تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,991,285 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,704,248 |
بررسی و نقد مؤلفههای فمنیسم رادیکال براساس دیدگاه علامه طباطبایی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
دوره 14، زمستان 1401 مسلسل 54، اسفند 1401، صفحه 109-135 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/pwq.2024.75554 | ||
نویسندگان | ||
مریم اردشیر لاریجانی1؛ محدثه عیسوی2، 3 | ||
1استادیار و عضو هیئت علمی گروه فلسفه اخلاق دانشگاه قم | ||
2کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم | ||
3طلبه سطح سوم جامعه الزهرا | ||
تاریخ دریافت: 02 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 14 فروردین 1402، تاریخ پذیرش: 13 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
فمنیسم در نگاه کلی، نظریهای است که معتقد است زنان باید در جنبههای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، به فرصتها و امکانات مساوی با مردان دست پیدا کنند. در این نظریه با گرایشهای متعددی روبهرو هستیم. فمینیسم رادیکال یکی از جنبشهای موج دوم فمینیسم میباشد. فمینیستهای رادیکال اموری مانند ازدواج، تولیدمثل، مادری و بهطور کلی خانواده را نفی کرده و با آن به مقابله میپردازند. همچنین ازدواج را با فحشا یکسان دانسته و مادری را باری بر دوش زنان قلمداد میکنند و هدف از مادری را سرکوب زنان میدانند. در مقابل، افراد و جریانهای متعددی از فلاسفه غربی یا اسلامی، مؤلفههای فمنیسم رادیکال را مورد بررسی و نقد قرار دادهاند. گاهی هم نظریات ایشان میتواند بهنوعی معیاری در راستای تبیین این امور باشد. در فضای اسلامی، اندیشمندان بزرگی همچون علامه طباطبایی1 ازدواج را امری فطری و طبیعی دانسته و تولیدمثل و فرزندآوری را یگانه عامل فطری ازدواج میداند. از دیدگاه ایشان، میان مادر و فرزندش رابطهای علی و معلولی برقرار است که از واقعیت سرچشمه میگیرد، نه اینکه قراردادی و یا حاصل تعلیم و تربیت باشد. نمونه دیگری که دارای تأثیرات قابل توجه در مباحث پیشروست، نگاهی است که ایشان به مبحث "کرامت ذاتی انسان" دارند. همچنین موارد متعدد دیگری در نظرات ایشان میتوان یافت که براساس آنها میتوان بسیاری از مؤلفههای فمنیسم را مورد بررسی قرار داد. مقاله حاضر سعی در انجام این مهم دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فمنیسم رادیکال؛ علامه طباطبایی؛ خانواده؛ ازدواج؛ مادری؛ فایرستون؛ تساوی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examination and Critique of the Components of Radical Feminism Based on the Perspective of ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Ardashir Larijani1؛ Mohaddeseh Eisavi2، 3 | ||
1Assistant Professor and Faculty Member at the Department of Philosophy of Ethics, University of Qom | ||
2Master's Degree in Islamic Philosophy, University of Qom | ||
3Master's Degree in Islamic Philosophy, University of Qom | ||
چکیده [English] | ||
Feminism, in general, is a theory that advocates for equal opportunities and rights for women in political, economic, and social aspects. Multiple tendencies can be seen within this theory, where radical feminism belongs to the movements of the second wave of feminism. Radical feminists deny and oppose matters such as marriage, reproduction, motherhood, and family in general. Similarly, they consider marriage equivalent to immodesty, label motherhood as a burden on women, and perceive it as a tool for suppressing them. Conversely, various thinkers and movements amongst the Western or Islamic philosophers have scrutinized and criticized the components of radical feminism. Sometimes, their viewpoints serve as criteria in the process of explaining these issues. In the Islamic context, prominent scholars like ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī consider marriage a natural and intrinsic phenomenon, viewing reproduction and childbearing as the only intrinsic factor of marriage. From his perspective, a cause and effect relationship exists between a mother and her child, originating from reality, rather than mere convention or the product of education and upbringing. Another example of considerable influence in this discussion is ‘Allāmah’s perspective on the "inherent dignity of human." Similarly, numerous other aspects can be found in his viewpoints, based on which many components of feminism can be examined. This article seeks to undertake this task. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Radical Feminism, ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī, Family, Marriage, Motherhood, Shulamith Firestone, Equality | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 241 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 186 |