تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,385 |
تعداد مقالات | 34,309 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,957,568 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,687,458 |
خلاصه قسمت اجتماعی | ||
پیام زن | ||
دوره 32، اسفند-مسلسل360، اسفند 1402، صفحه 26-27 | ||
نوع مقاله: اجتماعی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/mow.2024.75592 | ||
تاریخ دریافت: 13 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 13 اردیبهشت 1403 | ||
اصل مقاله | ||
خلاصه بخش اجتماعی مدتهاست که استایلهای حرفهای و فشن میان قشر مذهبی و محجبه هم نفوذ کرده. بانوان مذهبی، کنار دغدغه پوشیدگی لباس، دنبال ستکردن روسری، ساق دست و کیف و کفش هستند؛ اتفاقی که گاهی شکل افراطی به خود میگیرد. اگر بخواهیم این روند را ریشهیابی کنیم، به جریان حجاباستایلها و بلاگرهای حجاب میرسیم. بحثهای جدی و متناقضی وجود دارد؛ عدهای آن را لازمه جامعه پویا میدانند و ذیل توجه به پوشش بهروز زنان جوان، به آن توجه میکنند. در مقابل، منتقدان حجاباستایلها معتقدند این روشها اصل مهم حجاب که «تبرج» است را زیر سوال میبرد و موجب میشود حتی اقشار مذهبی هم از فلسفه حجاب فاصله بگیرند. پدیده «حجاباستایل» یا بلاگر محجبه، با هدف جذب بانوان به حجاب و ترویج عفاف در فضای مجازی شکل گرفت و یک حرکت فرهنگی بود، اما سود کلانی که از آنِ طراحان صنعت مد و مزونها میشد، کار را در اندازه حرکت فرهنگی نگه نداشت! بلاگرها دنبال جذب فالوور و کسب درآمد بیشتر، هر روز جنبههای مختلف و بیشتری از زندگی خود را به نمایش گذاشتند و بیشتر در ورطه زیبا نشان دادن خود، فرو رفتند. طراحان مد و لباس، بیشتر دنبال کسب درآمد و سود بودند، تا ترویج حجاب. موضوع دیگری که در مساله حجاباستایلها به چشم میخورد، عادیسازی رعایت نکردن احکام شرعی است. این بلاگرها آرایش غلیظ، ناخن و مژه مصنوعی دارند که قطعا مانع انجام تکالیف شرعی است. مساله حجاباستایلها موافقان و مخالفان جدی دارد که هریک برای دفاع از دیدگاه خود استدلالهای منطقی میآورد، اما همه بر سر یک موضوع توافق دارند، آسیبهای مساله حجاباستایلها، فقط به غفلت مسئولان و دستگاههای فرهنگی در حوزه مد و لباس مربوط میشود. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |