تعداد نشریات | 48 |
تعداد شمارهها | 2,296 |
تعداد مقالات | 33,250 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,856,179 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,040,225 |
تحلیل چالش معاصر طبقه بندی علوم و نحوه مواجهه با آن | ||
اسلام و مطالعات اجتماعی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 فروردین 1403 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jiss.2024.64213.1930 | ||
نویسندگان | ||
سید حسام الدین حسینی* 1؛ شمس اله مریجی2 | ||
1دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام | ||
2استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) | ||
تاریخ دریافت: 26 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 28 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 18 فروردین 1403 | ||
چکیده | ||
نهاد علم در ایران، تحت تاثیر دو قرن ترجمه و توسعه ساختارهای مدرن، با چالشهای متعددی مواجهه شده است. طبقهبندی علوم یکی از کلیدیترین چالشهای نظام علمی کشور است که علیرغم اهمیت آن، تاحدزیادی مغفول واقع شده است. توجه به چیستی، چرایی، زمینهها، پیشینهی راهکارهای مواجهه با آن، در این تحقیق، زمینهساز اتخاذ رویکردی راهبردی مبتنی بر ظرفیت عقلانیت وحیانی میباشد. مطالعه تاریخ تمدن اسلامی نشان میدهد که جهان اسلام (و ایران) در دو دوره با چنین چالشی مواجهه بوده است؛ ابتدا در قرون سوم و چهارم هجری، که جهان اسلام با نهضت ترجمه علوم مواجهه بوده؛ و ثانیا در دوران صفویه که حکومت شیعی ایران، با نابسمانی در نهاد علم، حاصل از سالها سلطه تفکر اشعری روبرو بوده است. در هر دو دوره، حکمای مسلمان، در اصلاح و سامانبخشی نهاد علم و هدایت تغییرات علم، نقش محوری ایفا نمودند و بدین منظور بهعنوان استراتژیستهای تمدن اسلامی به طرحریزی مجدد طبقهبندی علوم و ارائه الگویی درونی از آن پرداختند؛ اقدامی که از آن به «تعلیم» یاد میشود و افراد محوری آن «معلم». براین اساس در خلال تحلیل تاریخی، فلسفی و اجتماعی چالش طبقهبندی علوم، راهکار راهبردی مواجهه با آن، یعنی «تعلیم مجدد» معرفی میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
چالشهای نظری معاصر؛ طبقهبندی علوم؛ حکمت اسلامی؛ تعلیم مجدد | ||
موضوعات | ||
سیاستپژوهی ناظر به مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه؛ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the contemporary challenge of science classification and how to face it | ||
نویسندگان [English] | ||
Sayed Hesamoddin Hosseini1؛ Shamsollah mraiji2 | ||
1Bagherololoom University | ||
2Associate Professor, Department of Social Sciences, University of Bagher-Al-ulum (AS) | ||
چکیده [English] | ||
The institution of science in Iran, under the influence of two centuries of translation and development of modern structures, has faced many challenges. Classification of sciences is one of the key challenges of the country's scientific system, which, despite its importance, has been largely neglected. Attention to what, why, contexts, background of strategies to deal with it, in this research, paves the way for adopting a strategic approach based on the capacity of revelatory rationality. A study of the history of Islamic civilization shows that the Islamic world (and Iran) faced such a challenge during the Abbasid and Safavid periods. In both periods, Muslim scholars played a pivotal role in reforming and organizing the institution of science and guiding the changes in science, and for this purpose, as strategists of Islamic civilization, they redesigned the classification of science and presented an internal model of it; An action that is called "teaching" and its central people are called "teachers". Accordingly, during the historical, philosophical and social analysis of the science classification challenge, a strategic solution to deal with it, namely "Again teaching", is introduced. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Contemporary theoretical challenges, science classification, Islamic wisdom, again teaching | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |