تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,385 |
تعداد مقالات | 34,309 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,957,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,687,569 |
نقد دیدگاه مجتهد شبستری در مورد دعوی پیامبر و علت طبیعی قرآن کریم | ||
پژوهش های قرآنی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqr.2023.66999.3807 | ||
نویسندگان | ||
سارا قاسمی شبانکاره* 1؛ علی رضا مختاری2؛ سیده فاطمه موسوی3 | ||
1دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فسا، فسا، ایران | ||
2استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فسا، فسا، ایران | ||
3استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 09 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 20 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
یکی از نواندیشان معاصر بهنام محمد مجتهد شبستری، لفظ و معنای قرآن را از خود پیامبر دانسته و چنین مطرح نموده است که «آن نبی که آورنده قرآن بوده، آن را کلام خود معرفی کرده و با مراجعه به مجموعه آیات و شواهد تاریخی متوجه میشویم که قرآن خودش را کلام پیامبر معرفی میکند.» شبستری آیاتی که قرآن را منسوب به خداوند دانستهاند، چنین توجیه میکند که خدا و پیامبر در طول هم قرار دارند؛ پیامبر علت طبیعی قرآن و خداوند علت اصلی تمام پدیدههاست. بنابراین اگر لفظ و معنای قرآن را از جانب پیامبر بدانیم، با این آیات منافاتی پیدا نمیکند. او با طرح برخی از آیات، به اثبات این نظریه پرداخته است. نتیجه این دیدگاه، نفی اعجاز قرآن و حجیت نداشتن آن است. هدف نوشتار حاضر، تبیین دیدگاه شبستری و بیان اشکالات آن در رابطه با دعوی پیامبر، درباره پدیدآورنده و علت طبیعی ایجاد قرآن میباشد. نتیجه حاصل از این نوشتار اینکه ادله شبستری، توان اثبات ادعاهایش را ندارد و نهتنها در قرآن پیامبر علت طبیعی قرآن معرفی نشده است، بلکه آیات و روایات و شواهد تاریخی بسیاری بر خلاف ادعای شبستری وجود دارد که در این پژوهش به برخی از آنها اشاره شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دعوی پیامبر؛ علت طبیعی؛ علل طولی؛ شواهد تاریخی؛ نزول قرآن؛ مجتهد شبستری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Criticism of Mujtahid Shabistri's View on the Claim of the Prophet and the Natural Cause of the Holy Qur'an | ||
نویسندگان [English] | ||
Sara Qasemi Shabankareh1؛ Alireza Mokhtari2؛ Sayyedeh Fatemeh Mousavi3 | ||
1Ph.D. Student of Qur'an and Hadith Sciences, Islamic Azad University, Fasa Branch, Fasa, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Qur'an and Hadith Sciences, Islamic Azad University, Fasa Branch, Fasa, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Islamic Azad University, Shiraz Branch, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of the contemporary neo-thinkers named Muhammad Mujtahid Shabastri considered the wording and meaning of the Qur'an as by the Prophet himself and stated that, "The Prophet who was the bringer of the Qur'an has introduced it as his own word and by referring to the collection of verses and historical evidence, we realize that the Qur'an introduces itself as the word of the Prophet." Shabestri justifies the verses that attribute the Qur'an to God as saying that God and the Prophet are along the same line; the Prophet is the natural cause of the Qur'an and God is the main cause of all phenomena. Therefore, if we consider the wording and meaning of the Qur'an as being from the Prophet, it does not contradict these verses. He has proved this theory by proposing some verses. The result of this view is the negation of the inimitability of the Qur'an and its lack of authenticity. The purpose of this article is to explain Shabestri's point of view and express its problems in relation to the Prophet's claim about the creator and the natural cause of the creation of the Qur'an. The result achieved in this article is that Shabastri's evidence is not capable of proving his claims and not only the Prophet is not introduced in the Qur'an as the natural cause of the Qur'an, but there are many verses, narrations and historical evidence contrary to Shabastri's claim, some of which are mentioned in this research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Prophet's claim, natural cause, longitudinal causes, historical evidence, revelation of the Qur'an, Mujtahid Shabestri | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 69 |