تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,990,729 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,704,041 |
پدیدارشناسی سرود سلام فرمانده، به عنوان یک روایت رتوریک | ||
مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه | ||
دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 14، مهر 1402، صفحه 77-100 اصل مقاله (2.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/scs.2024.66505.1234 | ||
نویسندگان | ||
عمار جوکار* 1؛ محمدرضا انواری2 | ||
1دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران | ||
2استادیار، گروه ارتباطات، دانشگاه ادیان و مذاهب؛ و عضو گروه تبلیغ و ارتباطات جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 29 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 30 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 18 خرداد 1403 | ||
چکیده | ||
پدیدههای فرهنگی- ارتباطی، در بازنمایی فرهنگ هر ملت، جایگاهی اساسی و تعیینکننده دارند و حاوی باورها و ارزشهای مردمان یک سرزمین یا منطقه هستند. ازجمله پدیدههای ارتباطی حائز این ویژگی، سرودهای دستهجمعی است که در قالب یک ارتباط آیینی اجرا میشوند. سرود «سلام فرمانده» سرودی دستهجمعی است که با استقبال زیاد مخاطبان مردمی، بهویژه قشر کودک و نوجوان در ایران مواجه شد و فراتر از آن، حتی در کشورهای غیرهمزبان نیز مورد توجه قرار گرفت. پژوهش حاضر با رویکرد پدیدارشناختی، بهمنظور استخراج معانی و تصاویر ذهنی از این سرود، به روش شبکهنگاری، دیدگاههای مخاطبان صفحه اینستاگرام خبرگزاری فارس را مورد مطالعه قرار داده است. برای تحلیل دادهها، با استفاده از روش تحلیل مضمون 58 مضمون پایه، 16 مضمون سازماندهنده و 3 مضمون فراگیر شناسایی شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سرود سلام فرمانده، بهعنوان یک روایت معتبر رتوریک، با مضامین فراگیر «وحدت ایمانی»، «تمدن مهدوی» و «عمل صالح» در ذهنیت مخاطبان مورد مطالعه این تحقیق تصویر میشود. همچنین براساس این پژوهش، مضامین فراگیر به دست آمده، ذیل دو عنوان قرآنی ایمان و عمل صالح، با مفهوم حیات طیبه ارتباط برقرار میکنند. سرود مذکور، یک روایت معتبر رتوریک است، که بدون نیاز به استدلال عقلی و برهان منطقی، مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار میدهد و در قالب یک کار فرهنگی تراز انقلاب اسلامی، انس و ارتباط با امام زمان(عج) و نیز وحدت و همبستگی پیروان ایشان را تبلیغ میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
امام زمان(عج)؛ سرود «سلام فرمانده»؛ نظریه رتوریک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Phenomenology of the Song "Hello Commander" as a Rhetorical Narrative | ||
نویسندگان [English] | ||
Ammar Jokar1؛ Mohammad Reza Anvari2 | ||
1PhD. Student of Culture and Communication, Baqir al-Olum University, Qom, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Communication, University of Religions and Religions; and a member of the propaganda and communication group of Al-Mustafa International University, Qom, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Cultural-communicative phenomena play a fundamental and decisive role in representing the culture of any nation, encapsulating the beliefs and values of the people of a land or region. Among such communicative phenomena are choral songs, performed as a form of ritual communication. The song "Hello Commander" is a collective anthem that has garnered widespread acclaim from the public, particularly among children and adolescents in Iran. It has also attracted attention in non-Persian-speaking countries. This research, employing a phenomenological approach, aims to extract the meanings and mental images associated with this song by analyzing the viewpoints of followers on the Instagram page of Fars News Agency through ethnography. Using thematic analysis, 58 basic themes, 16 organizing themes, and 3 overarching themes were identified. The findings of the study indicate that "Hello Commander," as a valid rhetorical narrative, is visualized in the minds of the studied audience with the overarching themes of "faith-based unity," "Mahdist civilization," and "righteous deeds." Furthermore, according to this research, the overarching themes align with the Qur'anic concepts of faith and righteous deeds, connecting with the notion of "Hayat Tayyiba" (the good life). This song, as a valid rhetorical narrative, influences its audience without the need for rational arguments or logical proofs and promotes the bond and connection with Imam Mahdi (may Allah hasten his reappearance) and the unity and solidarity of his followers as a cultural endeavor aligned with the Islamic Revolution. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Imam Mahdi (may Allah hasten his reappearance), "Hello Commander" song, rhetorical theory | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
احمدی، محمد (۱۳۹۷). رتوریک از نظریه تا نقد. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ایمان، محمدتقی (۱۳۹۴). روششناسی تحقیقات کیفی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
«ابوذر روحی» خواننده سرود جنجالی «سلام فرمانده» در دادگستری لنگرود پرونده باز، با اتهام اخلاقی دارد! سایت بالاترین (1/3/1401). بازیابی ۱۶ آذر ۱۴۰۱ از:
https://www.balatarin.com/permlink/2022/5/22/5808469
«سلام فرمانده» از کودکان بسیجی چه میدانیم؟ سایت بیبیسی فارسی (5/3/1401). بازیابی ۵ آذر ۱۴۰۱، از: https://www.bbc.com/persian/iran-61578486
«سلام فرمانده» در ورامین؛ فعالان حقوق کودک: نقض حقوق کودکان است. سایت صدای آمریکا (15/3/140). بازیابی ۲۱ آذر ۱۴۰۱ از:
https://ir.voanews.com/a/propaganda-hello-commander--reactions/6604307.html
ارشاد، فرهنگ؛ احمدی، امیدعلی (۱۳۹۲). کندوکاوی در جامعهشناسی ادبیات. کتاب ماه علوم اجتماعی، 68(17)، ص12-13.
بابازاده، بهمن (3/19/1401). کاور بودن آهنگ سرود سلام فرمانده. قابل دسترس در:
https://twitter.com/Bahman_Babazade/status/1534916754585034752?s=20
بارت، رولان (۱۳۸۷). درآمدی بر تحلیل ساختاری روایتها. ترجمه محمد راغب. تهران: فرهنگ صبا.
برگر، آرتور ایسا (۱۳۸۰). روایت در فرهنگ عامیانه، رسانه و زندگی روزمره. ترجمه محمدرضا لیراوی. تهران: سروش.
بشیر، حسن (۱۳۹۸). واژهنامه توصیفی- کاربردی روش پژوهش در علوم اجتماعی و ارتباطات. قم: لوگوس.
بودوریس، کنستانتین؛ پولاکاس، تاکیس (۱۳۹۹). فلسفه ارتباطات: دیدگاهها و بینشهای معاصر. ترجمه غلامرضا آذری و حسین کیانی. لوگوس.
تولن، مایکل (۱۳۸۶). روایتشناسی: درآمدی زبانشناختی- انتقادی. ترجمه فاطمه علوی و فاطمه نعمتی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
خامنهای چقدر بودجه برای نمایش مضحک سلام درمانده هزینه میکند؟ سایت بالاترین (11/3/1401). بازیابی ۱ دی ۱۴۰۱ از: https://www.balatarin.com/permlink/2022/5/29/5811820
خامنهای، سیدعلی (22/4/1401). پیام به اولین جشنواره ملی و بینالمللی سرود فجر. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=50620
درخشه، جلال؛ افتخاری، اصغر؛ ردادی، محسن (۱۳۹۴). تحلیل مضمونی اعتماد در اندیشه آیتالله خامنهای. جستارهای سیاسی معاصر، 17(6)، ص51-72.
سالدانا، جانی (۱۳۹۵). راهنمای کدگذاری برای پژوهشگران کیفی. ترجمه عبدالله گیویان. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
ستوده، غلامرضا؛ مهرکی، ایرج؛ سلطانی، اکرم؛ شهیدی، سیدجعفر (۱۳۸۵). فرهنگ متوسط دهخدا. تهران: دانشگاه تهران.
شماخته، میلاد (۱۴۰۱). تحلیل تربیتی سرود «سلام فرمانده». مبلغان، 279(24)، ص71-80.
شیخ، رضا؛ شامبیاتی، هانیه؛ وکیلی، گلاله (۱۳۹۶). نتنوگرافی بر مبنای اطلاعات ناقص رویکردی جدید در تحلیل کامنتهای کاربران اینترنتی. مدیریت فناوری اطلاعات، 9(2)، ص333-354.
شیخزاده، محمد؛ بنیاسد، رضا (۱۳۹۹). تحلیل مضمون: مفاهیم، رویکردها و کاربردها. تهران: لوگوس.
طوسی، محمدمحسن (بیتا). التبیان فی تفسیر القرآن. دار إحیاء التراث العربی، ج7.
فرامرز قراملکی، احد (۱۳۸۰). روششناسی مطالعات دینی. مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
محمدپور، احمد (۱۳۹۷). ضد روش: زمینههای فلسفی و رویههای عملی در روششناسی کیفی. قم: لوگوس، ویراست دوم.
معین، محمد (۱۳۶۴). فرهنگ فارسی (متوسط). تهران: سپهر.
مککوایل، دنیس (1383). مخاطبشناسی. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
نوروزیان، مهناز (1/4/1401). «سلام فرمانده»، آموزش ایدئولوژیک و حقوق کودک: سوءاستفاده از کودکان و بازیچه و سوژه قرار دادن آنها برای مقاصد سیاسی. بازیابی ۱۵ آذر ۱۴۰۱ از:
https://www.peace-mark.org/5-134
Ritzer, George. (2011). Sociological Theory (8th). New York: McGraw-Hill.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 118 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |