common models and theories in quantum cosmology, as a naturalistic and godless explanation of the world, have become a tool to oppose religious beliefs about creation. This is the model presented by Stephen Hawking in collaboration with James Hartl. In this model, Hawking disagreed with the theories that considered the world to be open, eternal, and infinitely extended in the past, and he admits the limitation and finitude of the world. At the same time, he believes that the world was not an accident or a beginning, it is non-eternal and non-accidental, and as a result, it has always been, is, and will be. Therefore, the world does not have a beginning to be in need to a beginner as God, and it does not have an end, nor a resurrection. The following article aims to introduce the mentioned point of view in a descriptive way with regard to the imaginary time that plays an important foundational role in Hawking's cosmology. Then evaluate it in a rational-analytical way and recognize its theological implications. The result of the research is that the above-mentioned model, given its correctness, in addition to scientifically and logically requiring further investigation, does not imply Hawking's ontological naturalism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hawking, cosmology, quantum cosmology, boundless model, imaginary time | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 91 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 130 |