تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,359 |
تعداد مقالات | 34,013 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,628,854 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,503,333 |
تحلیل و ارزیابی دوراهی اخلاقی برادران دروغین در والدگری عصر دیجیتال | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی | ||
دوره 19، شماره 4 - شماره پیاپی 73، آذر 1402، صفحه 65-84 اصل مقاله (509.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jare.2024.67750.1866 | ||
نویسندگان | ||
حسین رضائی1؛ مهدی فدایی* 2 | ||
1دانشگاه قم، قم، ایران | ||
2مدیر گروه اخلاق و تربیت دانشگاه باقرالعلوم عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم | ||
تاریخ دریافت: 17 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 26 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 28 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
والدگری عصر دیجیتال، به معنای بهرهگیری والدین از روشها، استراتژیها و رفتارهایی برای آموزش، مدیریت و اصلاح مصرف دیجیتال و زیست مجازی فرزندان و نیز استفاده از فرصتهای جدید تربیتی بهواسطه پیدایش تکنولوژیهای دیجیتال و ارتباطات آنلاین در بستر رسانه و فضای مجازی برای پرورش فرزندان، والدین را در موقعیتهای خطیر اخلاقی قرار داده، تصمیمگیری صحیح اخلاقی را برای آنها سخت میکند. یکی از این وضعیتها، ذیل دوراهه اخلاقی«برادران دروغین» رخ میدهد. در این وضعیت والدین برای مدیریت و تربیت فرزند در بستر فضای مجازی، بین استقلال و استبداد رأی، تغافل و وادادگی، اقتدار و قدرتنمایی، عزتنفس و غرور، تواضع و حقارت دچار اشتباه میشوند. روش صحیح برای برون رفت از این چالش، رفع ابهام از معنای طرف صحیح مغالطه مانند استقلال، تغافل، اقتدار، عزت نفس و تواضع است. در این مقاله به روش تحلیل مبتنی بر مبانی اخلاق اسلامی به تحلیل و ارزیابی مغالطه برادران دروغین در والدگری عصر دیجیتال به همراه تبیین معنای صحیح از برادر راستین پرداخته می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
والدگری؛ عصر دیجیتال؛ دوراهی اخلاقی؛ برادران دروغین؛ ارزیابی اخلاقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis and evaluation of moral dilemma of false brothers in digital age parenting | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Rezaei1؛ mahdi fadaei2 | ||
1Qom university, Qom, Iran | ||
2Director of Ethics and Education Department of Bagheral Uloom University Member of the Faculty of Bagheral Uloom University | ||
چکیده [English] | ||
Parenting in the digital age means that parents use methods, strategies and behaviors to educate, manage and improve children's digital consumption and virtual life, as well as use new educational opportunities due to the emergence of digital technologies and online communication in the media and virtual space to raise children. It puts parents in morally dangerous situations and makes it difficult for them to make correct moral decisions. One of these situations occurs under the moral dilemma of "false brothers". In this situation, parents get confused between independence and tyranny, neglect and commitment, authority and power, self-esteem and pride, humility and humiliation in order to manage and educate their children in cyberspace. The correct way to overcome this challenge is to clear the ambiguity of the meaning of the correct side of fallacies such as independence, neglect, authority, self-esteem and humility. In this article, the method of analysis based on the foundations of Islamic ethics is used to analyze and evaluate the fallacy of false brothers in parenting in the digital age along with the explanation of the correct meaning of true brother. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Parenting, digital age, moral dilemma, false brothers, moral evaluation | ||
مراجع | ||
کتابنامه
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 60 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45 |