تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,989,818 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,703,510 |
مطالعۀ تطبیقی انتقادی دلایل ضرورت نبوت از دیدگاه فاضل مقداد و علامه طباطبایی | ||
پژوهشهای عقلی نوین | ||
دوره 8، شماره 16، بهمن 1402، صفحه 133-154 اصل مقاله (461.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/nir.2024.63935.1367 | ||
نویسندگان | ||
علی اله بداشتی1؛ داود صائمی2؛ فائزه سادات خردمند* 3 | ||
1معاون گروه فلسفه و کلام اسلامی/دانشگاه قم | ||
2هئیت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم. تهران. ایران | ||
3معاون پژوهش. مدرسه علمیه زهرای اطهر. تهران. ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 اردیبهشت 1401، تاریخ بازنگری: 14 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 05 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
از دیرباز دلایل ضرورت نبوت موردتوجه بسیاری از متفکرین اسلامی قرار گرفته است. برخی مانند اشعریها که حسن و قبح عقلی را نمیپذیرند، برای اثبات نبوت چه در صدق ادعا و چه در محتوای رسالت، تنها معجزه داشتن را شرط دانستهاند، ولی برخی مانند عدلیه و معتزله معجزه را تنها دلیل ادعای نبوت دانسته و دلایل متفاوتی را در اثبات ضرورت نبی مطرح کردهاند. فاضل مقداد، متکلم قرن هفتم و علامه طباطبایی، فیلسوف دورۀ معاصر در بیان ضرورت نبی از براهین و روشهایی متفاوت بهره بردهاند. فاضل مقداد با تمسک به روش متکلمین و بهرهگیری از برهان لطف و همچنین با استدلال به روش حکما و بهره جستن از برهان اصلاح نوعی انسانی، ضرورت بعثت نبی را اثبات کرده است. اما علامه نه تنها دو روش فاضل مقداد را با دلایل متقن رد نموده است، بلکه براهین متعددی را مانند برهان نیازمندی بشر به نظام قانون کامل، برهان هدایت انسان به کمال مطلوب و برهان خالی نبودن زمین از حجت اقامه نموده است. در این مقاله دیدگاه علامه طباطبایی به دلیل داشتن براهین یقینی به عنوان نظر برگزیده، تبیین شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دلایل؛ ضرورت؛ نبوت؛ نبی؛ فاضل مقداد؛ علامه طباطبایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative and Critical Study of the Reasons for the Necessity of Prophethood from the Point of View of Fāḍil Miqdād and ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Alahbedashti1؛ Davoud Saemi2؛ Faezeh sadat Kheradmand3 | ||
1Islamic Philosophy and Theology/Qom University | ||
2Faculty of the Holy Quran University of Sciences and Education. Tehran. Iran | ||
3Vicar.Zahra Athar Theological School. Tehran. Iran | ||
چکیده [English] | ||
The reasons for the necessity of prophethood have since long ago been of interest to many Islamic thinkers. Some, like the Ash‘arīs, who do not approve the rational good and evil, have considered only having a miracle as a condition to prove prophethood, both in terms of the truth of the claim and the content of the mission, but some others, such as ‘Adlīya and Mu‘tazila, have considered miracles as the only reason for claiming prophethood and have proposed different reasons to prove the necessity of a prophet. Fāḍil Miqdād, a seventh century theologian, and ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī, a contemporary philosopher, have used different proofs and methods in expressing the necessity of a prophet. By adhering to the method of theologians and using the proof of divine grace (burhā-i luṭf), as well as by reasoning according philosophers’ method and using the proof of typical reforming of man, Fāḍil Miqdād has proved the necessity of the Prophet's mission. But ‘Allāma has not only rejected the two methods of Fāḍil Miqdād with substantial reasons, but also has provided numerous proofs such as the proof of human need for a perfect legal system, the proof of guiding man to the desired perfection, and the proof that the earth is not empty of an authorized guide (ḥujja). In this article, ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī's opinion is elucidated as the preferred opinion for having apodictic proofs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
reasons, necessity, prophethood, prophet, Fāḍil Miqdād, ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī' | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 130 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 121 |