![سامانه مدیریت نشریات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,337 |
تعداد مقالات | 33,783 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,322,277 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,311,846 |
طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی تربیت اجتماعی دوره دوم متوسطه نظام آموزشی ایران | ||
اسلام و مطالعات اجتماعی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 تیر 1403 | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jiss.2024.66296.2000 | ||
نویسندگان | ||
فریده گودرزی* 1؛ حسن hassan2؛ عباس عباسپور2؛ محبوبه خسروی2 | ||
1علوم تربیتی، علوم تربیتی، علامه طباطبایی، تهران، ایران، دانشگاه علوم تربیتی و روان شناسی، تهران، ایران | ||
2دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 02 خرداد 1403، تاریخ پذیرش: 10 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
علاوه بر نقش خانواده ها، بخش بزرگی از تربیت اجتماعی در مدارس از طریق برنامه درسی تبلور می یابد هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی تربیت اجتماعی دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی ایران است. رویکرد پژوهش آمیخته است. در بخش کیفی با استفاده از روش پدیدار شناسی و از طریق نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی و تکنیک اشباع نظری به مصاحبه نیمه ساختمند با 15 نفر از متخصصین پرداخته شد. برای تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شد. و در بخش کمی نیز 286 نفر از معلمان دوره دوم متوسطه شهر تهران به شیوه تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تحلیل یافته های کیفی منجر به شناسایی 82 مضمون پایه و 10 مضمون سازمان دهنده شامل ویژگی های؛ اهداف (شناختی، عاطفی و روانی حرکتی)، محتوا (انتخاب و سازماندهی)، روش های یاددهی و یادگیری (گزینش و روش ها) و ارزشیابی (اصول و روش ها) شد. و در بخش کمی نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مولفه های ذکر شده به خوبی ویژگی های عناصر برنامه درسی تربیت اجتماعی را تبیین می کند و همچنین این ویژگی ها در سطح نسبتا مطلوبی قرار دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی الگو؛ برنامه درسی؛ تربیت اجتماعی؛ دوره دوم متوسطه | ||
موضوعات | ||
بازخوانی و نقد نظریات حوزه علوم اجتماعی؛ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and validating the model of social education curriculum for the second year of high school in the Iranian educational system | ||
نویسندگان [English] | ||
faredeh goudarzi1؛ ملکی maleki2؛ abbas abbaspour2؛ mahbobeh khosravi2 | ||
1Educational Sciences, Educational Sciences, Allameh Tabatabaei, Tehran, Iran, University of Educational Sciences and Psychology, Tehran, Iran | ||
2Faculty of Educational Sciences and Psychology, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Since, in addition to the role of families, a large part of social education in schools is crystallized through the curriculum The purpose of the current research is to design and validate the curriculum model of social education in the second year of secondary school in Iran's education system. The research approach is mixed. In the qualitative part, a semi-structured interview with 15 experts was conducted using the phenomenological method and through targeted sampling of the snowball type and theoretical saturation technique. Thematic analysis method was used to analyze the qualitative data. And in the quantitative section, 286 teachers of the second year of secondary school in Tehran were randomly selected. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The analysis of qualitative findings led to the identification of 82 basic themes and 10 organizing themes, including the characteristics of; Objectives (cognitive, emotional and psychomotor), content (selection and organization), teaching and learning methods (selection and methods) and evaluation (principles and methods). And in the quantitative part, the results of factor analysis showed that the mentioned components explain well the characteristics of social education curriculum elements. And also these features are at a relatively favorable level. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
curriculum, social education, secondary school | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |